OT. Skrik och Panik
Då jag fått fröfrågningar om Skrik och Panik kommer lite info här i en egen Skrik och Panik tråd. ;-)
Vi håller oss till trådarna ju. hihi
Skrik och Panik är för er som missat det två kattungar. Det är två hanar.
De är upphittade i en låda i diket. Ensamma och övergivna i regnet och blåsten.
De är ca 4 veckor unga.
Vi var till katthemmet i dag som vägrade ta emot dem. och vägrade skriva in dem som sina till ett jourhem med. detta då de kommer bli av med sina lokaler och de har tagit ett intagningsstopp. Så de vbägrade.
Mamman och dottern som var jour hem tog med dem hem privat istället. Så de handmatar dem och kommer ta dem med sig till katthemmet för att de ska få äta av en kattmamma ett par gånger per dag.
Men det känns illa att katthemmet inte ställer upp för två kattungar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, herregud! Om dom hade fullt var det ju en sak men nu hade dom inte det vad jag förstår. Tror du att dom får dia av kattmamman då?
Annars finns jag här.
Ja, vad ska man säga.. Man upphör aldrig att förvånas över folk.
Tack o lov för er, Åsa och familjen som tog kattungarna privat.
Hoppas kissarna hittar ett fint, nytt hem!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

De fick dia av henne i dag i alla fall. Och jag hoppas de får fortsätta. Nackdelen är att detta är väldigt kortsiktigt. De har dem på sätt och vis i jour åt mig tills jag kan hitta ett permanent hem åt dem.
Jag skickade med till jourhemmet (de har flera djur)
En RC foderburk (ny)
1 påse RC kitten (2 kilo)
3 påsar RC kitten (400 )
6 burkar Plaque Off
1 burk med kattunge ersättning
Hoppas att de små liven klarar sig ett tag. Och att det här är ett bra medskick.
Audiatur et altera pars
synd att det är så långt bort, har en kompis som är på jakt efter en kattunge, helst hane som kompis åt sin andra katt…

Ja men Malin där nere hos er finns det massor med hemlösingar som bara skriker på hem. Både kattungar och vuxna. Så nog kan din kompis kanske hjälpa ett katthem där med att ge en päls ett underbart hem.
Audiatur et altera pars
ja hon har vart i kontakt med katthem här nere o så, men då har dom inte haft kattungar, o d e kattunge hon vill ha. men hon skulle ringa på nån kattunge imorrn tror ja d va, får väl se vart d leder.. =)

Ja det finns många katter det är synd om. Hoppas din vän får tag på en kattunge i alla fall.
Själv påpekade jag starkt att mina hittepluttar heter Skrik och Panik. hihi
De ansåg nog att namnet inte var sååå vanligt i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars
Här har du förklarat och jag förklarade det i tråden där gejsa frågade hur det hade gått…sorry, svarvade loss som vanligt i fel tråd =) Lilla Skrik och Panik…måtte vi nu hitta nått hem åt dom tills du kommer hem. Jag åker dit med maten på fredag så får ju jag höra hur det gått då =)

Men om de snart blir av med sina lokaler och har intagningsstopp, så måste man väl förstå att de inte kan ta emot fler katter. Även katthem har ju gränser för vad de klarar av. Låter som om de gör vad de kan iom att de låter kattungarna dia från en av deras honkatter.
Hoppas Ni hittar ett hem till de små och att allt löser sig!
#9 så sant Zebben. Intagningsstopp förekommer. Inget underligt med det.
Här jobbar Djurens Vänner helt ideellt och blir vissa tider överhopade med djur. För att kunna bedriva ett bra hem måste intagningsstopp förekomma.
Det är inte bara en fråga om ekonomi, utrymme, frivillig arbetskraft etc, det kan vara direktiv från t.ex hälsovårdsnämnden.
#8 hihi, Lotta det här kommer att bli en press! hålla sig till ämnet *muttrar*

Men de har inte fullt på hemmet. Och de har platser kvar. de har inte fått intagningsstopp från högre ort.
De har bara bestämt själva att de har intagningsstopp förrutom om katterna kommer från djurskyddet eller polisen.
Detta är oerhört dåligt anser jag då det alltså hade varit bättre att jag körde kissarna till polisen alltså.
Dålig prioritering.
Audiatur et altera pars
OK, då förstår jag.
Vad är det för konstig prioritering de då har? Jobbar de inte för djurens bästa??

Men är det inte bara nu under sommaren då? De har kanske inte personal så de hinner med?

Vilket katthem är det? Det finns 2 i Gävle, Gävke Katthem och Gästrike djurskydd, tror jag de heter.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Men jag förtstår inte hur katthemmet menar att ni skulle ha gjort. Skulle ni hellre då ha lämnat kisseungarna i diket och låta dom självdö? Det var ju inte dina kissar och ni ska ju åka bort på semester. Man kan ju inte ta hand om dom då precis.

Gefle Katthem hade fullt. Och de hade verkligen fyllt sin kvot och får lagligt inte ta in fler.
Gästrike katthem däremot har ingen problem med personal och inte platsen heller. Men de har ju blivit uppsagda från sina lokaler och verkar tro att nya ska hoppa upp och slå dem på näsan.
Så jag tycker det är så dåligt. Och ja jag skulle kanske låtit dem vara. Eller kanske skulle det vara så att man skull kastat iväg dem samma kväll blöta och kalla istället för att försöka ge den första hjälpen hemma.
Audiatur et altera pars

Ja, herregud vilket dilemma. Hoppas det går bra med ungarna nu iaf.