Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4339 ggr
[hästängeln-love]
0

Gnälliga människor!

Idag var man ute med hundarna och brukar ta olika rundor varje morgon, då går jag förbi ett villa hus och då kommer det en gubbe utspringandes och är jätte arg och gnäller på mig! han sa att " ni med hundar får inte rasta era hundar här och ifall jag ser att det finns någon bajslort någonstans här så kommer jag fotografera och skicka till tidningen!" , så sa han att " Det blir så fult när era och andras hundar pissar på snön". Sen påstod han att jag hade stått och sopat igen bajset med snö så det inte skulle synas?! och sen sa han att om han ska köra in sin bil i garaget så kommer bajset komma på hans bildäck?! jag har inte alls gjort det! Känner mig korkad för jag blev tårögd när han var så uppflygen, blev nästan rädd GråterGråterGråter det är de värsta kommentarerna jag fått höra! han var säkert hundhatare!

han var absolut ingen trevlig person.

Är så less alla gnälliga människor, men han var aboslut värst på sitt sätt. Sen när vi bodde på ett annat ställe så brukade vi ha våra hundar lösa på våran gård och när det kom folk gåendes så brukar hundarna springa fram på framsidan på gården och det fanns två tanter som slog våra hundar med gåstavarna, men när dom slog min tik flera gånger med den hårda delen på flexikopplet som deras hund hade så fick hon en rejäl utstkällning!

[eeklund]
12

Vart ska hundarna kissa om inte på snön? :S Vad är det med folk?! Måste man anklaga ALLA med hund för att vissa inte plockar upp efter sig? Herregud.

Du borde ha slagit tanterna tillbaka och fråga om det var skönt för dom! Man slår inte djur. Dina hundar var på SIN tomt och då har INGEN INGEN INGEN anledning att slå dom, inte ens annars med men ni förstår vad jag menar!

JAG BLIR SÅ ARG PÅ RESPEKTLÖSA MÄNNISKOR!!!

mikkan01
3

Varit med om nästan samma sak…gick utanför ett villaområde och ägaren till huset kom ut och sa att jag inte fick gå där och om min hund lyfter benet för att kissa på hennes staket så skulle hon anmäla mig. Obestämd

Blev jätteförvånad och förklarade för henne att jag inte låter mina hundar kissa på andras tomter och att hunden jag hade var en tik.
Trots det stod hon och tjatade om att hon inte ville torka av kisstänk och måla om staketet. Försäkrade henne gång på gång att det inte skulle hända men hon gav sig inte. Blev så jäkla chockad.

Förstår inte hur andra kan kasta ur sig såna saker, hundarna måste göra sina behov men vi hundägare ansvarar över vart men dom måste väl förstå att alla inte är oansvariga, speciellt när man förklarar hur det ligger till? Tyst

~mikkan

[dynamitella]
1

Exakt samma sak hände mig :) Var ute med min daghund. Hon stannade och luktade på en blomkruka som stod bredvid häcken utmot vägen. Jag tänkte en kort sekund "hoppas de inte tror att jag står här och låter min hund kissa". Sagt och gjort, ut far damen från dörren (två meter bort, och skrämmer livet ur mig). "DU! Låt inte din hundjävel stå här och kissa på mina blommor! Jävla människa!"

Chockad som jag var förklarade jag att "Detta är Maya, hon är en tik. Hon luktar på din blomkruka bara. Självfallet skulle jag aldrig låta hunden kissa på någon annans egendom :)".

Det tog henne nog gott och väl 30 sekunders inspektion innan hon tjurade vidare och gick in och mumlade att hon inte såg att det var en tik.

Jag förstår absolut hennes irritation. Hade det varit en hanhund så var det helt befogat! Jag kände mig så himla paff bara.

[Zorita]
7

Min tik fick inte ens kissa på gatan brevid en tants hus, hon kom utfarande och tjoade fastän det ändå var på allmän plats mitt inne i stan. Efter det tog jag nattpromenaderna där och uppmuntrade tjejen att kissa lite extra Tungan ute Ska man vara så larvig får man ta lite extra hundkiss.

julklappen
3

Jag tycker att det gnälls så himmla mycket på hundar och dess ägare.Men här där jag bor  där går även hästar och dess ägare också ibland.(och det kan ligga hästskit  på gång och cykelvägarna ´lite varstans.Men ingen gnäller eller säger något om det minsann. Hästskiten kan ligga där flera veckor innan det tas bort av någon.

mikkan01
2

#3 Man kan ju förstå att dom är något rädda om sina staket, krukor och gräsmattor m.m. men man tycker ju att dom borde ha lite tillit till oss hundägare också. Värsta var när hon skulle fram och kolla så att det verkligen var en tik så att hon visste det tills nästa gång, som om jag skulle ljuga henne rakt upp i ansiktet.

Hoppas nästan att det var första och sista gångenFlört

~mikkan

exitingsvillemo
1

TS>> men vaddå? Gick tanten in på er gård och slog tiken???

[hästängeln-love]
1

#7: Min tik var brevid vägen men ändå på våran tomt och ville bara hälsa, men hon slog henne med den hårda delen av flexikoppelt!!!

[Bullen300]
3

jag har inte stött på sånna människor…..än

TS nää usch sånt borde anmälas då tanten slog eran hund med flexit….( jag skulle ha gjort det)

[hästängeln-love]
0

#9: Ja dumt nog gjorde jag inte det, men tror det är försent att anmäla nu när det gått snart 2 år…

[Forest]
8

Jag förstår faktist att man tröttnar på all hundskit och nerpinkat staket/grinstolpar och postlådor jag tycker det är fruktansvärt vidrigt själv. Jag har oxå blivit tillsagd att inte låta hunden pinka på deras nyplanterade häck då den gulnat, det blir någ svårt sa jag eftersom jag har två tikar, de fatta vad det innebar o sa inget mer iaf. Jag ser att fler o fler sätter upp lappar/skyltar att man inte ska låta hunden pinka ner deras stacket osv o jag hoppas att folk respekterar detta.

[RMSLiners]
1

Onödigt av mannen att gnälla så men på ett sätt förstår jag honom. Var det i ett bostadsområde du gick så finns det till och med regler som säger att hundar inte får rastas inom dem.

Viccan92
0

Pink bryr jag mig inte om men folk har är urdåliga på att plocka upp. Det ligger skit precis överallt. Min hund vill ju äta det så det är ett himla jobb med det hela tiden. Enda gången jag inte plockar upp är om han klättrar upp i en hög snöhögg för då går ju jag inte hela vägen upp dit. Men längsmed vägen eller till och med på vägen. Jag blir helt galen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

russin
0

Felpostat

Pudelbus
0

Är min tik den enda som kissar som en hane? Tungan ute

Har också fått höra att jag inte borde låta hunden pinka i snön "Det är så himla fult och äckligt".

[dynamitella]
1

Nej, min tik gjorde det också i gott och väl 60% av fallen. Det såg lite roligt ut :)

russin
5

#15 - båda mina tikar lyfter på benet när dom pinkar. Den ena står ibland även enbart på frambenen om hon vill pinka riktigt högtTungan ute

[Forest]
1

15 ne, men det är bara vid löptiden som Enja vill markera så högt, men jag låter henne inte pinka andras ägodel då.

joheck
0

#17 Lustigt :P Här bor det en heeler tik som också ställer sig på frambenen, ägaren berätta att det förekommer i rasen, han hade tydligen rätt.^^

russin
0

#19 - är man liten, så får man vara påhittig för att kunna komma åt att pinka där man villFlört

Gur4m1
0

"Men här där jag bor  där går även hästar och dess ägare också ibland.(och det kan ligga hästskit  på gång och cykelvägarna ´lite varstans.Men ingen gnäller eller säger något om det minsann. Hästskiten kan ligga där flera veckor innan det tas bort av någon."

JAg bodde i ett jordbrukssamhälle men jäklar vilket liv det kunde bli ibland. En gång fick jag världen sutskällning när jag testat en ny skogsväg och kommit ut på en "privat" asfalterad väg utanför ett hus. En gubbe kommer ut i full fart och börjar anklaga mig för att rida sönder hans väg. Jag förklarade att det är första (och enda) gången jag ridit där men han fortsatte att skälla. JAg tror helt enkelt att det brister för vissa och när de ser någon som ser snäll och vek ut- så tar de chansen att "kasta allt över" en och samma person. Den halvtimmen fick jag ta emot år av hat mot ridtjejer som passerat på vägen före mig :P

Jag skottade alltdi upp efter mig om min häst sket i bostadsområde/utanför nån grnne osv, men man återvände ju efter ridturen. Hästbajs vs hunndbajs är väl den att hästbajs är 100% fibrer- hö osv. Efter lite regn är det i princip bara gräsfiber krav. Hundbajs är mer som människobajs och väldigt…väldigt äckligt, tycker jag.

Tråkigt att "fel folk" får skiten. Jag plockar alltid upp hundskiten efter mig så länge man inte är ute i skogen. Däremot så går jag och tjurar på alla idioter osm går i elljusspåret här där jag bor med lösa hundar osv (det är inte tillåtet- det har jag nämligne kollat upp Cool). Jag ärinte hundrädd men jag har vänner som är det, därför stör det mig som tusan.

TS lika bra att du inte slog tillbaka för du skulle fått en hel del skit för det. Otorligt illa beteende från en hundägare till en annan. att slå en hund- men blev ohn kanske rädd? Om hon gick med en egen hund och den kanske inte går ihop med andra? Mer än som regelrätt mishandel? O.o (vill inte tro att folk är så elaka Gråter )

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

tjoopa
2

Jag plockar av princip ALLTID upp, även om det betyder att jag får klättra upp i snöhögar eller gå ut i djupsnön Skrattande Våran hund är dessutom lite tokig, han ska sitta högst upp i snöhögen och skita…

Att hundar pinkar får man väl ta, bara ägarna ser till att det inte är på andras egendom. Men jag blir så himla less alla skithögar överallt! Har man skaffat hund så VET man att det ingår att plocka skit! Vill man inte plocka bajs - skaffa inte hund! Vi bor ganska centralt men ändå så ligger det fullt med hundskit längs med gångvägarna, dåligt tycker jag Obestämd Hur trevligt är det för dem som ska klippa gräset där på sommaren kan man ju tycka…

Gur4m1
1

Har en gångväg i hembyn som det stått i tidningen om- för dne är alldeles nerkissad och gul efte rhela vägen och full med hundskit. vägen går emllan samhället och en anturbrukssskola där - många-  har hund ^_^ och går där. Den vägen är som en enda dålig PR-väg för vad hundägare går för- tyvärr. En slarvig hundägare = alla hundägare som får skulden. :( Orättvist ja.

Bestillmyheart
0

Var själv ute med en kompis hund och mötte hundägare med lös hund som gick hur fint som helst (brydde sig inte alls om kompisens hund, och gick nära ägarna).. Ändå var det en gubbe som ropade efter dem att koppla hunden. OKEJ att hundar ska inte gå lösa vid bostäder, men vad bryr han sig om det när de gått förbi han och var minst en 20 m ifrån! :P

Men jaa, hundbajs ligger lite här och var i vårt område också, även på allmäna gräsmattan mitt bland bostäderna! Plockar också alltid upp, såvida hunden inte sätter sig där "ingen går". Men visst kan det hända att jag glömt påse någon gång, men sätter han sig på olämpligt ställe tar jag det vid nästa promenad/utgång.

vallhund
3

Jag har inget till övers för hundägare som låter sina hundar pissa på min tomtgräns, på min brevlåda eller soptunna, oavsett årstid.

Jag gillar inte heller gul snö. Man kan lära sina hundar transportsträcka, därefter går man till något lämpligt ställe där det är OK att låta hundarna göra ifrån sig o läsa tidningen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gur4m1
2

#24 handlar mer om att möter man andra så vet ju inte DE att hunden är "hur fin som helst" :) En som är hundrädd (människa), känslorna denne får av en lös hund tar jag hänsyn till före en hundägares "sårade" känslor ;) Jag har själv varit hundägare, den respekten är inte jobbig eller svår att följa mot sina medmänniskor om man har en lydig hund. Gul snö…svårt att undvika tycker jag.

vallhund
1

Ja hur svårt kan det vara att koppla sin hund o visa sina medmänniskor respekt?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Bestillmyheart
0

Som sagt det var inte några vi kände som lät sin hund gå lös och jag tycker inte heller att man ska låta hunden springa lös i bostadsområden… Det jag menade var att den här gubben skrek efter dem att koppla hunden bara för att vara sån, och sådant tål jag verkligen inte! Om anledningen nu varit att han var hundrädd skulle han ju reagerat innan han passerade hunden/ägarna och inte kommit på detta när de redan gått förbi varandra och han märkt att hunden inte brydde sig ett skit om honom..

Maja2
3

Håller fullständigt med Vallhund i #25 och #27

Det finns många människor som är så fruktansvärt upp över ÖRONEN LESS på att hundägare låter deras hundar pissa varsomhelst. Till slut rinner det över för dem, fullt förståeligt. Som vallhund skriver, så går det alldeles utmärkt att lära hunden att under transportsträckan, stannar man helt enkelt inte och kissar.

[RMSLiners]
3

#25 Håller helt klart med. Det var det första vi lärde våran i samband med rumsrenheten och idag gör hon inte ens behov på våran egen tomt utan man måste ut från området med henne och förbi ett visst träd innan hon vet att det är tillåtet att lätta på trycket. 

För övrigt,
Vi hade en granne en gång, 3 barns familj, som rasta sina 4 hundar på baksidan av huset, lät de skita på gräset och pissa på fasaden mm, och de plocka aldrig upp efter sig så tänk er de skit högarna när solen låg på en varm sommardag, gissa om det stank apa. 

De blev till slut vräkta när alla grannar ledsnat. Och de lyssna inte ens på kvartersvärden eller chefen på hyresföreningen, ja gick så långt så högsta hönset från föreningen kom på besök till de men det hjälpte ju inte heller så enda som hjälpte var vräkningsorder. 

Men innan de flytta fick de städa hela baksidan med rotborste typ och rengöra fasaden. Tror de han bo där i 6 månader innan de flög ut. 

Så mycket viktigt att tänka på att inte rasta hundar i ett bostadsområde.

Linnea
0

Det är många som låter sina hundar kissa på vårt staket och det är ju sådär trevligt.. Man kan ju tänka på också att urinen fräter så staketen mår ju inte så bra direkt. Här är också folk som låter bajset ligga längs vårt staket. Sen kommer vi och sopar bort de enorma mängder löv som hamnar där.. KUL………

Läste en gång en insändare i tidningen, det var en man som tyckte att alla hundägare skulle ersätta alla lyktstolpar som måste bytas ut i förtid för att hundarna pinkar på dom. Lite väl kanske men jag förstår tanken faktiskt.

Däremot kan ingen hindra någon/något annan från att gå på allmänna trottoarer så sånt trams kan man strunta i. Dom får väl köpa hela gatan då och göra privat väg av det =)-

Skynda långsamt så går det fortare.

Sugiyama
0

Jag gillar inte heller när folk låter sina hundar pissa på våra grindstolpar och blomkrukor, hittar dessutom ofta bajs på trottoaren. Men jag vet att det är svårt ibland att passera om man har en snabb hund men många stannar och låter hundarna verkligen stå och nosa och kissa flera gånger. Då blir jag också arg och säger ifrån. Har man lagt ner många tusen kronor plus arbete att få en fin häck är det inte så kul om den dör av allt kiss. Men det är klart att man inte behöver fara ut sådär när ni inte gjort något.