Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1926 ggr
teezan
0

svårmotiverad hund.

min hund har pinscher i sig,  då mamman är pinscher, och den rasen är känd för att vara svårtmotiverad och ha mycket egna åsikter, vilket jag börjar märka nu! 

känns ganska löjligt när jag slänger mig på marken och tjuter, rullar runt och clownar mig och min hund knappt rör en min! det är grymt svårt att få honom att vilja leka med mig (och även sambon). inomhus är det hur enkelt som helst men utomhus, trots inga störningar what so ever, är det rent ut sagt nästan omöjligt. 

kanske är det inte hans grej att leka? han motiveras av godis men man vill ju inte att hunden ska bli tjock och inte heller endast bry sig om godiset och inte människan bakom. 

sen är ju hundar olika. min blir superglad när han får hoppa upp på stenar, fjanta sig, göra olika tricks och så vidare men bara slänga sig och leka med matte och husse är inte särskilt kul, det är snarare ett straff än beröm ;) hehe. han verkar inte tycka vi är särskilt roliga, men hur mycket ska man behöva anstränga sig? vi ÖVERDRIVER som det är redan idag, hur mycket roligare kan man bli? ;)

vi har en lättstressad individ och man märker att han inte har tid med att busa, hur rolig man än gör sig. han är en liten polis som måste hålla koll på allt känns det som. om man mot förmodan skulle få igång honom i lek, får han verkligen anstränga sig för att koppla bort omvärlden, och man ser på honom att han inte är helt närvarande.

kontakt är något vi tränar på varje dag men trots detta kan han låsa sig och bli frånvarande, då lyssnar han inte alls. 

som sagt, vi tränar på kontakt dagligen men jag tycker inte att vi har kommit nån vart den senaste tiden :/ det går riktigt segt faktiskt. det har stannat i framgångar. 

så hur kan man berömma en svårtmotiverad hund och hur kan man arbeta med den för att få den mer intresserad av mig som ägare? ska jag hålla mig till att låta honom endast göra det han tycker är kul? är det viktigt att hunden vill leka med mig (utan leksak)? vidare kan jag ju fråga hur man hjälper en stressad hund ? :)

för övrigt har han labbe i sig också, då pappan var labbe, och han är 17 månader gammal :)

reverse
1

Att du använder något ätbart som belöning kommer inte leda till att hunden bara bryr som om maten och att du inte betyder något. När det blir så har folk lockat med godis hela tiden. Du ska fortfarande ställa krav på prestation för att förtjäna belöning. Sedan måste inte prestationen vara något stort och svårt, utan kan till exempel vara att ta ögonkontakt med dig. Jag hoppas jag får fram skillnaden med att någon viftar med köttbulle för att få hundens uppmärksamhet hela tiden jämfört med att hunden måste uppfylla något kriterium du satt och därefter se och få sin belöning? Det senare gör att din hund ser dig som det som leder till de positiva konsekvenserna (att få en godbit). Hunden blir inte heller tjock av mat som belöning. Är hunden mycket lättmotiverad när det handlar om mat så kan du stoppa en del av fodergivan (om det är torrfoder) i fickan och belöna med under dagen, alternativt så gör du mycket små bitar av något hunden gillar (vid nyinlärning ska det vara högt värde på belöningar) och så reducerar du lite av hundens vanliga mat.

Alla hundar är inte lekmotiverade och det är hunden som bestämmer vad som är belönande, inte ägaren. För en lättstressad hund så kan lek bidra till ökad stress, eftersom man stissar upp hunden.

Sedan vet jag inte hur gammal din hund är, men är det en unghund så kan man behöva tagga ner allt vad träning heter ett tag och ha låga krav, för unghundar är mitt uppe i mycket annat med hormoner mm.

//Lina

teezan
0

tack för ditt svar :)

ja, han är unghund, 17 månader, dock kastrerad men han är upptagen av omvärlden ändå :) 

vad skönt att du säger så,  och att han vid prestation ska få en gobit, för det är så vi jobbar med honom :) då blir det inga mutor som du beskriver :)

ja, vi har börjat ge torrfodret blandat med lite gobitar till honom och han verkar inte bry sig om att lite "vardagsmat" slinker in emellanåt ;) förut kunde vi inte göra så, då spottade han ut sitt foder, men sedan vi bytte är även det kalas :)

precis som du säger är det hunden som bestämmer vad som är en belöning så vi får helt enkelt lägga det där med lek på hyllan tills det märks att han uppskattar det ;) jag får helt enkelt inse att det inte passar min hund. jag hade fått för mig att det var viktigt, känns som jag fått höra/läsa det nånstans.

han älskar att springa efter en boll i snöre som vi har, och trots att han är stressad av sig och detta sägs bidra till mer stress, känns det faktiskt inte som han blir särskilt stressad av den aktiviteten. vi blandar det med inkallning och tricks och lite letande efter godis så det kanske går jämt ut på något sätt? :P

är också skönt att du säger att vi kan ha lite lägre krav för jag har börjat känna att jag förväntar mig lite för mycket av min hund ibland. för att jag TROR att jag borde göra det. men det är ju inte så lätt för honom… jag tycker överlag att hundar har lite för hårda krav på sig i dagens samhälle överhuvudtaget… men då kan jag lugnt och utan "dåligt samvete" chilla lite ;)