Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3072 ggr
LinaK
0

Bajsar inne

Blir inte riktigt klok på min havanais vad han börjat med det senaste året. Han är 4 år och okastrerad, hemma hos oss bajsar han aldrig inne och har inte gjort sedan valptiden. Men något han börjat med är att han bajsar inne hos tillexempel mina föräldrar när vi är där. Då bajsar han ibland en korv eller två, det är speciellt två olika mattor som han sätter sig på, och speciellt när vi inte ser då. Sen spelar det ingen roll om han är nyrastad han klämmer ur sig nått iallafall. Samma sak gör han hos svärföräldrarna, bajsar på en speciell matta dom har. Sist vi var där hade vi hundarna i köket, med kompostgaller för och på två röda sekunder hann han bryta sig ut och springa in till rummet där mattan är och lägga dit en liten "present". En gång så tog jag honom på bar gärning då han gjorde det hos svärföräldrarna, då röt jag i ordentligt till honom då jag anser att han borde veta bättre. Men han har ändå fortsatt trots tillsägelsen. Någon som tror att det handlar om markering? Tänker mig att vissa revirmarkerar med urin, medans min tokstolle gör det med bajs (?)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vizzla
0

Materialet på mattorna kanske lockar till att bajsa? Vet du att han är välrastad innan ni besöker dessa personer?

Jag tror inte han gör det på trots eller så så ryta åt han gör ingen skillnad mer än skrämmer hunden.

Försök ligga steget före, ha honom i koppel om ni inte kan kolla honom hela tiden och ser ni att han är på väg så ut med honom på en gång.

Vi har vår i koppel hos en av våra kompisar som har havanaiser. Där pinkar han alltid inne, vilket han inte gör hos någon annan. Så för att undvika det får han inte vara lös hos dom.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

russin
1

Visst kan hundar revirmarkera även med bajs. Ett tydligt exempel på det var kompisens förra collie som alltid bajsade småkluttar på höga platser kanske 4-5 gånger per promenad. Detta oavsett vad för foder han fick (han fick färskfoder och olika sorter provades under åren).

LinaK
1

#1 Han får alltid chansen att bajsa och kissa innan vi besöker någon, och hos mina föräldrar stannar vi över helgen eller under flera dagar då dom bor långt bort så där rastas han ju lika ofta som han gör hemma. Så där tror jag inte problemet ligger. Dessutom så håller han sig ju hemma hos oss i flera timmar och bajsar aldrig inne här. Nej trots tror jag inte heller att det är, men markering som vissa hanar kan göra genom att urinera lite här och där. Givetvis ryter jag inte i åt honom så han blir skrämd, men han är ändå fyra år och borde nu veta att man gör inte inomhus. Hade ju varit annorlunda om han vore valp eller unghund. Då hade jag ju aldrig sagt till honom, men nu när han är vuxen tyckte jag att det kanske är bättre att ta han på bar gärning och säga till honom bestämt (absolut inte elakt eller skrämmande) Men vi får göra som du säger ha ordentlig koll på honom hela tiden, eventuellt med koppel. Jobbigt bara när man är borta en hel helg :P #2 Jo har också hört om hundar som gjort på detta vis, tror du att det är det min hund sysslar med?

[helenal]
0

Du har ingen möjlighet att ta bort mattorna? Om det just är dom som lockar honom…

LinaK
0

#4 Hade det varit hemma hos oss hade vi ju såklart kunnat göra det, men känns lite dumt att plocka bort mattor hos mina föräldrar och hos svärföräldrarna :P som tur är så är bajset inte kladdigt utan det är mer "torrt" så det blir inga fläckar på mattorna som tur är.

russin
0

#4 det är ju inte helt omöjligt. Andra saker kan vara att han blir uppspelt/lite stressad och magen sätter igång - men där känner du din hund bäst🙂

[helenal]
0

Jo men tänkte mer om det beror på att det just är mattorna som gör att han bajsar där eller om det bara är platsen. Ni kan hu testa en gång o se…eller alternativt lägg ngt för mattorna, plast eller något.. Även om det inte blir fläckar kan ju ändå de lukta lite.. Speciellt om han gör de flera ggr ;)

[Forest]
0

Säger som Lokatt hundar kan markera med bajsa. Jag skulle tipsa dig om att ni rastar han väl innan sen behåller någon av er jackan på er (om det behövs) för att låta en sniffa lite osv snabbt inne sen tar ni ut han igen. Ofta brukar dom merkera då ute isf inne :) Jag har fått göra så med en hund som vi var daghusse/matte åt fast han merkera genom kissa :)

[hästängeln-love]
0

Mattorna kanske luktar något speciellt?, har någon annan hund varit där så kan de ju lika gärna vara så att han känner av det och vill "revirmärka" och hundar revirmärker ju med både piss eller bajs… Prova spruta lite piss-off på de ställen han bajsar eller pissar på, de funkade på våran hund, lycka till.

[Forest]
0

isf i mitt fall betyde där i stället för  annars är det någ iså fall dumma förkortningar 🤦‍♂️sorry lite ot men det kanske kan läsas som inte jag hade tänkt mig annars 😉