Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1003 ggr
sagaindia
0

Nykastrerad hanhund

Är helt plötsligt ägare till en liten terrierhane (hoppsan!). Tjabo är en ca 7-årig liten terrierblandis som tyvärr blivit vanvårdad och skulle ha avlivats för ungefär en månad sedan. Jag letade som en tok efter ett hem men nej! ingen ville ha honom. Vad gör man? Så nu bor han med mig och min familj.

Jag har två tikar, en kastrerad blandras och en Bc. Det har inte varit helt lätt med lille Tjabo, tänderna var förstörda och har fått sanerats, han hade förhudskatarr och urinvägsinfektion. Allt detta är åtgärdat nu och han mår bra. Tyvärr kissar han ner vårat kök på nätterna, INTE kul! Med hjälp av kompostgaller kan vi begränsa honom och då går det bra. För att komplicera livet lite ytterligare satte India igång att löpa……Hon har varit hos min mamma större delen av löpet men nu kunde inte min mamma ha henne längre. Tjabo kastrerades i torsdag och India kom hem i fredags, dessvärre i höglöp. Vi håller isär dem och det går bra men räknar dagarna tills India blir sitt vanliga sura jag……

Min fråga - när försvinner de här hanhundsfasornerna. Eller gör de inte det på en så pass gammal hanhund. Vad har ni med kastrerade hanhundar för erfarenhet av detta?

Undrar Ylva, den inbitna tikägaren…..

russin
1

Det kan ta upp till 6-8 veckor innan man säkert kan säga att alla spermier försvunnit - så ha koll nu när tiken löper.

Det kan ta allt från några få veckor till flera månader innan du märker av effekter av kastreringen. Främst är ökad matlust vanlig och förhoppningsvis minskad lust för löptikar - men det sistnämnda är inte säkert. Jag vet om hanar som parat ett flertal gånger och blivit helt ointresserade av löptikar efter kastrering i högre ålder och jag vet om hanar som aldrig parat och blivit kastrerade tidigt som ändå flera år efter kastreringen klarar att para med häng och har stort intresse för löptikar. Det är alltså svårt att veta hur det blir.

sagaindia
0

Oj, lever de så länge….Vi har dem under stenkoll kan man säga. Är bara så tröttsamt att inte kunna koppla av. Hoppas att han blir lite mindre intresserad av att pinka, slicka kiss och sådant elände som vissa herrar vill ägna sig åt. Jag kan ju trösta mig med att det är ett halvår tills India löper nästa gång och då ska jag förhoppningsvis inte behöva skicka iväg henne. Om några dagar är hon nog sur som en citron mot Tjabo och då är faran över! Skönt!