Om din hund gör fel
Om din hund gör fel, skyller du då det på den, eller är det du som brustit i lärandet?
Klart det är mitt fel. Ägarens alltså. En hund blir ju det man fostrar den till.
Det är ju jag som uppfostrar den, så då är det mitt fel om hunden "missköter sig" !
Håller med #1 Ägarens fel det är man som uppfostrar sin hund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ofta märker jag att det är jag som är otydlig, och det ser man extra tydligt om man filmar..
Märker det speciellt tydligt på agilityplanen, har lätt för att dra bort handen för tidigt och då följer Moa självklart med.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#1 Detta är så en twistoff från blandrashundartråden, som du kanske kan gissa ;)
Men om man då skapar obehag på sin hund när den gör fel, för att vi brustit i lärandet, blir det inte lite fel då? Tex sprayar med vattenflaska, kastar brukar, trycker ner elle alfarullar. Då får hunden obehag tack vare oss, i dubbel bemärkelse.

Självklart är det jag som har gjort fel! Antingen har jag varit för otydlig eller gått för fort fram i själva inlärningen!
#5 Såklart :)
Men jag förstärker alltid positivt, och den där sk. Alfarullningen har skett två gånger och då har han använt ett beteende som jag inte har framkallat!
#7 Hur uppkom det beteendet då? Du skriver ju där uppe att det är vi som lär dom, eller brister i lärandet. :P
Bra med positiv förstärkning :)
Ibland kan ju en hund göra väldigt fel trots god uppfostran. Som när hunden som kommit på 99 inkallningar och varit vänlig mot 99 hundar plötsligt inte gör det den där sista gången utan springer fram och biter till.. Det är givetvis inte ägarens fel (om denne har behandlat sin hund på ett förnuftigt sätt). Men vanliga träningsfel är ofta förarens fel - det är ju inte så att hunden missförstår med flit.
#8 Troligtvis är det något som har med 1-årstrotsen att göra.
Men dum är jag, och inte vet jag varför heller. Nu är han dock en jättemysig hund! =)
förresten, pratar vi om när hunden missköter sig, elller när hunden inte förstår vad den ska göra/den gör fel?
#10 Låter bra :)
#11 Jag ser inte riktigt skillnaden på de där. Missköter/gör fel.
Det är jag som brustit i mitt lärande eller inte ännu nått ditt/ända fram i utlärandet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#12 Tar agilityn som ett exempel igen.
Om jag t.ex visar hunden att den ska hoppa över ett hinder, sen råkar jag dra bort "visningen" för snabbt så att hon inte hoppar över utan går brevid för att jag visar det.
Då gör hunden på ett sätt "fel", för det var ju inte det den skulle göra och det är mitt fel att det inte blev som det skulle.
Om hunden tokskäller på gamla tanter så missköter den sig.
Förlåt om jag är lite trögfattad 
jag ser det alltid som min uppgift att lära hunden att "lära om" om den gör något fel, dock så vet jag att min hund har händelser från sin uppväxt i bagaget som inte alls är mitt fel och som i vissa fall styr hans beteenden, men det är helt upp till mig att försöka jobba bort det.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Det mesta beror på mig om det blir fel , jag försöker alltid gå efter possetiv förstärkning! Men ibland krävs det att hunden kan ta ett nej också ! Fast det tränar jag ifs också in possetivt ett nej betyder här att det där får du inte göra och om du inte gör detta när jag säger nej blir det mysigt :)Jag kan bli jätte frustrerad på min hund men samtidigt vet jag att det är mig det sitter i och att jag inte hjälper henne tillräkligt att förstå vilket gör att jag gör något lätt och ger massor av berom tar en paus till jag känner mig bättre och testar om det och då går det mycket lättare dock aldrig att jag skulle skälla på henne för att hon gör fel osv !
Sa till en kompis som lätt kunde bli förbannad på sin häst att "där kunskapen tar slut där kommer ilskan in! "
Det behöver inte vara ägaren som har brustit i lärandet men bara för att en hund beter sig "illa" enligt oss betyder inte att den borde bli straffad. En hund gör ju aldrig någonting bara för att jävlas..
Om jag tränar på någon hundsport och hunden gör fel är det alltid mitt fel.
Om hunden börjar med något oönskat beteende i vardagen som kanske inte är framkallat av oss (men oftast är det på ett eller annat sätt, hur mycket människor än vill ta bort skulden från dom själva) så har hunden inte gjort FEL. Så när en hund börjar visa ett oönskat beteende får vi helt enkelt hitta en väg att träna bort detta eller ersätta det med någonting som är önskvärt enligt oss.
#14 Fast det är väl din uppgift att lära hunden att det ÄR FEL att tokskälla på gamla tanter? (Folk överhuvudtaget, skulle väl jag vilja säga) Eller ska hunden "bara veta" att det är taskigt?
#17 Nej, att det är någons "fel" är väl egentligen fel ord. Man kanske inte bara hunnit dit i lärandet eller inte fått bukt med det problemet än även fast man hela tiden tränar. Då är det ju så klart inte ägarens fel, men samtidigit är det ju alltid på ägarens ansvar att se till att hunden lär sig ditten och datten, man kan inte lasta en hund för att den inte lärt sig något. Som du också säger i ditt inlägg.
#14 Men det är din och min uppgift att lära våra hundar att inte skälla.
#20 Ja, men du svarar ju inte på hennes fråga?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#21 Vilken fråga?
#22 Frågan i #11 som hon förtydligar i #14.
#23 Jag ser inte skillnaden, det är ju hos oss ansvaret ligger på i båda fallen.
#24 Okej.
Det går ju inte generalisera frågan så enkelt som att säga om det är hunden som gör fel eller inlärningen.Beror ju alldeles på hundens ålder,vilka förutsättningar den har haft tidigare i livet och vilken grad av lydnad den fått träning på.Jag har själv en unghund som är en oimplacering som fått träna nu i 4 mån och lärt sig rätt mycket under den tiden och grundläggande saker som sitt,ligg,kom,gå fint i koppel etc sitter klockrent.Eller i allafall de flesta dagar för nån dag då och då så får han knäck i lurarna och världens dampryck.De dagarna är det inte lönt att försöka nån lydnad nästan. Det sägs ju att hundar aldrig gör nåt för att jävlas men dom dagarna undrar man
.
#18 Fast det är väl din uppgift att lära hunden att det ÄR FEL att tokskälla på gamla tanter? (Folk överhuvudtaget, skulle väl jag vilja säga) Eller ska hunden "bara veta" att det är taskigt?
Kan ju påpeka att Moa inte skäller på gamla tanter eller något, kom bara in på något bättre exempel. 
Och jag håller me, måste ju lära den om jag skulle ha en sådan hund
Fattar nog inte frågeställningen i den här tråden, så lämnar den väl.
Min hund gör aldrig fel <3 Eller, han kanske erbjuder fel beteende eller så, men det är ju inte hans fel att han inte fått lära sig, så han gör ju inget fel.
Men missköter sig gör han väl ibland när han skäller som en tok på passerande hundar eller inte kommer på en inkallning. Då blir jag sur på mig själv för jag inte jobbat/hunnit jobba tillräckligt på rätt beteende.
#26 känner igen det där! Ibland är han bara en riktig buse, men det är kul också fastän man blir lite utmattad. 
Ja, i min värld gör ju hunden alltid rätt. Oavsett om det är en bra inkallning, en bruten inkallning eller ett bett i näsan på någon. Allting sker med flit och av en orsak så att säga. Har jag en hund som drar på vilt 1 gång på 100 så måste jag fundera på varför, om jag nu ska ha min hund lös.
Därmed inte sagt att det är okej, eller för den delen Inte okej heller. Ibland kan det vara HELT rätt av hunden att göra "fel"(rätt alltså), att självständigt fatta ett beslut jag inte tänkte ta.
T.ex. att resa sig från en platsliggning när isen håller på att brista under den.
Eller att bita mig i handen när jag petar på örat, för att örat har en infekterad bettskada som knappt syntes.
Hunden ska ju egentligen inte resa sig från en plats eller bita mig, men ibland är "fel" mer rätt än vad "rätt" är. Hunden överlever och hunden visar att den har ont (och behöver vård).
Våran hund göra aldrig fel, jag ser det inte som det iaf. Därmed blir jag aldrig arg heller varför bli arg? fattar inte man vinner inget på bli arg hundar läser av än direckt men jag skulle aldrig blir förbannd. Är det så att hunden nu inte lyssnar eller förstår mig så backar jag ett par steg i inlärningen o kör om det så det sitter.
Virgil Holland skriver, fritt översatt ur minnet:
Hunden kan inte göra fel, det är du som utsätter den för en situation den inte klararav/är mogen för.
Handlar visserligen om vallning, men jag tycker det passar bra in på alla situationer med hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Gör min hund "fel" så är det jag som agerat fel, ignorerar felet och gör om pånytt.
Gör hunden rätt så är det min förtjänst gör hunden fel så skyller jag på uppfödaren 😉
Är aldrig hundens fel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, gör hunden ett oönskat beteende så är det inte för att den vill jävlas och då ska den självklart inte straffas. Antingen beror det på att ledare inte varit tillräckligt tydlig eller så handlar det helt enkelt om att hunden gör det den tror att den förväntas göra, för en hund är en hund och den beter sig som en hund.
Gör min hund något jag inte vill att hon ska göra så undersöker jag alltid varför hon gör så, i vilka situationer hon gör så och sedan försöker jag att avleda henne så att hon inte ska göra så, och berömmer massor när hon inte gör så i den situationen.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Hade en gång en instruktör som sa att om min hund gör fel eller inte förstår så ska man ta en tidning rulla ihop den och slå sig själv i huvudet medans man upprepar dum matte, dum matte, Det var en vall kurs för säkert tio år sen men det fastnade ;). Enligt mej är det alltid ägarens fel om inte hunden fattar.
Skyller alltid på mig själv. Någon gång gjorde Molle utfall mot en hund, då mådde jag piss i flera dagar och kände mig totalt misslyckad som hundägare..
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13