Småhundar har svårare att bli rumsrena?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ofta får man ju höra att småhundar är mycket svåra att få rumsrena, vissa påstår att småhundar nästintill aldrig blir rumsrena.
Vad tror du om detta? Är det svårare att få småhundar rumsrena? Om du tror det varför tror du att det är på det viset?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oj detta har jag aldrig hört! Jag tror inte småhundar ska ha svårare för att bli rumsrena - tror hundar som ska bli rumsrena går under samma villkor. Det man ska ta hänsyn isåfall är väl att alla hundar är inviduella och tar sin egna tid på sig.. 
Jag misstänker att det är folk som är lite lata att gå ut med hunden ofta när den är liten och tänker att det är en mer "innehund".
HAr aldrig hört det :/ håller med #2 ;)
jag har hört det förr. och titt som tätt hör man ju "jag kan inte få min Chihuahua rumsren och han är 2 år" eller "min york kissar inne fortfarande och hon är 3½ nu, vad ska jag göra" eller "min Chihuahua kissar inne om nätterna fortfarande, men aldrig på dagen, varför? han är 2 år nu"
Brukar aldrig höra så om stora hundar. Om det nu bara är ett tillfälle eller om det är statistik vet jag inte. Men jag tycker att jag hör oftare om småhundar om inte blir rumsrena än stora hundar.
Timmie, mina föräldrars dvärgpudel har det aldrig varit några problem med dock. Han fattade direkt och kissar/bajsar aldrig inne. Han var jätte lättlärd. Liksaså Klenod. Hon var ju iförsig redan rumsren när jag fick henne vid 10 månaders ålder. så där behövde jag inte lägga ner någon energi.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Har aldrig hört det. vi har mellanstora hundar och mormor och morfar har en bichon och dom har varit rumsrena innan 6 mån.
Kan det vara så att små hundar har ju mindre blåsa och behöver ut oftare?? fast dom dricker väl mindre då än stora hundar som har större blåsa.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Att många säger att sin 2 åriga chihuahua/york/whatever fortfarande kissar inne, tror jag kan vara såna hanar som skvätter inne. Vilket är ganska vanligt bland dessa raser.
Har också hört att småhundar ska vara svårare att få rumsrena. Min ena chihuahuatik blev rumsren när hon var 8 månader, min 5 månaders börjar bli rumsren nu. Så det är nog olika från hund till hund, som med större raser.
Tycker det är något man har hört ganska mycket, men jag vet inte om det stämmer eller inte. Jag har ju två småhundar och min tik var svår att få rumsren, hon har aldrig lärt sig säga till om det blir panik någon gång, men nu händer det olyckor extremt sällan. Någon gång om året kanske, och då när hon är hos hundvakt som inte ser hennes väldigt otydliga signaler. Lillkillen däremot är helt rumsren och han lärde sig fort.
Ang blåsan vet jag inte om det stämmer, en stor hund dricker ju mer än vad en liten hund gör så dem små borde inte bli med kissigare:)
Min nakenhund kan hålla sig mycket längre än rottisen, beror nog på ålder. (Nakenhunden är 6år och rottisen 10månader)
Jag har haft 4 småhundar.
Gammeltaxen vi hade nr jag var liten blev aldrig rumsren. Till och med om vi hade dörren på vid gavel ut till trädgården hela natten pinkade han inne! Aldrig på dagen! När han fick börja sova bara på mitt rum och inte hade tillgång till hela huset på natten kissade han inte alls, men om jag glömde stnga dörren kunde det vara både kiss och bajs på nedervåningen
Nakenhunden blev inte rumsren förrän han var 1-2år. Vi kunde gå en jtterunda och ändå kissade han inne när vi kom hem. Till slut kom vi på att han frös om snoppen! Vi började att ta bara korta rundor när det var kallt och då slutade han pinka inne :-D
Pommen var rumsren hos sin förra ägare men hos mig började han kissa inne pga att han var så skygg, han vågade inte kissa ute i början. Han hade i princip bara varit på tomten i förra hemmet om jag fattade rätt så det var ju inte så konstigt att han tyckte det var jobbigt med helt ny miljö. Om han bara hade ett rum kissade han inte och sa då till om han behövde ut (han klättrade upp På mig och hoppade med framtassarna om jag sov) men om han hade hela lägenheten kissade han i köket för där är jag i princip aldrig.
Pudelmixen var även hon rumsren när hon kom men började kissa inne när hon blev sjuk och inte klarade att hålla sig hela natten. Hon säger till om hon behöver ut på dagen (om hon inte är jätteexalterad, då kan hon pinka några droppar i rena farten) men på natten säger hon ingenting! Eftersom hon aldrig säger till på natten så vaknar jag ju inte och har inte kunnat träna på det :-( Det blev helt enkelt en dålig vana från när hon var sjuk.
Haha, oj, det låter som jag är världens sämsta på att få hundar rumsrena :-O
Storpudeln jag hade blev rumsren innan året och sa alltid till.
Exets labbemix var hopplös men hon hade inte haft det lätt i livet innan hon kom till honom (och inte hos honom heller :-()
Jag kan tänka mig att småhundar kan vara svårare just för att det blir så stort för dem inne. Det stör liksom inte dem om de pinkar i ett rum de sällan är i för det ligger så långt bort om man räknar småhundssteg, för en stor hund blir ju ytan automatiskt mindre och då hamnar ju kiss och bajs för nära dem. Det kan ju också vara så att man som ägare reagerar mer om en stor jycke kissar inne, det blir ju som ett halvt innan hav, men om en 3kilos jycke kissar blir det bara några droppar som varken märks eller stör lika mycket.
Jag tror inte det är någon skillnad. Handlar bara om att vara ihärdig.
Hades som är en stor hund var nog 8 månader eller något sånt innan han var helt rumsren.
Så jag tror det handlar om individerna, inte om storleken.
Ne jag tror inte att det har någonting med storleken att göra. Jag fick min lilla hnd att bli rumsren på 4 veckor. Han var 3 månader när han var helt rumsren :)
Tror också det handlar om ägarens ihärdighet blandat med individen :)

Jag är absolut övertygad om att hur lätt en hund blir rumsren kanske inte beror på storlek, men däremot så är det ärftligt och icke rumsrena hundar är väldigt mycket vanligare inom vissa raser, medan andra knappt har problemet alls. Det är vanligare hos småhundar, men det är inte alls alla småhundraser som har problemet.
Och som alltid så finns det stor individuell skillnad.
Jag tycker man är extremt orättvis om man uttrycker att det bara är en brist på uppfostran som gör att vissa hundar aldrig blir helt rumsrena, det är väldrigt respektlöst i mina ögon. (Det kan handa om hundar där ingen av hanarna i flera generationer varit helt rumsren…)
Så jag ser dålig rumsrenhet generellt i en ras mycket som ett avelsproblem, rumsrena hundar måste prioriteras i aveln för att det ska kunna bli bättre.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#12 Vad är det då i dessa raser som gör att de inte blir rumsrena?
Förstår inte den rasen? För såvitt jag vet ser anatomin ut på samma sätt hos alla hundar då det kommer till organen.
Tycker det är en intressant fråga, för jag har hört det väldigt mycket.
Jag har en stor kluns och hon vart snabbt rumsren. Sen har vi en liten med och även han blev snabbt rumsren.
Kan det kanske mer ha med erfarna/oerfarna ägare att göra?
Min uppfattning är att de som är första hunds ägare ofta köper liten hund. Nu har jag inte nåt ''bevis'' på att det är så, men jag har lite den uppfattiningen. Eller kan det bottna lite i att småhundar har varit en trend senaste tiden, så folk skaffar dom o sen inte förstår att det faktiskt är en hund dom har?

#13 Den allmänna anatomin är samma, men däremot inte mentaliteten och hormonnivåerna.
Min personliga åsikt är att rumsrenheten till stor del sitter i hundens huvud, vissa hundar vill helt enkelt inte kissa/bajsa inne och blir rumsrena nästan oavsett vad man gör, andra bryr sig inte var de kissar/bajsar men kan lära sig och en liten grupp varken bryr sig eller går att lära tyvärr. (Värst verkar inneskvättande hanar vara.)
Man kan till exempel se på rastplatsen under My Dog, vissa hundar tycker det där stället är det vidrigaste som finns och skulle aldrig få för sig att kissa där, håller sig hellre hela dagen, andra tycker det är hur mysigt som helst.
Det kan ju omöjligt vara ett rent ägarproblem när en person först kan ha flera normalt rumsrena hundar och sedan få en som är omöjlig med exakt samma träning. Jag vet mängder av sådana fall.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Bland de som kontaktar mig (enskild träning) och har problemet att hunden är vuxen eller nästan vuxen och ändå inte rumsren, så är drygt 90% just hundar av liten ras.
Jag säger rakt nej, det stämmer inte. Våran dvärgpudel vart rumsren vid 14v sen dess har det inte hänt någon olycka alls. Har pratat med andra valpköpare o andra pudelägare (på en pudelträff) ang just rumsren. Jag tror en hane var lite sen med bli helt "torr" han var nästan 8 mån då och nyligen rumsren sen 1 mån tillbaka. Idag är han över 1 år o helt torr :D
Hade aldrig hört det här innan. Kan det vara så att folk tänker så kring små hundar för att många små hundar är terriers, och att de har en talan för sig om att vara extra envisa? Inte för att det nu alltid stämmer heller, men man brukar ju säga "envis som en terrier" osv.
Har bara haft en hund så kan inte direkt ge min synpunkt mer än att vår terrier inte hade några stora problem att bli rumsren. För alla hundägare gäller det ju helt enkelt att vara ut varannan timme för att undvika att det händer något inne, belöna massor och ha sjukt med tålamod och att inte ge sig. Vissa kanske blir latare om de har riktigt små hundar, eller att det inte "gör så mycket" om hunden kissar lite inne. Men jag vet inte?
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium 
Det är olika från ras till ras :) Podengosarna har varit rumsrena när dem är ca 3-4 månader medans våra akitor har varit rumsrena vid 7 veckors ålder. Vid 5-6 veckor är det typ två kisshögar i valplådan om dem är 10 stycken. Sedan gör ju flytten lite och då kan de hända olyckor inne även för akita, men inte om dem stannar hemma :)
Det är stor skillnad mellan raser och ofta (inte alltid) tar mindre raser längre tid på sig. Om det beror på perspektivet på omgivningen eller annat vet jag inte.
Mina shar-pei t ex blev alltid rumsrena till 100% före 12 veckors ålder. Min valpkull med shar-pei satt redan som 5 veckors valpar och vägrade bajsa inomhus utan ville gå ut. Regnade det kunde dom hålla sig sjlävmant och sitta och vänta med öppen dörr på att regnet skulle lugna ner sig !
Nuvarande ras heeler tar längre tid på sig - inget snack om saken. Där kan man ofta räkna med upp till halvåret innan dom är "pålitliga".
Vet fler som har/haft olika raser och det skiljer ibland enormt mellan dessa vad gäller rumsrenhet. Vissa raser är kända för att bli rumsrena tidigt (shar-pei, chow chow t ex) medan andra tar längre tid på sig. I vissa raser är innepissande i vuxenålder överrepresenterat vilket tyder på att det många gånger är rasrelaterat eller ärftligt beteende.

Sen är det väl så att en del raser, ofta av mindre storlek, har lite dålig mentalitet (typ nervösa) pga att man avlat "på allt möjligt" för att tillgodose den stora efterfrågan. Detta innebär ju att hundarna kanske inte vågar kissa ute, precis som många valpar men på dessa individer sitter det kanske i längre plus att många inte uppfostrar sina små hundar i den mån att de är lugna. Detta ökar ju på stress och nervositet och kan ju bidra till att hunden inte slutar göra ifrån sig inne.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tror personligen inte på det.
Allting handlar om individen och ägaren. inte storlek på hunden…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 22 Efter många års hundägande och flera raser har jag märkt en stor skillnad mellan olika raser. Jag gör ingen skillnad i rumsrenshetsträningen mellan olika raser, men det är ändå stor skillnad. För vissa raser betyder innekissande inte alls lika mycket som det gör för andra raser. Mina tidigare shar-pei var oerhört renliga från små valpar. Dom tyckte även senare att trädgården tillhörde hemmet och inte ens där skulle det släppas en droppe kiss efter könsmognaden - medan nuvarande heeler inte har några som helst problem att kissa i trädgården. Dom tar även längre tid på sig att bli rumsrena.
Tyvärr tror jag det delvis är ärftligt detta med "renlighet". I vissa raser prioriteras vissa saker mer (utställningsmeriter osv) att andra saker får stå över/struntas i. Vissa raser som ökat explosionsartat senaste 10 åren av småhundarna är raser som ofta är svårare att få rumsrena. En slump ? tror knappast det.
#23 Vi har olika erfarenheter och olika synsätt på saker och ting.
Detta är min åsikt och min erfarenhet. Precis som att du har din. Din är inte mer rätt än min och tvärtom :)
Ja man har ju hört det! Men jag tycker de inte stämmer :P Min 4 mån tjej är just nu i storsätt rumsren.
Jag tror de kan ha lite med att små hundar har ju mindre kiss pölar och bajskorvar så de är inte lika jobbigt. För en stor skit är ju ''värre'' Sen så vet jag inte riktigt XD
De kanske bara är nått som kommit till…
#24 en fråga då bara. Du anser då att jag blivit en slapp hundägare som med nuvarande ras fått hundar som blivit rumsrena senare än min tidigare ras😉
Nu är jag så pass gammal att jag inte tar åt mig, men detta har diskuterats förut. Jag tycker det är oerhört viktigt att detta uppmärksammas att vissa raser är senare/har svårare att bli rumsrena än andra för det finns många förstagångsägare därute som känner sig totalt misslyckade pga detta. Dom ska inte känna sig misslyckade. Tyvärr så är inte alla uppfödare av en del raser öppna med att en del raser faktiskt är svåra på detta område och ägarna känner sig värdelösa.
Det finns många uppfödare som haft en eller två raser i många år av raser som blir tidigt rumsrena och så byter dom ras/skaffar en ras till av mindre sort och helt plötsligt är rumsrenshetsträningen inte lika snabb och enkel längre. En slump - inte en chans. Mycket är rasrelaterat som många andra saker🙂
En sak i detta som jag tycker är väldigt intressant är just vilja att göra ifrån sig ute.
Jag som har trädgård och ingen direkt trappa, vilket gör att det är lätt att gå ut. Sommartid står dörren öppen hela dagarna. Valpar av raser som tidigt blir rumsrena skulle inte drömma om att göra ifrån sig inomhus när dom själva kan gå ut. Andra raser (och min erfarenhet är då av mindre/små raser) kan titta på den öppna dörren och kissa i köket eller hallen istället för att vilja gå ut och det fram till 5-6 månaders ålder. Det är inte lika viktigt för dom helt enkelt.
Just viljan att själva vilja göra ifrån sig ute skiljer sig enormt mycket mellan raser. Vissa raser är "renligare" är andra och vissa har även mer kontroll över sin blåsa än andra raser mycket tidigare.
För att förtydliga så självklart följer jag med valpar ut i trädgården och berömmer när dom gör ifrån sig där, men valmöjligheten finns ändå där under hela sommarhalvåret att själva vilja gå ut.
#26 Vet inte vad du fått det påståendet ifrån, för det har jag varken skrivit eller påstått. Har inte påstått eller skrivit någonstanns om "slapp hundägare".
# 28 fast du skrev att allting handlar om individer OCH ägaren🙂
Därför undrar jag då om ägaren. Inte bara riktat till dig utan allmänt varför man tror ägaren gör så fel.
#29 Dock står det ingenting om slapphet hos ägare. I så fall tolkar du galet fel :)
Alltså att det handlar om ägaren är väl lätt att säga om man själv aldrig haft småhundar och stora hundar samtidigt och kunnat se skillnaden. Jag har av flera personer som haft båda och anser sig ha behandlat valparna likadant, hört att småhundarna upplevs ha "mindre blåsor" och inte blir rumsrena lika snabbt. Tycker det är trist att vissa här drar alla över en kam och direkt skyller på ägaren. Det kan säkert stämma att ägarna i vissa fall själva skapar problemet precis som vissa väskhundsägare gör med sina skällande små nervvrak "det är ju sött", "hon är så liten". Det vill säga att ägarens syn på hunden som sin bebis gör att hundarna "tillåts" göra som de känner för och inte lär sig vad andra egentligen förväntar sig av dem.
Vissa hundar - även småhundar - kan bli rumsrena i princip "direkt". Men det verkar vanligare att småhundar GENERELLT tar längre tid på sig. Tror inte det beror på ägarna egentligen. Kanske att det inte alltid syns direkt när de gjort ifrån sig inne, att det är något som beror på deras "lilla kropp" eller annat.
Hundar är individer och självklart har en del individer lättare/svårare att bli rumsrena än andra så egentligen är det väl inte konstigt om det skulle vara så att vissa grupper också i större utsträckning har dessa svårigheter än andra.
Har inte kissblåsan nåt med saken att göra? Stora hundar har större medan små mindre? Har hört det från olika håll nämligen…
#33 tror inte det har så mycket med blåsan att göra. Stora hundar dricker mer och små mindre, så det jämnar ut sig. Det har snarare genetiska orsaker.
#34 Ja, kom också fram till den lösningen när jag tänkte efter :). Ville bara dubbelchecka så man får det klart för sig :).
Jag tror att det har med arv och självklart ras att göra. (Men det hör väl ihop lite ;)).
Att numera ha en stor valp märker jag en ENORM skillnad mellan rumsrenhetsträningen, min stora valp VILL verkligen inte kissa inne, medans min andra hund av liten ras mer än gärna satte sig ner och kissade första året.
Jag vet även flera som har problem med att deras småhundar kissar inne, både på nätterna och vissa har även problem med skvättandet. Våran lilla hund har till och från skvättit och gör det än idag ibland, men numera väldigt sällan.
Tiken min som är ganska gammal kissade också inne under sina yngre dar, både om nätterna och ibland när hon lämnades ensam. Om utrymmet däremot begränsades så - inget kiss.