Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3794 ggr
mariasupernova
0

Innergård - rasta?

Jag har en valp, liten blandras som jag brukar rasta på våran innergård, tidiga morgonar samt nattkisset, ibland någon gång på dagen. Övrigt går vi en sväng men oftast bajsar hon på innergården då det är lugnast där.

Innergården består av två etage, båda asfalterade, den ena används som parkering.

Idag kom en kärring ut på balkongen och frågade om jag vallade min hund där. Jag förstod inte vad hon menade men hon förklarade att hon menade om hunden kissa och bajsa där.

Självklart plockar jag upp när hon bajsar och hennes minikissfläckar regnar ju bort på 1 timma. 

Undrar vem som har "rätt" i detta fallet? Finns ingen skylt om att man inte får rasta hund. Jag förstår inte hur hundkiss kan vara värre än en miljon fimpar som ligger överallt..

Noa-Nisse
1

Det måste finnas skyltar isåfall! =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

mariasupernova
0

Okej va bra. En annan tanke bara, på andra sidan vägen från oss ligger en likadan bakgård, alltså ingen inhängnad runt som vi har. Där kan väl ingen bestämma att man inte får rasta? Är det kommunens mark?

Maja2
0

nej, det måste inte stå skyltar. Bor ni i bostadsrätt eller hyresrätt? Det finns regler som man är skyldig att ta reda på, gällande rastning av hundar.

[RMSLiners]
0

De flesta bostadsområden i sverige, hyresrätt som bostadsrätt, har förbud mot att man rastar sina hundar inom området, behöver inte finnas en skylt uppsatt. Kolla vilka regler som gäller där ni bor.

[Doglovers]
0

Hmmmm, jag skulle inte tycka att det var så trevligt om grannen lät sin hund kissa inne på gården. Hur gör du om det inte regnar? Kissfläckar gör fläckar i gräsmattan och kissar hon på asfalten kan folk gå i det och då dras det även in.

Jag vet att det är bråttom med valpar eftersom dom lätt "kissar på sej" men kolla upp vad som gäller, som #3 skriver. Det vore ju tråkigt om du får klagomål😉