Lagotto Romagnolo.
Hejsan!
Jag har änkligen kommit på det att Lagottos verkar vara något för mig och min familj, så ska kanske köpa en Lagotto valp under sommar lovet.
De verkar helt enkelt som underbara familjehundar!
Tänkte höra här på iFokus om någon har en Lagotto eller kanske en Lagotto blandning? Om du vill får du gärna lägg gärna upp en bild och berätta om din Lagotto hund. Gärna den sociala biten, som hur de är med andra hundar och människor, vill de mysa och sova med dig i sängen? Men även gillar dem agility, hur mycket vill de "jobba" för sin belöning?
Jag har fått träffat världens finaste Lagotto hund och han är bara för underbar! Jag har fått låna han lite och tränat lite med och han älskar verkligen att lyda och allt sådant! Vilket är något jag kommer uppskatta. Då jag kommer köra agility och lydnad med hunden när den blir större. Och vår familj har nog alltid strävat efter en Lagotto de senaste åren, men det verkar som att i 2013 kommer drömmen blir sann!
Jag har försökt ta reda på vilken ras som skulle kunnat passa mig, eftersom det kommer vara min hund, men de är klart att min familj är med i bilden, tror inte de skulle kunna hålla händerna borta från dess mjuka valp päls. ;)
Men iallafall mitt letande ledde till olika vattenhundar. Då till slut bestämde jag mig för att det blir Lagotto efter mycket läsande!
Men nu ska jag försöka sluta skriva en hel bibel utan låta er fortsätta! ;)
Min sambos föräldrar har en lagotto, han är hur underbar som helst.. Han är en riktig gosegris och ska alltid hoppa upp i soffan och gosa när man kommer dit. Dom åker på träning med honom 1gång i veckan och där är han jätteduktig och tycker det är roligt! :) Movies bor med två hundar till, möter man andra hundar ute så vill han gärna gå fram och hälsa. Han är en väldigt social herre, tycker inte om att vara ensam. Tror nog en lagotto skulle passa bra hos er låter det som! :)
Jag har Lagotto! :)
Är man noggrann i sitt val av uppfödare, väljer en uppfödare som bryr sig mer om hälsa och mentalitet än utställningsmeriter t.ex. så kan man få en helt underbar hund. Finns bättre och sämre uppfödare inom rasen så kolla upp noga innan.
Lagotton är en aktiv hund, ingen brukshund, men iallafall, den behöver få arbeta med huvudet på något sätt för att fungera i vardagen. En riktig allroundhund som passar till det mesta, det är bara att prova på och se vad man gillar, spår eller sök brukar ju vara mycket omtyckt hos Lagotton, men även andra aktiviteter/sporter. Har man bara rätt träningssätt och varierande träning så älskar Lagotton att arbeta.
Lagotton ska vara social och utåtriktad, gå bra ihop med både andra hundar och människor, speciellt med barn, däremot så finns det ju hundar av dåliga linjer/uppfödare där mentaliteten svajar, men som sagt man måste forska lite innan köp. Min är mycket människo- och hundkär, nyfiken och social. Väldigt mysig och kelsjuk.
Vill du veta mer är det bara att fråga på eller skicka ett meddelande, du kan även kolla in min Lagottoblogg --> http://lagottonteddie.blogg.se/