Ögonen
På min collie rensar jag ögonen flera gånger om dagen pga hon har "ögonkråkor" & när jag tagit bort de så kommer nytt efter ett tag igen. Har det med rasen & göra, eller ska jag kolla upp det?
Tacksam för svar.
Sajtvärd på Collie
Jag tror mycket har med rasen att göra men att kolla upp det är ju aldrig fel.
Medarbetare på Hundar.ifokus
sen beror det på vad det är för "klet" också. Är det gult och segt eller genomskinligt? Det gula ska man akta sig för. Då kan det vara ögoninflammation.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Ja, och det är rätt mycket också därför jag reagerat.
Det är genomskinligt & lite "svart/grått" ibland.
Sajtvärd på Collie
Hon är inte röd under nedre ögonlocket? Det kan oxå vara ögonifektion,tvätta det med koksalt. Och imorgon om du tycker det är lika dant så kontaktar du vetrinären för se vad de säger. 🙂Jag har inte tyckt att just collie har mer grojjs i ögonen än andra hundar men så kanske det är inget jag tänkt på iaf när jag har vart med syrras två collies.
Nej, hon är inte röd utan det ser ut som vanligt där. Tack så mycket för ditt tips, ska göra det! 🙂
Sajtvärd på Collie
Kan ha med fodret att göra, får hunden ett dåligt foder kan det komma ut skräp många olika vägar, t.ex. genom ögonen.
Kan du lägga upp en bild?
#6 Hon äter Royal Canin Junior, visste inte att det kan bero på fodret också - tack för du sa det!
#7 Lägger upp i morgon! 🙂
Sajtvärd på Collie
Brist på A vitamin kan ge rinniga ögon. RC är inte ett speciellt bra foder.
Vill du veta mer om foder så starta en ny tråd, de sista du skall lyssna på är vet som säljer foder o personal i zoobutiker.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Inte ovanligt tyvärr av det jag sett att många collie har grått ögongegg pga deras djupt liggande ögon. Just detta att ögonen ligger djupt gör att det inte "rinner ut" som det ska utan samlas i ögonvrån. Fast främst är det ju på morgonen det brukar vara mer.
Kan bero på trånga tårkanaler eller fodret.
#8 Tycker du skall byta fodret, kan helt klart ha att göra med det, RC är ett skräpfoder som kan ge många typer av problem, har själv varit tvungen att ge min hund det ett litet tag och han fick massa problem, precis som för din hund rann det och kom skräp ur ögonen.
Tack så mkt allihopa! 🙂
#12 Kan inte byta fodret på henne då jag har ett avtal med uppfödaren (Jag är fodervärd då hon ska ha två kullar innan jag får henne helt). Jag står som ägare i papperna ändå, men enligt kontrakt & så.. så måste jag ha det fodret än.
Sajtvärd på Collie
#13 Näe, något sådant kan nog inte uppfödaren bestämma, vad jag vet så har de inte rätt att skriva in något sådant, denne försöker nog bara lura dig, du har rätt att använda vilket foder du vill.
#14 Okej, det var vad hon sa särskilt till oss med att hon ville ha det fodret på henne & inget annat. Men då vet jag, tack för att du sa det. Dock har vi även varierat med Bravo Färsk Foder i biffar, kan det vara det annars då?
Sajtvärd på Collie
#15 Högst troligen RC isåfall, färskfoder brukar vara det som ger minst problem så det tror jag inte är problemet, varför inte köra helt med färskfoder?
Vad har ni för avtal? Vad menar du med att du står som ägare? Ägare kan du bara vara om du köpt hunden för halva priset, "köp med bibehållen avelsrätt" Det som förr hette "halvfoder" Fast då är det en kull som gäller.
Det är bara SKKs standardavtal som gäller, om det är en SKK ras o där får uppfödaren inte kladda in speciellt många krav, tvivlar på att hen får bestämma foder.
Vi har fodervärdsavtal, men hon sa att jag skulle ändra & skriva in mig som ägare i vilket fall tydligen & det har jag då gjort. Hon ska ha två kullar av henne enligt kontraktet.
Sajtvärd på Collie
Ägaren är den som har kvitto på att den köpt hunden, om man inte fött upp den själv.
Vem som står som ägare i JBV o/e SKK är totalt ointressant eftersom det inte betyder någonting rent juridiskt. Eller så har hon för många hundar ute på foder, SKK har begränsningar för hur många tikar man får ha ute på foder, minns inte antalet, o vill kringgå det?
Och man kan ta fler kullar också om inte hunden står på uppfödaren själv. Finns tiken i kenneln måste uppfödaren betala moms på varje valp. Om jag inte fattat fel.
Foderrelaterade rinniga ögon är en sak - men just detta med lite grått/genomskinligt klegg låter som helt vanligt ögongojs som samlats och helt enkelt inte kunnat komma väck just pga djupt liggande ögon (som collie har).
Kompisens fd collie hade så och han käkade färskfoder. Aldrig rinnande ögon, aldrig rött eller liknande - utan endast "morgongrums" som vi kallar det. Blir tyvärr ofta mer på raser med djupt liggande ögon - precis som raser med utstående ögon lättare får rinniga ögon.
Min setter får också lite klet i ögonen ibland… Tror inte att det är farligt, om det är samma som Sasha har.
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tack allihop, ska kika vidare lite :)
Sajtvärd på Collie
21 prata faktist med min syster o hon sa som du, morgongrums har de på morgonen men inget mer över dagen hon tar enkelt en bommulpads med ljumet vatten o tar då bort detta. Hon ger torrfoder vet inte vilket märke det fråga jag inte.