Vilka kurser gick du?
Vilka kurser har ni gått med era nuvarande/tidigare hundar? Vilka kurser planerar ni att gå? Tycker ni kurserna har tillfört någonting/hade ni en bra kursledare?
har gått valpkurs och unghundskurs och kommer även gå kurser nu till våren :)
de två kurser vi redan gått har båda gett något, på valpkursen handlade det mestadels om kontakt. gillade dock unghundskursen bättre där den kursledaren brydde sig om fler saker, som passivitetsövning vid varje kurstillfälle och roligare övningar :)
båda kurserna gav absolut mer kontakt och en bättre relation med vår hund. eftersom det är vår första är det så bra med alla tips man kan få!
Med Hugo har jag varit på allmänlydnadskurs (8 ggr), agilitykurs (helg) och rallylydnad (dag). Till våren blir det ytterligare en i rally (2 tillfällen denna gång, mest för att repetera då han inte ens var två år när vi gick förra och nu är han 6 år) och en i viltspår (helg).
Allmänlydnadskursen är den som gett mig absolut mest, av den anledningen att det var genom den som mitt intresse för hundträning tog sin början. Där testade vi på lite olika sporter och jag fick lära mig att min hund kunde så mycket mer än vad jag hade trott. Vi hade två superbra kursledare som verkligen gick efter alla individer.
Kursen i rally minns jag inte så mycket av, det var vår första kurs och jag hade aldrig tränat Hugo bland andra hundar förr så det var en utmaning, och kursen i agility var förra sommaren och lärde mig väldigt mycket av den (började träna agility regelbundet efter den). Bra instruktör även där och lagom stor grupp.
unghundskurs, agility kurser 2 olika ena nybörjare andra forsättning. Allrund kurs kan man säga det var både agility,spår,rallylydnad.
Jätte bra kursledare på kurserna
Anmält oss till lite kurser, småhundskurs,nybörjar agility dottern ska gå. Sen får vi se jag brukar träna mer privat av två olika men då bjuder man på fika för tack o har go pratstund efter :)
Har endast gått en valpkurs med Pin. Det blev dock för mycket för tidigt för han, men tror att han i slutänden fick nått positivt ur den.
Planerade kurser:
- Vardagslydnad 1 med Sansa. Hade bokat så vi skulle gå den nu men så blev vovvarna sjuka (kennelhosta). Vi får se när det blir av.
- Eftersökskurs (2st) är bokade. Med Pin, men Sansa ska följa med och jag ska få tips gällande henne också.
- Agilitykurs, antagligen med Pin först men kanske senare även Sansa. Inte bokad utan endast i planeringsfas.
Med min vuxna hund har jag gått:
Vardagslydnad
Agility 1 och 2
Förberedande tävlingslydnad
Med min ungund:
Valpkurs
Unghundskurs
Endagars:
Valplekis
Försökskanin för instrukörer under utbildning
Sen har jag gått på två dagars kurs i sök.
Besök min blogg: http://bumpi.se
Den vuxna:
Lydnadskurs för Git Jering
Lydnadsläger för Mona Kjernholm
Lydnadshelg för Maria Brandel
Lydnadsläger för Heidi Billkvam
Ett 10l privatlektioner i lydnad för Mona Kjernholm och Git Jering
Spårkurs för Stefan Mattsson x2
Sökkurs för Git Jering
Agilityfoundation för Fanny Gott och Thomas Stokke
Apporteringshelg för Eva bodfält
Lekutveckling för Siv Svendsen
Unghunden:
Lydnad för Niina Svartberg
Lydnad för Emelie Hörman
Lydnadsläger för Lillemor Edström
Medarbetare på brukshundraser.
Jag har inte gått några kurser med hund ännu, men har precis anmält mig och Lily till en grundkurs i vardagslydnad. Därefter får vi se om vi tar en fortsättningskurs eller om vi går direkt på en nybörjarkurs i agility :)
Harry ska även han få gå en grundkurs, sen får vi se.
Har gått valpkurs, hundmöteskurs, kantarellsök 1 och 2, hundspråk/signaler, luktdiskriminering, chihuahuaträff med kurs i viltspår och en hundvandring med olika aktiviteter. I maj blir det rallylydndskurs.
Har haft stor nytta och glädje av alla kurser hittils! :)
Valpkurs, vardagslydnad, vardagslydnad fortsättning, tävlingslydnad 1 och 2 som kurs och träningsgrupper, pågick ca 1 år. Agility och snart blir det att gå kurs och träningsgrupp i personsök.
- Valpkurs för Gun-Marie Hedberg, Lidingö Hundskola
- Allmänlydnad, Lidingö HU
- Agility Nybörjare, Lidingö HU
- Freestyle, Stockholms HU
Jag har varit nöjd med samtliga kurser. Även om valpkursen var överlägset bäst.
Började valpkurs igår. Har gått tidigare valpkurs med tidigare hund. Men efter denna skulle jag vilja gå viltspår och agility och även kantarellsök kurs.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vi har bara hunnit med en valpkurs och lite träning för privat instruktör eftersom min hund bara är 8 månader. Valpkursen var ok, vi har fått mer ut av privatträningen och träning på valpträffar. I vår har vi precis anmält oss till en viltspårskurs och en jaktapporteringskurs - ska bli kul!
Kurserna jag har gått med min Ruby än så länge är:
- Agility steg 1
- (Ska snart påbörja Agility steg 2)
- Rallylydnad steg 1
- Eftersök
- Personsök
Dobby:
valpkurs - örebro brukshundklubb
Vardagslydnad - örebro brukshundklubb
agility - apropå hund
vardagslydnad 1 - tass i hand
rallylydnad - tass i hand
freestyle - endagskurs
Viggo:
grundkurs - tassa rätt
rallylydnad - tassa rätt
instruktörsutbildning - hundens hus
belöning och motivation - endagskurs
tenshi:
valpkurs - hundglädje hallstahammar
grundkurs - positiva hund
Vardagslydnad 1 - tass i hand
utställningskurs - tass i hand
hundpsykologutbildning - hundskolan i skövde
Jag ät för det mesta nöjd med alla kurser jag gått, älskar att gå kurs även fast jag har kurser själv 🙂 tycker det är super att få hjälp av någon utifrån!Har även gått hos tre olika hundpsykologer.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#1 - Vad är skillnaden mellan vardagslydnad 1, valpkurs och grundkurs egentligen?
jag har gått i LHU´s nybörjakurs(vardagslydnad) och fortsättningskursen
#14 - Inlägget i #15 är till dig, missade en siffra såg jag nu.
#17 skillnaderna ligger främst i vad instruktören väljer att kalla kursen! Det beror lite på vart man går, en del skiljer inte på det alls. I utbildningen jag gick gjorde vi ungefär den här indelningen: valpkurs: anpassad för valpar, enkla övningar med lek, grunder. Grundkurs: som valpkurs fast för äldre hundar, ungefär samma övningar som på valp fast även en del nya som valparna är för små för. Vardagslydnad: för vissa är vardagslydnad och grundkurs samma sak, man bara väljer att kalla det olika. men en del har både grundkurs och vardagslydnad och då är oftast vardagslydnad en fortsättning på grundkursen.
Hoppas du hänger med i vad jag menar 🙂
dom kurser jag gått så har det mest hängt på vad instruktören valt att kalla kursen, så det gäller att kolla upp kurs innehållet.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#18 - Okej, tack så jättemycket för svaret!