Valp som springer iväg exalterad?
Hej alla !
Tänkte jag skulle höra om detta innan de blir super svårt. Inez blir väldigt energisk ibland när vi är ute, jag säger kom och hon kommer så får godis och beröm..
Men när jag försöker lära henne att jag får liksom röra henne när hon kommer så springer hon undan som en lek ungefär.
Några tips? :)
Låter som du kan behöva träna på att röra/ta tag i och kunna kolla hunden medan den är lös och springer? Bara röra/koppla hunden och sedan koppla lös igen och låta hunden springa vidare. Kanske hon tror du försöker fånga in henne?
jag är alltid väldigt rolig när vi tränar inkallning, och leker oftast som belöning för att hon kommer när jag ropar. Och vid leken då så rör jag vid henne, vissa gånger för att "koppla" (har långlina på) henne, andra gånger för att bara hålla fast lite för att sedan ge frikommando att hon får springa iväg igen :)
De är ju inga problem inne och så, där kan man göra klia henne röra henne osv när hon leker.. de är så fort vi kommer ut :S
Hon har ju spårlina Men hon liksom bakar och ''verkar lekfull'' Men ge lite tips på hur jag kan träna på detta ute :)
#3 Menade utomhus också, stor skillnad på att vara ute och inne.
Bara ute :P Inne är de inga problem :)
syftade också på utomhus, att du alltså när du tränar inkallning ute, även rör vid henne och busar som belöning (istället för godis) för att hon kommer när du ropar :)
Okej !! Ska genast börja med det :)
Lycka till med ditt söta lilla fluff! :)
Leeek - ha dragkamp men en fårskinnaskamp eller liknande när hon kommer, för enbart godis blir ofta tråkigt om annat spännande finns omkring