Sy fast magsäcken?
Någon här inne som har erfarenhet av att sy fast magsäcken på hunden som en säkerhetsåtgärd? (riktar mig mest till XL-hundägare)
Isåfall vart gjorde ni det och vad kostade det för er?
Bjuden på en bild på min lilla älskling som ser sjukt mycket större ut än vad hon är bara för att jag ligger på golvet och fotar 🤪
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nope.
Varför gör man det?
#1 För att förhindra magomvridning väl?
Gör man de även om hunden inte fått magomvridning? Trodde bara att de utfördes just då.
För övrig vilken häftig bild, blev ju extra kul med gubben i bakgrunden :P
Det finns så mycket "tomrum" i buken på stora hundar, eller hundar med stor bröstkorg typ doberman, grand danois, schäfer, varghund o.s.v. så att magsäcken kan kastas omkring i buken och slå knut på sig själv och därmed får hunden magomvridning som alltid leder till döden om hunden inte får akut hjälp. Syr man fast magsäcken i bukvävnaden så är det praktiskt sett omöjligt för hunden att få denna magomvridningen.
Man brukar göra det i samband med kastrering eftersom man ändå har en pågående narkos.
#2 helt rätt =)
#3 man kan göra det i förebyggande syfte också som t.ex. vid en kastration "när man ändå är där och pillar" :P
ja ganska häftig bild :P hihi
#4. Då lärde jag mig något nytt. Misstänkte att det hade med magomvridning att göra men har aldrig hört att man kunde operera det förebyggande.
Funderar du på saken?
Ja jag funderar på det. Kostar 9000:- för den operationen.
För kastrering av tik kostar det 5500:- och om man vill få magsäcken sydd i samband med det så får man lägga till 3000:-
Jag vill gärna kastrera henne också så man slipper det här med löp och risk för livmoderscancer/inflammation. Men eftersom hon är köpt med bibehållen avelsrätt så kan jag inte göra det bara för att jag vill :P
Är det inte så att just GB kan drabbas av magonvridning? Jag har ingen aning om vad det kostar tro det är rätt dyrt, hör med vetrinären vad de tror det kan kosta.
#8 hihi vet skrev nästan samtidigt :P
Jo det är ju deras största problem… När jag ringde Malmö-Djursjukhus och jag sa "Hej mitt namn är Johanna, jag ringer bara för att höra vad det kostar att fixera magsäcken på en hund?" Och då svarade hon "Är det en Grand Danois?" och bara där ser man ju hur vanligt det är 😕
Eftersom hennes mamma dog hastigt vid 7 års ålder av detta vid slutet av 2012 och det sägs ju (man vet inte säkert) att det kan föras vidare i generationen men det mesta handlar om miljö. Så därför jag funderar på det extra hårt…
9 Jag vet om irlänskvarghund som fick aktut avlivas pga detta o därmed fick jag veta att just GD som dom oxå hade var det mer vanligt med magonvridning. 7 år räknas väl (?) tyvärr som normal ålder men inte vill man att de drabbas av detta i den åldern så stor hund i den åldern är risken för söva ner farligt. Ska du kanske skaffa dig en hane (såg din anndra inlägg) så tycker jag du gör rätt att kastrera tösen o gör du det kan du det så varför inte fixa detta oxå. Minimera risken 😉
Dyrt är det o kommer inte gå på försäkringen heller.
#10 Nej det blir inte billigt! Men jag kommer nog tacka mig själv sen för jag tror att det ökar livlsländen något. Plus att man minimerar risken för akuta händelser senare i livet. 7år tycker jag är ungt för en grandis att dö. Ingen hund har dött under 10 års ålder i min hunds linje förutom då mamman till henne. Den äldsta blev 14 1/2 år gammal och det var en hane med sina höga 98 cm i mankhöjd och 102 kg. Dåligt avlade hundar dör tidigare och jag har hört många säga att deras grand danois blev så gammal och trött så…7 år gammal var den den dog :( tråkigt att vissa ska dö så tidigt och att folk tycker det är gammalt. Ang den valpen så kommer jag tyvärr få avstå :/ jag får inse mina begränsningar och vänta till nästa tillfälle när jag har mer semester att använda.
Där ljög jag! Jag vet en hund som dog tidigare av andra anledningar också!
Tillåter veterinärmedicinsk etik att man utför en stor bukoperation för att sy fast magsäcken i preventivt syfte om det inte är i samband med kastrering?
Livmodercancer är inte speciellt vanligt hos hund, du kanske tänkte på juvertumörer? Prevention mot juvertumörer genom kastrering fungerar bäst om det utförs före första löpet, därefter minskar effekten drastiskt, har hunden några år på nacken så är effekten ytterst liten.
Numera kan man kastrera med titthålsoperation, mindre risk för tiken. Man går in o tar bort äggstockarna, utan äggstockar ingen risk för pyo.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#13 kort svar: Ja det tillåts som enskilld operation eller i samband med en annan operation. Hm! Har haft för mig att hundar lätt kan få livmoderscancer, men hade väl fel då! Men hur som helst så minskar man risken för mycket plus att man får en billigare försäkring som pricken över i'et. Inte för att det gör någon större skillnad men det kan ju alltid bli lite bättre. Betalar runt 500- lappen i mån i försäkring
#14 Tack för info, alltid intressant att lära sig nya saker. Nu har jag aldrig haft någon högriskras för magomvridning kanske därför jag är okunnig.
vad gäller kastrering så är inte allt guld o gröna skogar, finns länkar i # 2 på http://amstaff.ifokus.se/discussions/511e353b88f4720a3b003dd5-kastrering?discussions-1
Men det vet du förmodligen redan.
mvh
#15 nej tyvärr finns det ju alltid nackdelar med något som har fördelar. Eller… Haha ja du förstår säkert hur jag menar! Det är just därför jag inte är helt 100 på att jag vill kastrera. Hur som helst så måste jag prata med min upf med tanke på att min hund är ju somsagt köpt med bibehållen avelsrätt.
#16 Ja det finns inte så många lätta val här i livet, om ens några.
Det viktiga är att man tar välgrundade beslut, efter noga överväganden om för o nackdelar o kommer fram till det man anser bäst i just den situationen. Att du har uppfödaren med i spelet gör det inte lättare, lite beroende på om ni har samma syn på om hunden är bra avelsmaterial eller inte.
Tycker det är tragiskt att det ska behövas…
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Det måste ju bero på aveln att det finns för mycket "döutrymme" i buken. De flesta raser har ju inte det, det är ju inte riktigt normalt. Tyvärr blir det ju inte massa såna här konstiga saker när man sätter utseende framför hälsa.. Det gäller ju väldigt många raser idag, på olika sätt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#19 Ja aveln på Borzoi o Irländsk varghund har verkligen gått åt skogen de senaste decennierna…
OBS, ironi.
#17. Hon är absolut bra avelsmaterial om man ser till hälsan. Sen vet jag att hon aldrig kommer bli någon stor framgång i utställningsammanhang. Dock så har inte det så stor betydelse för mig. Jag och Min uppfödare har nästintill kommit överens om att det inte ska avlas på henne. Det finns andra ifrån kullen som är lika bra fast ser bättre ut utställningsmässigt. Så jag har svårt för att tro att vi skulle bli oense om det. Men man måste ju ändå fråga naturligtvis. Ja jag har lite att tänka över… #18, Håller med dig fullständigt. Många drabbas men långt ifrån alla gör det. Det är inte speciellt vanligt att man väljer att göra detta i förebyggande syfte. #19, ja alla raser med stor bröstkorg förhållandevis till kroppen löper större risk för det, Greyhound, whippet är också några raser som får det. Normalt och normalt… Det är mer normalt att ha lite "tomrum" än inget alls som på många dvärgraser. Men det är ju inte bra att ha för mycket tomrum som just raser med stor bröstkorg har. Det är ju verkligen ett stort problem för rasen. Vissa linjer har mer problem än andra. Men mycket har med miljö att göra egentligen. Jag vet inte hur man ska kunna få bort problemet från rasen eftersom unga individer sällan drabbad. Det är när de kommer upp i 4-5-6-7-8 års åldern som risken är högre och då har tiken eller hanen redan pruducerat valpar. Vissa forskare säger att det ärvs ner men man kan inte visa på vad det är som säger att det är så. Och vissa säger att det bara har med miljö att göra. Så frågan är vad man ska göra åt detta på långsiktigt håll!