Klippa ner päls?
En vän till mig som skaffat en Aussie funderar på om hon ska klippa ner hennes päls under sommaren så den inte blir för varm. Vad tycker ni om det? Är själv lite nyfiken på Aussie, och om jag någon gång skaffar en så kan de vara bra att veta lite innan.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Tror inte det kommer bli för varmt… Har sett en ända aussie i mitt liv nedklippt, och det var på en agilitytävling. Då hade den likadan klippning som man ser på till exempel spansk/portugisisk vattenhund. Det var inte så snyggt 😐
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det kan behövas. Det behövdes på min träningshund, då pälsen är tät och han blev för varm under sommaren.
glömde säga, det beror ju också på individen som hos oss människor. vissa tycker det är kallt när andra tycker det är varmt o.s.v
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Såg på en dokumentär om hundraser för några dagar sen, där sa de att man aldrig ska klippa en hund med underull pga att underullen både skyddar mot kyla och värme.
Skulle inte klippa på rutin utan vänta tills det verkligen behövdes. Pälsen isolerar en del mot värmen. Man får helt enkelt undvika tuffa träningspass mitt på dagen.