Mudi
Någon som har erfarenheter av Mudi? Står lite lkluven mellan tollare och Mudi, dock verkar Mudi passa mig mer, och de verkar så otroligt härliga.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag har träffat på några stycken i vallningssammanhang.
Min uppfattning är att de är väldigt energiska, har lätt till skall och med en hel del skärpa. Inte en hund som älskar allt och alla.
Är inte hundexpert så vad betyder skärpa?
En skarp hund är motsatsen till en vek hund typ 🙂
Tycker alltid att det är svårt att förklara vad skarp menas med, men en hund som kan ta till tänderna om den blir åtsagt t ex..
Känner inte till rasen sådär väldigt bra men har också fått höra att de kan vara rätt skarpa. Väldigt aktiva och livliga och inte någon hund för en ovan ägare. Skulle säga att det är väldigt stor skillnad på en Mudi och tollare, så där får du nog tänka över vad det är för hund du söker egentligen.
#3 Ungefär som mammas pudel då, haha! #4 Jag söker en arbetsvillig hund som passar för agility och freestyle, gärna med mycket fart i. Den skall gärna ty sig till en viss person och inte vara överglad i andra. Den ska passa med andra hundar, samt vara badglad. Den ska inte vara för liten men ändå inte för stor. Den ska inte vara för vaktig men reagera när någon knackar/ringer på dörren. Jag har tid att aktivera hunden flera timmar i veckan, motion är inget stort bekymmer då vi har långa och härliga skogsslingor att utforska.
#5 Det där kan man ju dock göra med väldigt många raser, utan att behöva välja en väldigt krävande (vall)hund.
Jag skulle inte välja en alltför annorlunda/speciell ras om man inte är van med detta, det är svårt att på förhand föreställa sig vad det innebär att ha en sådan hund. Känner även folk som haft stor hundvana och hundar förut som sedan skaffade sig lite mer annorlunda vallhundar och det gick inte alls bra, de hade inte alls förstått vilken skillnad det kunde vara. Så är du ändå intresserad av t.ex. Mudi skall du verkligen sätta dig in i rasen och träffa många olika hundar för att kunna få en uppfattning.
Du gillar inte någon annan vattenhund än Tollaren?
Håller med #7, är du inte ute efter någon arbetsnarkoman faller båda raserna bort.
Förutom det speciella sättet är oftast Mudin en grymt energisk hund som måste få jobba. Tollaren är också en arbetande hund som kan vara rätt krävande, inte bara när det gäller aktivering.
#6 Iof… #7 Med arbetsnarkoman menar jag något i stil med Border Collie, och visst, de kanske är retrievernas bc men skulle tippa på att jag skulle klara av en tollare (:
#9 Tycker du ska höra med RedMonsters här inne på iFokus. Hon har en tollare och verkar göra väääldigt mycket med honom. Tror inte att agility och freestyle skull räcka faktiskt.
Bättre att sikta för lågt än för högt ;) Finns många raser som skulle kunna gå långt i både agility och freestyle men som inte behöver jobba hela tiden.
#10 Dock är ju det inte bara freestyle och agility som jag ska göra, utan det är bara de två som jag ska satsa på mest, annars kommer jag apportera lite smått på skoj, testa på spår, ställa ut då och då (: Dessutom skiljer sig väll individerna, eller har jag fått det helt och hållet fel? Alla tollare behöver inte arbeta 24/7, träffat flera som nöjt sig med agility och lite tricks, motion och så var det med det, medan andra behövt jobba hela tiden. Det jag har hört om tollare är att de behöver jobba med hjärnan mycket, men klättrar inte på väggarna om det blir en dag utan träning. Har inte direkt tänkt välja den mest hyperaktiva valpen i kullen isåfall heller, och har tänkt egenom det här i flera år. Och vem behöver inte en utmaning någon gång i livet? (:
#11 Absolut finns det olika individer inom en ras, men det är ju så att det finns mindre seriösa uppfödare också som avlar på orastypiska hundar, och något sådant ska man inte stöda heller, är du ute efter en ickerastypisk hund inom en viss ras för att det passar dig bättre skall du inte välja den rasen alls, utan välja en seriös uppfödare som arbetar för rasen, ur en ras som faktiskt passar dig.
Och hääär ger jag upp den här tråden, då ingen verkar tro att jag klarar av något och som sänker mitt självförtroende ännu mer.
#13 Kanske enklare om du faktiskt listade upp vad du kan ge hunden, folk vill ju bara hjälpa till. Det du skrivit nu ger ju intrycket av att dessa hundar inte skulle passa dig.
#14 Jag kan ge hunden mental aktivering flera timmar i veckan. Jag har tiden(under denna terminen) att gå på en 1h promenad på morgonen, 30min innan lunch när jag kommer hem, 30 min till en inhägnad där jag kan träna den mentalt i någon timma och busa av den ordentligt, 1-2h promenad på kvällen. Under sommarlovet kommer jag och min vän som har en labrador/golden blandning apportera(även vid vattnet&i vatten), träna freestyle & agility, gå olika kurser, bada, ta långa promenader till skogs och bara ha allmänt kul. När jag börjar i 9an efter sommaren kommer jag ha tillgång till en 30-45 min promenad på morgonen, en 30min promenad under lunchen(kan ta mig hem), att när jag kommer hem gå en omväg till inhägnaden(tar c 1h) och träna hunden där mentalt & fysiskt i 1-2h, sedan på kvällen en 1-2h promenad. Under gymnasiet kommer jag gå hundlinjen och ha med mig hunden, hunden kommer få tillgång att vara med på lektionerna och kan aktivera den lite smått under rasterna samt ta korta kissrunder för att avsluta på kvällen med en lång promenad och hjärngympa. Detta är vad jag kan erbjuda, och om det skulle krävas, så skulle jag kunna ge lite till.
#13 Vi tänker ju bara på den framtida hundens bästa. Håller med Teddies matte, lista vad du kan ge hunden så vi förstår att du klarar av en så pass krävande hund.
Jag vet själv att jag inte har en chans att orka med nån av dessa raser och vill inte att någon ska göra misstaget att ta på sig för mycket. Du skriver ju själv "….men skulle tippa på att jag skulle klara av en tollare (:", alltså är du inte själv helt övertygad.
Jag valde bort en hel mängd av raser som jag gärna hade velat ha men som jag, när jag är ärlig mot mig själv förstår att jag inte klarar av.
I din tidigare tråd har du fått en massa tips på olika raser. Försök att inte låsa fast dig vid utseendet på hundarna. Det höll jag på att göra också men kom sedan fram till att papillonen va den ras som faktiskt passade mig bäst, även om rasen inte är någon dröm för mig utseendemässigt eller ens storleksmässigt.
#16 Har listat upp vad jag kan erbjuda, bedöm själv om jag klarar av det eller inte.
#15 Kommer du själv ha ansvar för hunden och enbart aktivera den själv, kan bli rätt tungt och svårt i längden att både orka och hinna med allt själv, man har ju annat som skall göras också.
Tänk också på att den första tiden skall ju hunden inte aktiveras så mycket, fast du kanske har tiden just då, men har du tiden som krävs sedan när hunden blir äldre?
Kan hända att en Tollare passar in på detta, men då är det den mentala aktiveringen du skall satsa på, har du möjlighet att träna på t.ex. bruksklubb?
#18 Göteborg Mölndals Brukshundsklubb finns i närheten av där jag bor, ska se med de (: Aktiveringen har jag själv ansvar för, motionen delar jag och mamma upp på då hon har en pudel så vi delar upp det, så när jag går ut med tollaren får pudeln hänga med och tvärtom (:
Glömde skriva att Ja, jag har tiden senare år, och jag är fullt medveten om att rasen är en mycket krävande ras.
#15 Tycker att det är viktigare med mental aktivering så istället för alla dessa promenader skulle jag nog i såna fall välja att lägga nått spår eller träna lite sök. Det som saknas här är just aktivering för nosen, något som enligt mig är det absolut viktigaste. Sen får du tänka på att en så pass aktiv hund antagligen bli rätt odräglig om du tex får en längre sjukdomsperiod.
#21 det är just därför som jag tänkt testa på spår, för att se om det är något för mig, och framförallt hunden (: