Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 7202 ggr
A hard nut to crack
0

Få hunden att sluta ta skor..

Hej!

Har en Golden-tik på 8 månader som varje tidig morgon hämtar våra skor eller annat hon hittar som tillhör oss och lägger i sin säng. Hittills har hon inte bitit så mycket på dem, men det är en ovana vi vill få bort.

Hon sover själv på nedre plan och det är inga problem, men så fort hon vaknar tidigare eller somnar senare än oss är det kört.

Hon vet så väl att hon gjort fel för så fort vi kommer ner och ser skorna ser hon fruktansvärt skyldig ut; öronen och svansen sänks och hon "tittar under lugg" så att säga

Är det någon som har några tips?

Michaela-N
0

Får hon utlopp för sitt apporteringsbehov i övrigt?

[Annamaja27]
1

Sätt ett galler för skorna tills hon växer från beteendet och ge henne något hon FÅR hämta.

LinaK
0

Skoskåp är jätte bra, sen kan ni försöka fylla ut hennes behov för appportering på andra vis.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

vallhund
0

Jag riggade kompostgaller framför skohyllan när unghunden var en tuggande tjuv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zorita]
0

Båda mina snodde skor, så vi avskiljde dem så hundarna inte kunde flytta runt på dem. Efter ett år började vi lämna skorna ute igen och då snodde de inte dem. Förutom ett par som tydligen luktar väldigt gott, dock blir de inte söndertuggade

JamieBlue
0

Instämmer med de föregående inläggen! 

Jag har en flat som är lika gammal. Han älskar att bära runt på allt möjligt så vi har helt enkelt alla våra skor i skoskåp. På natten har vi avgränsat med kompostgalller eftersom vi inte vill att han ska hitta på något bus när vi sover.

[postmortum91]
0

Vår valp hämtade också skor när han var yngre. Men när vi såg honom med skorna så tog vi dem ifrån honom, och istället gav honom ett alternativ att tugga på. Och när han tuggade på det han fick tugga på så berömde vi och klappade även på honom. Nu har han slutat, han slutade kanske mer skotuggandet när han var 4 månader. Nu är han 10.
Lycka till :)

A hard nut to crack
0

Tack för alla svar!

Vi har inte tränat mycket apportering alls faktiskt. Bra tänkt! Det är ju det de är gjorda för. Vet att hon tycker om att hämta saker och att vi kastar iväg dem så hämtar hon igen. Outtröttligt

Ska genast prova. Skohyllan får vi väl ställa undan tills hon har tröttnat på den och hoppas att det här löser problemet. "Tyvärr" hämtar hon ju inte skorna när vi är med utan som sagt tidig morgon innan vi vaknar så vi kan aldrig korrigera henne direkt.

Tack för alla svar!

[eeklund]
0

Min tjej hämtade skor och linnesulor hela tiden förut, vart smått galen. Stod och diskade och då kom hon med en sko, jag lämnade tillbaka den och sen tog hon den till ett annat rum osv.

Det jag gjorde var att jag stod och iakttog henne, eftersom hon inte visste det var fel än. Sen när hon satte igång fick jag fram till henne och satte mig på huk och sa med bestämd röst ''nej!'' och fortsatte hon bar jag bort henne en bit, och närmade hon sig skorna igen satte jag upp det populära fingret mellan henne och skon och det hjälpte :). Hon har inte rört skorna eller sulorna på månader nu!

SuperLimm
1

Min cocker gjorde likadant, bar allt hon kunde till sin säng eller under vardagsrumsbordet. Hon tuggade inte heller på sakerna. Det växte bort med tiden. Även en tollarblandning jag var hundvakt åt ett tag gjorde så.

Du har ju faktiskt valt en aporterande ras så för mig är beteendet inte konstigt. Var glad för att hunden inte tuggar sönder sakerna istället! Jag tror beteendet kan försvinna om ni börjar träna aportering mer ordentligt. Att skälla på hunden när den redan har hämtat skor och lagt dom i sin säng är för mig helt onödigt, det tjänar liksom inget till.

Mvh Linn

nadilda
3

Våran hund är en tjuv. om hon t.ex. går in i mitt rum och hämtar något så sätter jag mig vid dörren sträcker ut handen tar föremålet och berömmer henne en massa. Ibland ger jag godis också. För då vet hon att det lönar sig att komma med sakerna till mig, och om hon gör det får hon stjäla så mycket hon vill.