Vad måste man vara medlem?
Hej alla!
Allt är så rörigt…. Vilka klubbar MÅSTE man vara medlem för att ställa ut?? inofficiellt som officiellt?
SKK är väl ganska uppenbart på de flesta vad jag kan förstå. Men måste man vara med i brukshundsklubben som anordnar en utställningen eller räcker SKK?
De känns så rörigt med alla dessa klubbar XD
Du går med i den skk länsklubb. Tex bor du i östergötland går du med i östergötlands kennelklubb o blir då SKK medlem och får ställa ut.
Okej! :D
Men om de är en ras special måste man vara medlem i rasens klubb? De står inte så mycket XD
Nope vi är utanför XD
Ja precis de är så ;) Ehh men jag tar inga chanser blir medlem i pomklubben XD skulle göra de iaf XD
Nu vet inte jag vilka klubbar som Pomar "tillhör" men jag som har en irländsk röd setter är ju medlem i SISK - svenska irländsk setterklubben genom FA - fågelhundarnas arbetsutskott o då automatisk medlem i östra fågelhundsklubben och så sörmlands kennelklubb utöver detta haha rörigt eller vad ;)
För att ställa ut på officiella länsklubbsutställningar så krävs det medlemskap i din länsklubb.
För att ställa ut på rasspecial så krävs det medlemskap i rasklubben och då får du även ställa ut på specialklubbens (SSUK = Svenska Spets- och Urhundsklubben som pommarna också tillhör) utställningar.
För att ställa ut på inofficiella så krävs det i regel inget medlemskap i någon klubb över huvudtaget, undantaget kan vara en inofficiell rasspecial men det anges i så fall i PM't till den aktuella utställningen.
http://www.fa-avance.se/historia.html
Det är väll typ som dvärghundsklubben dvs det är en "klubb" för raser med samma uppgift/storlek what ever :P Fast är man medlem i tex papilonklubben ( om de nu finns en sådan ) om man som papilonägare är medlem i dvärghundsklubben?
Ja menar även fast jag är medlem i SISK och en med pointer är medlem i SPK är vi ju båda medlemar i FA o bor vi i samma område är vi dessutom medlemar i östra fågelhundsklubben eftersom de är en av FA´s lokalklubbar
#11 Tror jag hänger med nu!
Jag är med i Papillonringen vilket automatiskt leder till medlemskap i SDHK, tvärtom funkar inte vad jag vet.
Sedan är jag med i Södra Norrbottens Kennelklubb.
Det som skiljer sig från dina medlemskap är alltså att du även är medlem i en regional specialklubb (östra fågelhundsklubben), om jag förstår rätt? Är det en klubb som kör jaktprover och liknande eller?
Kanske inte finns för rena sällskapshundar då.
SKK räcker för de flesta utställningar. Sedan har du ju din egen rasklubb om du vill ställa ut på deras egna utställningar.
Sedan finns det många rasklubbar som även anordnar utställningar där även andra raser är välkomna, men då är dom inofficiella (endast officiella för den klubbens raser) och då behöver man inte vara medlem - resultatet blir ändå inte registrerat.

Var en väldigt bra fråga, har aldrig funderat mera ingående på det då vi är medlemmar både i SKK, SBK och SLB (Svenska Leonberger klubben)