Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4049 ggr
Taci
1

Tips mot innekissande hund!!

Jag skulle verkligen behöva er hjälp. I somras köpte vi en Pomeranian, då 1,5 år gammal. Vi köpte honom av uppfödare, som hade blöja (!!) på sina hundar, vilket innebar att han inte var rumsren. Vi har behandlat honom som en valp från första stund, i början gjorde han inne hela tiden överallt, även när vi såg. Alltså precis som en valp. Men ganska snabbt förstod han att det var fel och någon månad senare gjorde han alltid sina behov ute, förutom på natten. O detta har fortsatt, han kissar och ofta bajsar en gång inne på natten. Han går ut sent på kvällen och tidigt på morgonen o gör ifrån sig. 

Är han ensam hemma lika många timmar som natten är så gör han inte inne, vilket jag tycker är lite märkligt, så då Kan han ju hålla sig. Jag tror helt enkelt att han är bekväm i att alltid kunnat gå när han vill.

Vad ska vi göra!? Det här börjar bli ohållbart, vi har en liten dotter som flyger upp på morgonen, o då är det bara att springa maraton runt huset och rensa på kiss o bajs, det är Inte trevligt.

Det vi provat är: begränsa så han bara sover i ett rum på natten (kissade ändå), begränsat med kompostgaller till mindre yta (gnällde konstant så det inte gick att sova), begränsa vattnet (fungerade ibland).. Hmm det är vad jag kommer på nu.

SNÄLLA, hjälp!! Jag älskar honom så otroligt mkt, så att omplacera honom för en sån här sak vore katastrof, men det börjar bli ohållbart..

Taci
0

Kan tillägga att jag alltid berömmer honom när han kissar o bajsar ute, men detta hjälper inte då han redan vet att han gör fel när han gör inne, han blir skamsen när han ser att vi torkar kiss..

Annette
1

Prova med att låta honom sova i en stor bilbur på natten, gärna bredvid din säng så han känner tryggheten från dig om han nu varit orolig och gnällt när ni begränsat ytan. Hundar gör ogärna sina behov där de sover. På så sätt lär han sig troligtvis att säga till om han måste ut på natten.

Taci
2

Jag tänker i de banorna också, därför provade vi me kompostgallren. Men är en bilbur inte ganska dyr? Känns lite mkt att investera flera tusen om det inte fungerar? Tror inte den får plats jämte vår säng, vi har väldigt trångt sovrum. Men jag tror asolut du har en poäng i att han behöver känns tryggheten från mig, då han är väldigt fäst vid mig.

Mysisa
0

Eftersom han gnällde kostand i kompostgaller hagen så tror jag att en bilbur får samma effekt..
Ett annat sätt som kräver lite mer engagemang från din sida är att sätta ett koppel på hunden, placera hans bädd bredvid din säng, ha kopplet runt din arm så du känner när han är på väg att sticka iväg o kissa så tar du helt enkelt ut honom. Det kommer kanske inte få honom att sluta kissa på nätterna men det lär honom iaf att säga till när han är kissnödig o ni slipper pölarna inne

minavitas.wix.com/kennel

russin
0

Pinkmarkerar han  eller pinkar han på golvet ?

LillPom
0

De första som slog mig var att han kanske markerar?? För jag vet att de flesta uppfödarna har blöjor på sina hundar men de är för att hanarna markerar mot den ena och den andra, men de får gå ut och kissa och bajsa som vanligt.

Vilka tider går ni ut? Hur långe måste han hålla sig? Tror inte ni kommer ifrån gnällandet… de är nått som ni kanske får stå ut med ett tag iaf som en valp mer eller mindre.

Taci
2

Han kissar mitt på golvet, inte mot möbler, utan det är en pöl helt enkelt. Eller en bajskorv. -.-

Vi går ut strax innan midnatt, och sedan vid 7 på morgonen, så natten är inte överdrivet lång.

Denna kommentar har tagits bort.
LinaK
0

Vill man ha svar på sina egna frågor så får man skapa en egen tråd. Kommer på trådskaparens begäran att ta bort de inläggen som inte rör dennes hund. // Sajtvärd LinaK

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Taci
1

Fler tankar/tips?

ramm5tein_
0

Har ni någon gång vaknat av att hunden har gjort sina behov inne under natten? Alltså att ni känner igen ett rörelsemönster eller att den gnyr innan? Det enda jag kan tänka mig är väl att ni (fastän det kommer bli dåligt med sömn och kanske dygnsrytm) helt enkelt ställer klockan på natten. Att ni turas om att någon går upp mitt i natten för att ta ut hunden eller för att studera ifall den är på väg att göra ifrån sig och hur den beter sig då. 

Den ska ju såklart klara en hel natt utan att göra ifrån sig sen, men den är väl på tok för van att kunna göra ifrån sig med gott samvete när den vill. Och kanske speciellt på natten? Att han drar nytta av att ni ändå sover då och inte "märker" det? Att den kanske blivit van det med blöja sedan den var riktigt liten också sedan i ett och ett halvt år tills han kom till er, det förstår jag verkligen inte. Hur kan man göra så som uppfödare?

Annars tyckte jag det där om att binda fast kopplet i armen verkade smart, och då ser ni ju dessutom hur han beter sig när han är riktigt nödig. Det har ni ju säkert redan sett, men när han verkar sköta kissandet och bajsandet överlag bra.

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

LostMySelf
1

Att ställa klockan på natten är en dålig idé för då blir dom vana att gå ut på natten, min systers dvärgpinscher har fått för sig detta och det är ett helvete när dom vant sig.

[Forest]
1

Han kan tydligen hålla sig så jag hade inte ställt klockan därimot satt upp lite tider som man går ut, en del hundar funkar bättre om man har mer stryktur på tiderna. Han har aldrig vart helt rumsren?

Då kommer olika förslag som funkade för våran omplaceringshund som var vuxen icke rumsren. Minska utrymmet då våran hund gjorde ifrån sig inne natte/sent på kvällen så valde vi att låta hundarna vara sovrummet-köket + en liten hall. Vi satte för med kompostgaller.

Detta med hundbur så får man inte ha den stängd, men öppen går bra.

Han verkar inte stressad alls? Varför inte sätta på pinkeskydd dagtid och försöka gå ut bestämnda tider och då kanske gå ut var 3 tim dagtid? kan funka :)

JamieBlue
1

TS, du skriver att ni testat att begränsa vattnet, att begränsa ytan osv - gjorde ni alla dessa saker samtidigt eller bara en och en? Ni kanske behöver kombinera flera olika åtgärder (om ni inte redan gjort det). 

Jag tycker ni ska fortsätta testa att begränsa ytan. Hunden kan t.ex. sova i sin bädd vid huvudänden av er säng och så ställer ni ett kompostgaller vid fotänden av sängen. Då har han en avgränsad sovplats men har ändå plats att röra på sig. På den lilla ytan borde han inte vilja göra ifrån sig. Om han vaknar under natten så är ni ju så pass nära att ni förhoppningsvis märker det och kan gå ut med honom. Om han gnäller för att han är instängd, ja då får man väl ändå vara envis och ta det besväret för att få bukt med problemet. 

Jag tror också ni kan ta bort vattnet helt efter ett visst klockslag. Man klarar ju sig själv utan att dricka under hela natten menar jag :) Tror du det kan hjälpa att ge maten tidigare under dagen, så han inte blir bajsnödig under natten?