Allergihund
Hejsan!
Jag har börjat fundera på att skaffa hund, men min mamma är allergisk så det måste vara en mer allergivänlig hund vet att det är individuellt men jag har lite frågor ändå.
Spelar det någon roll om det är en hona eller hane? Isåfall vad beror det på? Har läst att det kan vara skillnad.
Finns det några större raser som anses allergivänliga? Jag har försökt kolla upp "allergihundar" men hittar mest små förutom portugisisk vattenhund som jag tycker har en ganska bra storlek, men det står att hanhundarna blir mellan 50-57 cm och tycker 50 cm känns så litet. Inte för att storleken gör hunden men tycker bättre om större hundar.
Vad ska man tänka på när allergi är inblandat? Vet att man ska träffa många individer av rasen men tänker om det är något mer?
Tack på förhand!
1. Vet inte riktigt förutom att tikar löper 2 Storpudel? aka Kungspudel o.s.v. 3. Har inte en aning :(
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Det finns hundar som inte fäller underull, som många allergiker inte får reaktioner av. Men man måste nödvändigtvis inte vara allergisk mot just pälsen, därför kan det vara bra att ta reda på vad det är man reagerar av, kanske besöka kennlar med hundar av olika raser för att se vilken ras som passar en och ens allergi.
1. För mig spelar det ingen roll. Fördel med hanhund är att man slipper löpen och billigare att kastrera. Men finns för och nackdelar med båda könen igentligen, så man får gå på individen enligt mig :)
2.Finns inga allergivänliga hundar. Allting hänger på en som person, på sin allergi.
3. Ha hund på prov först, innan man köper. Hjälper i regel inte bara att träffa då och då ect utan man brukar märka av det efter att ha testat minst någon månad med hund dygnet runt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ni måste ju ta reda på vad hos hunden allergin beror på, klarar hon av ickefällande hundar, kan ju storpudel och Barbet t.ex. funka även en del långhåriga raser som knappt fäller, men det är ju så individuellt, kolla upp allergin.
Det är inte håren man är allergisk emot, det är döda hudceller som trillar av, o som ofta sitter på lossnande hår/päls. man kan oxå vara allergisk mot hundens saliv o övriga kroppsvätskor.
Valpar är mer allergiframkallande än vuxna hundar. Om man dessutom är pollenallergiker så blir det svårt under pollenperioden eftersom hundpäls är en pollenmagnet. Då får man duscha av den ofta.
Träffa olika hundar/raser o känn vad som kan tänkas stämma. Man kan få låna hem en hund av vissa uppfödare för att se hur det fungerar.
Inte ha hunden i säng eller möbler, byta lakan ofta, likaså dammsuga med en dammsugare som inte släpper ut partiklar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Som tidigare har skrivit så är det väldigt olika och individuellt när det kommer till allergi och "allergivänliga" hundar.
Men. Jag har en Russkaya Tsvetnaya Bolonka som två personer i min närhet inte har några som helst problem med trots väldigt "grav" allergi. De kan inte ens vara hemma hos personer med hund eller katt och har även svårt att umgås längre tid med personer som har kläder på sig med hund- och katthår men med min hund är det inga problem.
Det är dock en "liten" hund, ingen Chihuahua men ingen labrador heller så att säga. =P
Ett tips bara. =)
Det sägs att dem som är allergiska, brukar tåla kastrerade bättre, och det stämmer på flera jag känner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är som sagt var helt olika men min son samt syrran och hennes dotter tål våra pudlar sonen tål även ufd alla hundar + valpar.
Ta en till på Storpudel är mitt tips

Jag har en väninna som är allergisk mot det mesta i pälsväg (tråkigt nog) men hon tål Pudel och Kerry Blue terrier utan problem.
10 känner flera som tyvärr reagerar på Kineser även den nakna,min son,syrran o hennes dotter en valpköpare som köpte valp av våran Enjas valpkull hade en och fick lämna den tillbaka. Men visst det är olika vad man reagerar på jag tror inte hundar i regel är så olika rasvis tyvärr, eftersom min son iaf reagerat på flera st inivider så uteslöt vi den rasen helt.
#11 Det är olika det där :).
11 olika på från invid på hund eller vad?
#13 Ja, och människa. Medan jag tål kineser så tål någon annan inte rasen osv :).
14 jag tror det är mer olika från person till person vad man reagerar på och vad man tål, som sagt vi har träffat så många nakna och puffar att vi har helt uteslutit att skaffa rasen. Trevlig ras som vi annars har gillat 

#15 Ja :).