Valp & trappor
Hej!
Jag är på jakt efter lägenhet och hittat ett alternativ, men den ligger på tredje våningen och jag har en 4,5-månaders valp (dalmatiner).
Man har ju hört att valpar inte ska gå i trappor, det stämmer väl? Är det någon som har några tankar kring det här? Vad är det som är risken, att skelettet belastas?
Ett par veckor till går det väl an att bära på henne, men snart närmar hon sig 20-kilos-sträcket och då är det nog rätt riskabelt att bära henne också..
Bör kanske försöka hitta en lämpligare lägenhet va?
Tack!
Ni har ingen hiss? :D
Hittade detta på hundsport.se:
"Små valpar ska inte springa upp och ner i trappor för mycket, av fysiska skäl. Men det är viktigt att de ändå får vänja sig att gå i trappor. Den som vänjer sin hund vid att alltid bli buren uppför trappor kommer förr eller senare att få problem. I alla fall de som har en storvuxen ras
Börja med att själv gå uppför trappan och se om valpen följer efter dig. Vänta gärna en liten stund. Om valpen inte vågar så gå ner till den och lyft upp den till mitten av trappan. Sedan går du före upp igen. Oftast går det lättare om valpen får gå uppåt först. Låt den gå närmast väggen för att känna stöd.
Om valpen slår på bromsen så lyft upp ytterligare några steg. Beröm den medan du lyfter den och om den sedan börjar gå för egen maskin så ska den förstås ha ännu mer beröm. En riktigt ängslig valp kan man lyfta upp så att den bara har ett eller två trappsteg kvar. Då kan den oftast inte motstå frestelsen att gå de där sista stegen för att komma ifrån den hemska trappan.
En osäker valp kan behöva träna på detta i flera omgångar för att komma över olusten. Börja i lätta trappor och utöka sedan med svårare trappor, som gallertrappor och trappor med luft mellan stegen."
Jag tror inte att det är någon fara för hunden att gå i trappor.
#1 Haha, nix!
#2 Tack för tipsen! Men att gå i trappor är inget problem för henne, vi har tränat trappor inomhus, utomhus, gallertrappor, svängda trappor, branta trappor.. Hon rusar glatt både upp & ner. Men det har vi ju tränat för miljöträningens skull, - det är ju bara enstaka gånger. Det jag är mer bekymrad över är att gå regelbundet i många trappor, flera gånger om dagen upp och ner. Ifall det kan belasta lederna eller så? :/
Du kanske kan bära henne varannan gång eller nåt? :) Haha, är verkligen inte så bra på detta ❤
Jag lät min tjej gå då och då. Varannan gång nästan.. bor långt upp utan hiss. Upp klarade hon av att gå själv tillslut men inte ner :). Tog det i hennes takt såklart.. vart hon trött eller det var jobbigt så bar jag henne eller så tog vi en paus och fortsatte.. ned var läskigare men satte henne på sista trappstegen och tillslut klarade hon det med. Man får nog variera lite och se efter på hunden..