Tips om hundras!
Vill ha tips till en kompis om hundras.
Hon vill ha en sällskaplig hund, mellanstor - stor
Lite vakt i sig.
Intresserad av lydnad och kanske agility, men hunden är i första hand en sällskaps hund.
Utséendet ser hon inte som viktigt, inte pälsen heller.
Hon har funderat på komondor, vad tycker ni om det ?
Andra förslag ?
Putt !

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det hennes första hund? Kollade rasen på SKK och där står det att rasen har stark vaktinstinkt och mycket skärpa, dvs den är en utpräglad vakthund. Den är enligt SKK också mycket envis och självständig. Det är ju en ganska stor ras, tikarna ligger på 40-50kg och hanarna 50-60kg.
Står på SKK att rasen lämpar sig inte för den oerfarne hundägaren. Och eftersom det är en såpass stor hund skulle jag personligen inte rekommendera den som en sällskapshund med "kanske agility".
HÄR kan du eller din vän läsa mer.

Kanske Svensk lapphund eller Västgötaspets?
#2 tack, det var det jag misstänkte.
Ja det är hennes första hund, men hon sitter med stor hundvana endå ;)
#3 inte ens lönt att disskutera med henne, för lite och för lite vakt.

#4 Även om hon har stor hundvana så skulle jag nog inte rekomendera henne komondor. Hon har inte funderat på puli kanske? Det är ju en liknande hund och enligt SKK så lämpar den sig för lydnad och agility.
Saxat från SKK:
Användningsområde
Det är en vallhund som passar även inom hundsporterna lydnad och agility och fungerar väl som sällskapshund.
Egenskaper / Mentalitet
Puli är en självständig, snabb, pigg, klok, orädd, glad och lättlärd hund. Viss vaktinstinkt förekommer.
http://www.skk.se/hundraser/polski-owczarek-nizinny/
Polski owczarek nizinny kanske vore något, användes förr till vakt och vallning (vallning kanske inte är en egenskap din vän föredrar? men vet inte hur pass mycket vall det är i en PON idag faktiskt)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#5 nä det förstår jag :)
Tror hon tycker Puli är för liten, har också föreslagit den, men hon verkade inte vara så intresserad :P
Tack, ska jag tipsa om :)
En Ca de bou ??? :)
#8 haha tänkte precis på den rasen och skulle gå in här och fråga er om den :)
Kan du beskriva rasen lite ? är själv väldigt intresserad av den rasen :D

En Schapendoes då? Verkar vara en hund som är aktiv, lättlärd. Och enligt SKK -"Rasen deltar även med glädje och framgång i hundsporterna lydnad och agility. Inom rasen finns även hundar som tävlar i spår, eftersök, med mera"
#10 fast är det vakt i schependoes?

Inte så mycket om man kollar SKK.
#9 hehe Du kan lägga till mig på msn så kan jag berätta, eller på facebook Dock är jag inte inne så ofta på msn som jag borde… men jag får skärpa mig ;)) Gelehallon90@hotmail.com
Tänkte att kanske någon spets skulle passa. Typ Keeshond eller Grosspitz?
Det här står om Keeshounden (men stämmer in på de flesta spetsar): "Rasen är lättlärd, intelligent, livlig, nyfiken men kan samtidigt vara något avvaktande mot främlingar, och fungerar idealiskt som larmande vakthund. Den har låg jaktlust"
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Schäfer, nån Retriever? Vit herdehund kanske?
kanske alaskan malamute/amstaff
#11 Jag har en schapendoes och skulle säga att det finns en del vakt i dem. Beror på vad din vän är ute efter exakt? Min larmar när det kommer någon, men är lätt att få tyst på.
Dock är det en väldigt social ras så när personer väl kommit in i lägenheten så blir de överösta med pussar :P.
Denna tråd är nästan två är gammal, och trådskaparen finns inte kvar på iFokus längre :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#18 Oj, jag tänker aldrig på att kolla datum när det ploppar upp "senaste inlägg". Tänker att det är nya inlägg men så är inte alltid fallet tydligen :P.