Bra och roliga aktiveringstips
Det står helt stilla just nu, vad är bra och roliga aktiveringstips för en hund? Vad kan jag aktivera valpen med? Kom gärna med förslag
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
En boll, träna det lite, en liten promenad? :)
Sprid ut godis och låt hunden söka.. träna hunden på att stanna på en plats medan du gömmer godis och sedan får hunden leta tills den hittar. Aktiveringsleksak. Allmän lydnad som sitt, stanna, ligg osv. Göm godis i ena handen och låt hunden lista ut i vilken hand godisen ligger i. Håll en godis framför nosen på hunden och hunden får bara ta godisen när du säger varsågod och sedan kan du utöka det genom att ha godisen på hundens tassar osv :).
En del lydnad och nosaktiviteter är något vi kommer att aktivera hunden med har vi planerat.
Känner mig så sjukt orolig att jag missar något viktigt, har inte haft hand om en valp på snart fem år! Sen vill jag ju ha lite variation inom aktiveringen, inte bara samma gamla som man lätt tröttnar på.
Prommenader och leksaker är självklart att vi kommer aktivera honom med.
#3 Man ska inte hela tiden aktivera dom heller :P. Passivitet är det viktigaste.. min valp på snart 7 månader får leka med bollen som belöning när jag fått borsta tänderna på henne på morgonen ibland, sedan får hon maten i någon av sina tre aktiveringsleksaker, sedan kan vi träna hjärngympa att hon får söka godis eller träna allmän lydnad.. sedan lite lek igen. Då håller vi på en timme/dag med lek och aktivering.. sedan 5 promenader/dag och sedan chillar hon bara :P. Hon nöjer sig med det ''lilla'' i aktiversingssyfte med tanke på att vi inte tjatar ut det hela genom att upprepa hundra gånger/dag liksom..
#4 Han kommer inte att bli aktiverad hela tiden men han är av en rätt aktiv ras så en hel del psykisk och fysisk aktivering kommer att behövas.
Jag känner lite samma, vad ska man aktivera hunden med. Speciellt nu på vintern. Både jag och min hund fryser lätt nämligen.
Jag brukar köra med att lära min hund trix. Det som jag hittills har lärt honom är give me five, hopp, snurra och ha godis på nosen!
http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d716402b9cb46222707232a-aktivera-mera så tycker jag att man kan göra mycket även när det är vinter, jag lägger spår tar promenad och sen spårar vi innan vi avslutar allt, Inne kör jag med allt möjligt trix,kluringar mm en simpel Kluring är att ta en toarulle (tom) lägg godis i den låt hunden vara med o se det hela. vik in ändarna sätt slutligen på ett snöre mitt på rullen peta under rullen under soffa/byrå mm Se till att snöret ska vara så nära att hunden når den ganska så lätt först, här är det endas med hjälp av dra ut rullen med snöret som hunden får ta toarullen o där med bitasöner den o få godiset. Lätt ut flera engångsmuggar (Bra tips är ikea muggar dessa färglada i plast) lägg en godis i en mugg blanda muggarna lår hunden välja rätt mugg o peta undan muggen för få godiset.
Lär hunden namn på leksakerna, lägg ut leksakerna o sen ber du hunden hämnta eller gå till den, ställ högre krav vart efter = mindre gottis kanske var annan lekak den hämntar/går till.
Godisträd är populärt här. När man är ute i skogen så letar man upp ett träd där barken har spruckit så man kan peta in lite godis här och var (funkar bäst på gran och tall). Man sätter hunden och petar in godiset i lite olika höjd runt om på trädet och sedan får hunden leta upp godisbitarna och försöka peta ur dem.
#7 Den artikeln har jag letat efter, tack
9 ingen orsak