Erfarenhet av aussie
Vad har ni för erfarenhet av rasen aussie i allmänhet/om de individer ni har träffat på?
De är riktiga arbetsmaskiner som kräver mycket jobb och aktivering.
Små nissar med mycket humor och man får ofta roliga stunder med dem. Lättlärda och egensinniga med stort hjärta.
Jag har haft turen att bara träffat trevliga aussies. Vissa har väl haft småproblem med ex andra hundar, men det är mer en fråga om uppfostran/träning än rastillhörighet. Allmänt kan sägas att det är en skarp ras med mycket energi. Jag har träffat individer från totalt skilda linjer men samtliga har varit väldigt arbetsvilliga. Tycker att aussien överlag har en speciellt glad utstrålning, speciellt när de får träna och arbeta.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag har en liten tjej på sex månader. Det är mycket energi och arbetsvilja. Hon är otroligt lyhörd och man behöver sällan höja rösten utan vill alltid vara tillags. Har faktiskt också endast träffat trevliga individer av rasen.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har bara träffat en aussie och hon är jättefin och superduktig på lydnad men tyvärr otrevlig mot både människor och hundar. Hela den kullen blev allmänt knepig, enligt ägaren (som haft flera aussies tidigare, av den stabila och trevliga sorten).
Jag tränar tillsammans med en massa aussies, lydnad. Lättlärda, arbetsglada och tillgivna skulle jag kalla dom. Bra uthållighet i träning och enkla att ha att göra med. En av dom är dock extremt ljudkänslig, bryts det en gren i skogen får hon typ panik. Hon har även svårt med främmande hundar och människor.
Vad jag har förstått så är det viktigt att kolla upp så att stamtavlan se bra ut, verkar finnas endel som avlar på lite "suspekta" hundar.
Verkar som att jag är den enda som har träffat "dåliga" aussies. Gillar dom inte alls. Sega (visst är dom snabba egentligen, men för sega för mig), opålitliga och tråkiga. Nä gillar dom inte alls.
Min ena träningskompis har dock en aussie som är helt ok.
Medarbetare på brukshundraser.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ju en aussie själv sedan 4 år nu.
Skulle inte byta honom mot något.
Jag har träffat på både "bra" och "dåliga" aussies, ungefär som med vilken annan hundras som helst med andra ord. Vad som är bra respektive dåligt är ju oftast något ganska subjektivt dock, men jag syftar främst på mentala egenskaper som exempelvis stor ljudrädsla och svårigheter att träffa främmande. (Reservation gentemot främlingar är något rasen så att säga kan ha, men jag menar värre än att bara vara lite reserverad inför främmande). Vad som skapats av ägare, respektive vad hunden så att säga ¤fötts med¤ kan jag inte säga.
//Lina
Kul att så många har träffat på bra individer :)
De jag har träffat har varit väldigt "fort och fel" i lydnadsträningen, alldeles för uppe i varv för att få till momenten bra. Dock var dessa ganska unga, men jämför jag min dobbis när han var i den åldern var han mer följsam och lättlärd.