Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 863 ggr
Djuralex
0

Hund åt (kanske) choklad!

Hej, nu är jag jätteorolig! Min valp på 10 mån har en magsjukdom (typ) hon har tappat aptiten och har kräkts några gånger. Självklart så har vi tagit henne till veterinären och nu hår hon på lite mediciner. Men idag så kom jag och tänka på att när hon var fyra månader typ (alltså för ca 6 MÅNADER SEDAN!!!) så minns jag att hon kanske råkade äta lite choklad, men hon reagerade ingenting på det. Nu undrar jag alltså om det kan vara därför! Snälla svara snart!!!!! Jätteorolig!!! Tacksam för svar!!!

[Moa-]
2

Låter extremt långsökt… Så högst troligen, nej. 

Giftinformationen skriver följande:

"_Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.

Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta._"

vallhund
1

Håller med Moa-, det finns inget samband, chokladförgiftning är akut o inte något som gör magen dålig på längre sikt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Tess86]
3

Dålig mage på längre sikt beror snarare på någonting medärvt, en bakteriesjukdom eller en kost som hunden inte tål. Det första som du kan göra, och som veterinären antagligen inte kommer att tipsa om eftersom de bara säger att man ska ge deras dyra torrfoder, är att byta ut torrfoder (om din hund äter detta) till antingen färskfoder (finns fryst att köpa i välsorterade djuraffärer) eller en naturlig diet av råa köttiga ben bland annat (så kallat barf).

[Moa-]
0

Tess86; därom tvistar de lärde… =P

Jag skulle inte rekommendera en snabb kostomläggning till en hund som redan är känslig och befinner sig i ett utsatt läge…

Djuralex
0

Tack jättemycket för alla svar!!! Märker redan idag att hon mår lite bättre :D

[Tess86]
1

#4 Bara för att man ska byta ut torrfodret mot t.ex. färskfoder så behöver det ju inte ske snabbt, man kan göra en successiv övergång. T.ex. första dagen en liten näve mindre torrfoder och en sked färskfoder, nästa dag lite mer, o.s.v. tills allt är utbytt.