Hundväska = Djurplågeri?
Hej alla !
Jag fick en intressant kommentar när jag la upp en bild på den där väskan jag har beställt på ett annat ställe…
Kommentaren
hund i väska = Paris Hilton = djurplågeri
Tycker ni att ha en hundväska är djurplågeri?…. Jag förstår inte riktigt… blir lite små sur faktiskt… då bara för att man har en betyder inte det att man tänker låta hunden bara vara där inne… Nee fyfan!
Sånt är ju jag också fullt emot! Min hund ska använda sina ben! Så jag tycker det är lite att dra över alla under samma kam….
Allt beror ju på hur man tänker använda något… inte att skaffar man en så använder man den som tex paris…
Hon blir jag så sur på att hon har skapat så mycket skit omkring småhundar osv…
Det är väl självklart att det inte är djurplågeri, så länge man använder väskan på ett vettigt sätt, dvs inte har hunden där långa stunder.
Vad man än gör så finns det folk som har negativa åsikter om det. Har du en vinthund får du höra att du har ett magert benrangel, har du en hund med annat "udda" utseende kommer du få höra att den är ful, behöver hunden ett värmande täcke är du dum som klär på hunden osv.
Självfallet är det dumt om hunden aldrig får använda sina ben, men att ha den i en väska när man tex åker kommunalt är ju bara positivt. Tänk så skönt att slippa oroa sig för att stressade människor ska trampa på hunden eller springa rakt in i den!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Paris Hilton och andra människor som har hundar som mode-accessoar går ju alltid omkring med sina hundar i väskor. T.ex när dom shoppar på stan och liknande. Och det tycker inte jag är okej alls. Hundar har ju faktiskt ben av en anledning…
Dock tycker jag att det är helt okej att använda väska där det är mycket människor som springer omkring och risken finns att hunden blir trampad på. T.ex på tunnelbanan. Och reser man är det ju praktiskt att kunna ha hunden i en väska. Om man inte vill bära den i famnen.
Så länge hunden inte bor i väskan så tycker jag det är helt okej.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Människan i fråga vet nog inte vad som klassas son djurplågeri. Att kalla någon för djurplågare är något fruktansvärt som man aldrig ska slänga ur sig bara för att man ogillar vad andra gillar. Tycker man använder ordet "djurplågare" eller "djurplågeri" allt för lättvindligt!
Surina, Jag hade också blivit väldigt sur men också väldigt besviken på den människan som hade sagt så om mig när man själv vet om att man inte är en!
Det är inte bara väldigt små hundar som kan bli övertrampade i en folkmassa. Min kompis mellanschnauzer blev trampad på baktassen/benet när de skulle hoppa på en buss. En så pass stor hund är ju svårt att ta i väska, men under armen är ju lätt att ta den en kort stund när man går på, eller är man "djurplågare" då också? (ironi) Tycker du är förnuftig som väljer en hel och kry hund i en väska istället för en trasig hund på marken! Punkt slut!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Använda vid resor och dylikt - OK!
Men för utseendets skull och för att springa och shoppa? - BIG NO!
Hundar föddes med ben för att använda dom, hade de varit benlösa små maskar hade jag förstått de.
Hade en granne som bar på sin Chihuahua dygnet runt och satte bara ner den för att göra ifrån sig sen plockade upp den och tryckte den hårt mot bröstet, kom det en annan hund vände hon ryggen till som om den ville äta upp hennes lill skit. Var tvungen att fråga om hunden inte hade egna ben att gå med? fick då bara ett surt ansiktsuttryck. den hunden går numera med sina ben! grattis!! måste vara en lycklig hund nu!
Jag tror att TS vet detta redan, jag förstår inte varför folk påpekar för henne att det är "big nono" att ha hund i väska när man ska shoppa :P
Hon menar ju helt tydligt och uppenbart att hon skaffade väskan av praktiska själ och inget annat.
Säger inte såhär för o stampa på andras kommentarer. Tycker bara att det var onödigt.
Håller också med Noa-nisse, Folk använder ordet djurplågeri allt för lättvindigt! Folk blir också upprörda allt för lättvindigt.
Paris hilton, hon är ju helt i en klass för sig, det går ju inte att jämföra nån människa här på Ifocus med henne, det kanske går att hitta nån tjej på Stureplan som går att använda till att jämföra med.:D Hon är ju inte nån hundmänniska över huvud taget…..
Surina, du har väl inte ens nån koll på var stureplan ligger? (inte jag heller för den delen)
Anser inte att hundväska är nödvändigt. Finns alltid andra sätt att lösa det på. Plus att hunden har 4 ben att gå med (fick vi lära oss som små hehe).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lite djurplågeri är det ju att inte låta hunden gå själv, då du t.o.m själv säger att hunden ska använda benen, vad ska du ens ha en väska till då?
Jag tycker att en väska till hunden kan vara en jättebra lösning många gånger.
#7 Det finns alltid en annan lösning till allting, men varför måste man vara anti hundväskor? Samtidigt som en hundväska kan bli en form av djurplågeri kan det i vissa situationer vara den mest humana lösningen. Precis som flexi, hundkläder, specialfoder etc.
Vid resor o liknande tycker jag det är acceptabelt,men för att bära omkring på a´la Hilton nej.Hundar har 4 ben för att användas.
#9 jag skulle kunna ha hundväska som transport väska, om jag boda i tex stockholm eller reser mycket. Nu reser jag mycket men anser att det är lätt att bara ta hunden i famnen och ha den i knät, kändes lättare än att kånka på en hundväska dem gångerna.
Men ändå, i såna lägen kan jag se en nytta med en hundväska.
TS verkar dock ha väskan för att bära hunden i i perioder, varför bära hunden i väskan alls i perioder under promenaden?
Jag träffat allt för dåligt musklade små hundar, därför jag är så anti, folk går för lite och bär för mycket på dem :(
TS: Att motionera kan vara "viktigare" för en liten hund än för en stor för får din hund en mild grad av patella kan den tack vara att den är ordentligt musklad slippa operars.
Det är just då jag åker pendeltåg ganska så ofta och jag vill gärna ha med mig min hund på mina foto äventyr.
Men efter att ha sätt hur folk bara struntar i allt och alla när det går på så blir jag lite rädd… Har sätt hundar blivit klämda och trampade på bara sådär!! Blir så sur, sen så litar jag inte på mig själv jag vet inte om jag kanske kommer tappa hunden om jag håller i henne så vill hellre att hon är i en säker "bur" sen kan hon få komma ut igen när vi har satt oss.
Annars kommer hon såklart få gå om hon kanske inte blir för trött… då hon är valp i början så måste jag ju ta det lite lugnt med henne i början så då får hon vila sig medens jag tar kort och ställler upp stativen osv.
Så klart ska min hund få träna ! Min hund ska inte vara någon soffpotatis inte ! Jag sicktar på att få tävla i agility ! Skulle vara en dröm att få delta pp Crufts agility! :)
Sen så är jag en aktiv männinska med foto så det är himmla svårt att bära hunden i famnen i vissa stunder så väskan blir lättare xD Stativet är ganska tungt och då jag inte har en väska till den så måste jag hålla den på ett jobbigt sätt XD
#11 Var det inte så att TS menade att när den är liten valp kan den inte gå för långa sträckor? Jag kan tänka mig att man vill gå långa promenader, inte kan lämna valpen ensam men inte kan låta valpen gå för långt och därav blir det ett dilemma. Då är det väl bra att bära den "i peridoer"/sträckor?
Jag bar min valp i famnen i sådana situtioner men i efterhand tänker jag att det hade nog varit skönt med en väska då, då hade valpen kunnat passa på att vila också.
Nu är jag sugen på att skaffa en smidig hundväska för att ge henne ett krypin när det blir för mycket miljöstress.
Jag är också anti den typen av användande av hundväskor, då hunden bli accecoar och dåligt motionerad och aktiverad. Men det är alltså formen av användande jag vänder mig emot, inte väskornas vara eller icke vara.
#12 bra, påmin dig om det, sett dem som börjar med den tanken, men sen är det lättare att ha hunden i väskan och vips så åker den mer väska än går :P
#14 då går man väl inga långa sträckor med den? ;)
Som jag sa kan jag själv ha hundväska som transport väska, var väl just att det lätt som om TS tänkte ha sin hund i väskan mer än absolut nödvändigt ;)
Om man letar kan man hitta många "anledningar" att ha hunden i väskan :P
Som jag skrivit i din tidigare tråd så tycker jag att väskor är bra. En liten valp ska inte gå långa sträckor och man måste faktiskt röra på sig ibland även om man har en valp. Då får den en trygg plats att sitta i när man förflyttar sig, samtidigt har man sina händer fria till annat.
Jag kommer själv skaffa valp och har en äldre hund, ska valpen då lämnas själv när jag är ute i 1-2 timmar men stora hunden? Nej, då får valpen sitta i en ryggsäck på magen och följa med.
- Mvh Emma
Väskan är till för transport. Jag åker en hel del buss och tåg och då är det bekvämare för min hund att ha ett ställe där han kan ligga och sova i lugn och ro.
Att ha en hund i väska hela tiden det är djurplågeri men nu var det ju inte det hon skrev att hon skulle göra.
Det kommer alltid att finnas dom som ogillar eller har andra åsikter men att kalla någon som man inte känner för djurplågare det är att gå lite för långt.
Du och alla som känner dig vet att du inte är en djurplågare!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
#15 Haha nej precis, när den är liten går man inga långa sträckor med den. Men man själv kanske vill röra på fläsket. Tycker du att det är bättre att lämna en liten valp ensam hemma under den tiden?
Jag skaffade inte hund för att ha henne hemma väntandes på mig, kan jag ta med henne gör jag det men ibland är det inte optimalt att ha henne på marken, tyvärr. Jag hade gärna sett att små valpar orkade och vågade gå hur långt som helst och var som helst och att andra människor var hänsynsfulla och höll avstånd till min hund men nu är det tyvärr inte så och då verkar väska som en bra lösning.
Självklart går det att ursäkta sig till att stoppa hunden i väskan alldeles för ofta. Det går att ursäkta sig undan det mesta. Ryck i koppel, dålig utfodring, för långa stunder ensam hemma, etc etc. Men den diskussionen är ju helt onödig. Eller?
Pilon jag tycker att din kommentar är onödig.TS frågade "Tycker ni att ha en hundväska är djurplågeri?".
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#9 Det är ju inte alls samma sak? Kläder måste vissa hundar har.
Visst om man har väska som transport men anser inte att man ska ha väskor när man går runt på stan, promenader osv. Och det är väl upp till var och en vad man vill vara anti mot eller inte? Jag är t.ex anti mot helstryp, flexi, kläder på hundar som inte behöver det…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker absolut inte att det är djurplågeri, så länge man inte har hunden i väskan jämt och den aldrig får gå själv.
Jag har min lilla Italienska Vinthund i en speciell väska för hundar när jag är i stan (Göteborg) med henne. Bor på landet med hästar och hon går alltid lös och springer. Men i stan vill jag inte att hon går. Hon är så liten och folk kan lätta sparka till henne eller trampa på henne. Hennes färg är grå vilket inte heller hjälper till. Det ligger mycket skit i stan på gatorna och vill inte att hon ska trampa i detta heller. Går till en park då och då för att hon ska få kissa om jag är inne en längre stund. Sedan är hon trygg i väskan ocg sover faktsikt när jag bär runt henne. Tycker att en väska är jättebra för mindre hundar och tar inte åt mig av folk som tycker jag misshandlar henne då jag vet att jag inte gör det. Det finns även stöldrisk av mindre hundar som är dyra, titta bort 5 sek från hunden och någon kan koppla loss den och springa iväg.
Jag hade också blivit sur om någon skrivit så på min fb. Men först hade jag förklarat för personen att väskan var ämnad åt tillfälliga praktiska ändamål inte som modeaccesoar, och om personen efter denna info inte är kompetent nog att inse skillnaden så är det dennes problem. Förhoppningsvis har de andra som läste det på facebook lite mer vett :)
En väska kan ju vara en otrolig trygghet för en hund också. Samt ett sätt att skydda hunden från väder och vind. Förstår inte de som säger blankt nej till att använda väska till hund.
Jag har köpt en väska (ryggsäck) till Sansa. Den ska jag använda, hör och häpna!, när jag tar cykel turer med Pin. Många tycker säkert att det är hemskt för hon har ju faktiskt fyra ben hon med. Grejen är den att hon är såpass mycket mindre än Pin så hon hänger helt enkelt inte med i tempot. Alternativet är att istället lämna henne hemma, ensam, och då tror jag att hon hellre följer med oss i väskan. Hon motioneras vid annat tillfälle istället.
Jag vet hur lätt det är att hoppa till slutsatsen "stackarn som inte får röra på sig och leva som en hund" när man ser någon som till exempel bär på en liten hund, jag har själv dömt folk på det viset. Men ärligt så kan vi ju inte veta hur hunden får leva och röra på sig i övrigt. Sen jag skaffa Sansa, som är en liiiten papillon på 1,8kg, så har jag märkt att det ibland är bäst för hunden att bära den.
Kan även tillägga att jag jobbar som hovslagare och har alltid med mig hunden till olika stall. Många va dessa stall har även hundar som hon leker med dagligen. Även där är hon lös om hon får. Det handlar inte om att jag tycker det är fräckt och snyggt att ha henne i en väska. Jag är rädd om henne helt enkelt. Blir lite orolig när jag ser en väldigt liten hund gå i koppel mitt i centrala Göteborg och folk är bara någon cm från att trampa på den. Käder har jag till henne nu när det är minusgrader och kallt. Längtar till våren/sommaren när hon inte behöver täcke. Tycker inte man ska se ner på folk som har sina hundar i väska på stan eller kläder. Du vet ju inte hur personen har sin hund annars. En stor hund, vi kan säga en labbe kanske inte får lika allvarlig skada av att bli trampad som min lilla vinthund. Varför ska allt vara svart eller vit?
#25 Håller med dig, förstår inte heller varför det ska vara svart eller vitt. Man kan ju tycka generellt att "hundar inte bör vara i väskor", men sedan handlar det ju åtminstone i den här tråden om att skydda och transportera hunden. Jag kan förstå ni som har jättesmå hundar hur extra rädd man måste bli om dom!! Bor i en liten stad själv, men det finns väl säkert de som bara knycker hundar också. Det är många nackdelar med att ha en liten hund på så vis, tyvärr är de rätt försvarslösa just i och med dess storlek, och främst för att de han ha lätt att bli trampade på. Är enkla för andra att bara plocka upp osv. Älskar små hundar för att de är så behändiga bland annat, men ja, bara för att understryka att väskor till exempel kan ge STOR fördel.
Har själv en ganska liten hund, en norfolkterrier, och fastän han inte är i närheten av lika liten som en Chihuahua eller en italiensk vinthund har man ju ett litet större ansvar att skydda dem. Det är ju rent logiskt humant. Ja nu säger man väl inte humant kring djur, men ni fattar…
dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium