Tandsten/tandvård frågor
Här kommer lite funderingar jag hoppas kunna få svar på :)
1) Har faktiskt inte något koll på hur tandsten på hund ser ut.. Vet att man kan skrapa bort det med skrapa och så men vet inte vad jag ska leta efter. Försökt leta bilder men hittar inga tydliga.
Någon som har lust att länka eller lägga upp en bild på tandsten hos hund? Eller beskriva?
2) Hur ofta ungefär brukar en vuxen hund få tandsten?
3) Då min hund tkr det är väldigt väldigt jobbigt när man pillar honom i munnen vet jag inte riktigt om jag kommer kunna ta bort tandstenen själv.. Någon som vet vad detta kostar att göra hos veterinär? Hur ofta brukar ni få åka dit och ta bort isf?
4) Mellan två av Nalles tänder är det en liten svart prick.. Försökt skrapa bort den men tror inte det är något som fastnat.. funderar på om det kan vara hål eller liknande? Har ni någon ideé om vad det kan vara?
Tyvärr så är min hund inte överförtjust i ben och blir alldeles tokig när man försöker borsta tänderna på honom.. vet inte riktigt hur jag ska ta hand om hans tandhygien :/
Mycket tacksam för svar!!
/lillalycka
Söker du på Google bildsök och skriver "tandsten hund" kommer du få upp massor. Plack, foderrester och bakterier som samlas i munnen, mineraliseras och blir tandsten om det inte tas bort. Hur "ofta" en hund en hund får tandsten går inte riktigt att säga alltså. Vissa raser sägs vara hårdare drabbade också. Genetiska faktorer, felaktigt/dåligt foder osv spelar in.
Tandsten kan bli ganska allvarligt, leda till tandköttsinflammation, tandlossning mm, så det är inget att ta lätt på, jag skrev nyligen om detta på Pälsklingar, då jag själv lämnade in min hund till veterinären för "munsanering". Nu hade han sparsamt med tandsten, men trots det hade det lett till en tandköttsinflammation och en del tandköttsfickor. Efter detta har jag varit noga med att borsta tänderna på honom en gång om dagen och han får råa köttben ett par gånger i veckan. Han har varit toppfräsch i munnen sedan dess. Man ska vara försiktig med att skrapa tänder på egen hand, då hundars emalj är tunnare än vår och risk finns att man gör mer skada än nytta. Lämnas hunden in till veterinären mäter de tandköttsfickor och lagar eventuella små hål, kanske till och med tar bort någon tand om det behövs. Billigast är hursomhelst att själv förebygga istället för att lämna in sin hund till veterinären - det kostade oss 2300:- denna gång och det är inte kul att söva sin hund i "onödan". Att borsta tänderna är som allt annat en träningsfråga, men det finns också Plaque off, ett pulver man strör på maten. Jag har själv inte använt det, men många svär på det.
//Lina
Tandsten brukar se gult ut på hundar. Hos veterinär brukar det kosta minst 1000 kr för liten hund och då ingår narkos. Man söver oftast hunden för att göra det lättare, veterinären använder ultraljud.
Borsta tänderna är det mest effektiva, behövs ingen tandkräm men tandkräm kan göra det godare och roligare för hunden.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Bilder kan du se här http://www.google.se/search?q=tandsten+p%C3%A5+hund&hl=sv&tbo=u&qscrl=1&rlz=1T4AURU_svSE505SE505&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=BwccUee2HsWm4AStvYHIDQ&ved=0CDkQsAQ&biw=1920&bih=852
2 Hur ofta en hund får tandsten det är olika, små raser får lättare tandsten än större raser. Sen så spelar mycket in på vad hunden får för foder och hur den får ben om den gnager osv. Mina gnager inte på ben så mycket och har därmed valt att borsta deras tänder. Det som har hjälpt här är faktist köpt tandkräm som är till hundar, innan hade jag mycket mycket svårt för borsta Donnas tänder då hon får panik vid sån hantering.
3 tyvärr vet jag inte vad det kostar att skrapa tänderna men tippar på runt 1000kr
4 en liten prick kan vara tandsten eller missfärgning. Är man orolig över denna prick kan man be vetrinären kolla den nästa gång man är hos sin vetrinär.
Där jag jobbar tar vi mellan 1800 - 2800 kr för att bort tandsten - helt beroende av hur mycket tandsten hunden har. Som andra skrive rså rekommenderar jag inte heller att man skrapar själv - risken är mycket stor att man orsakar emaljskador.
Bästa sättet att förebygga tandsten är att borsta tänderna dagligen med en mjuk tandborste (finns speciella för hund men babytandborste går också bra. Personligen rekommenderar jag dock vinkel tandborste samt spetstandborste). Det finns tandkrämer om gör det hela lite trevligare för hundne (god smak), men te.x Bucadog innehåller även enzymer som hjälper till att förebygga tandsten och öka god munhälsa. Utöver det är det bra att låta hunden tugga mycket ben av olika slag.
Här hittar du mer tips om hur man får god munhälsa på sin hund (eller katt) http://www.stockholmsdjurklinik.se/ - kika under "Tandvård och tandsjukdomar på hund & katt)
Mina hundar var på tandsanering för första gången för ett par veckor sedan. Dom är bra på att tugga ben av olika slag men dom luktade ganska illa ur munnen, det var främst Nelly som behövde men jag körde båda på samma gång. För mig kostade det allt som allt 2000kr för båda, men då köpte jag ett schampo också det kostade kanske en hundring ungefär. Nelly är nu 10 år och har inte skrapat hos vet sedan hon var 2år, då skrapade de det lilla hon hade när hon ändå var sövd (fått lugnande inte narkos) för röntgen. Hon hade endel tandsten men på hörntänderna har jag kommit åt att skrapa lite försiktigt själv några ggr. Har hunden väldigt lätt att få tandsten finns ett tandstensfoder man kan ge som ska vara bra, men jag vet faktiskt inte riktigt hur fodret är sammansatt och vad det innehåller men det kan man ju kolla upp om det är aktuellt.
Mitt tips är att om du måste söva hunden av andra orsaker kan man ta lite tandsten samtidigt så slipper man söva enkom, fast det är ju viktigt att dom är frisk i munnen så jag tycker helt klart att det är värt det när man märker att det behövs.
När jag var till vet visade hon en liten sak man kan dra på fingret bara och gnugga tänderna med om hunden tycker att det är obehagligt att ha ett objekt i munnen. Så du kan ju köpa en sån och träna på att du får gnugga lite på tänderna med fingret, du kan ju passa på när han är trött så kanske han inte gör lika mycket motstånd. Är det riktigt svårt så får man ju ta det i etapper och lugnt och försiktigt börja pilla mer och mer omkring och i munnen.
Tack allihop för att ni tog er tiden och svara!
Nu känner jag mig mycket klokare.
Ska till djuraffären nästa vecka och då ska jag köpa med mig tandkräm och tandbortse till honom.