Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2033 ggr
oh-la
1

tankar kring hundköp

jag och min sambo har i flera år gått och funderat på att skaffa hund, nu börjar jag känna att planerna kanske kan bli verklighet. tyvärr är jag realist av värsta sort och hittar verkligen problem överallt. frågar man folk i omgivningen får man alltid allt från "klart ni ska, kör!" till "nej, men det är ju sånt stort ansvar, ska ni verkligen.". så nu kollar jag mer er här på forumet och hoppas på lite konstruktiva tankar Skrattande

det jag är inne på är en boxer. jag vill ha en all round-hund som kan hänga med på alla mina planer. jag vill gå kurser i lydnad och eventuellt agility. inga krav på tävling, så jag är inte i behov av en ras som är 100% hela tiden. framför allt lydnaden är jag intresserad av och vill lägga ner en hel del tid i, men som sagt, inga tävlingskrav. ingen långhårig hund, utan korthår. jag har alltid velat ha en boxer, och jag känner att en sådan skulle funka bra i vårt liv.

jag arbetar 5 dagar i veckan, 8-17, och min sambo pluggar ungefär samma tider (vissa perioder mer och andra mindre) och det är här allt mitt tvivel kommer in. förutom mina jobbtider har jag 100% tid att lägga på hundens träning. vi kommer inte kunna ta en valp, utan det kommer att bli en vuxen hund. semester kommer att tas ut i 4 veckor när hunden kommer, så vi kommer in i varandras liv och lär känna varandra ordentligt.

mitt andra stora frågetecken är ju det här med dagpassningen. min tanke är hunddagis. på gångavstånd från mitt jobb ligger ett par hunddagis som jag tycker verkar kanon. mycket utsvistelse, utbildad personal som brinner för hundar, kanonfina lokaler och ett i mitt tycke sunt sätt att se på hundar. det finns både möjlighet att ha hunden själv, eller i en lite grupp om den hellre vill ha det så. alla hundar kan gå ut själva i egen rastgård om dom vill. tyvärr känner jag ändå mig som en usel framtida hundägare som ska sätta min hund på hunddagis. är jag bara naiv som tror att det kommer funka och borde lägga ner planerna helt?

tacksam för fler tankar kring detta. det är inte "hund till varje pris" som gäller, utan känner jag att det inte är rätt kommer jag låta bli. den hunden kan ju i så fall få det bättre hos någon annan menar jag.

linda88
0

Personligen utan att döma någon annan så tycker jag att de känns rätt "meningslöst" att skaffa hund om man är borta hela dagarna. Att ni båda är borta 8 - 17 varje dag o så räkna med imellan ska ni hinna göra er iordning, få i er mat och faktiskt vila också så blir de inte mycket tid över till en hund.

Arcadia
16

En reflektion är att många skaffar barn och ändå jobbar 8-17 varje dag största delen av barnens uppväxt….och har barnen på på dagis…

Ursäkta provokationen, men visst tycker jag att man kan skaffa hund i alla fall, men då måste man lägga mycket tid på hunden resten av dess vakna tid. Det gör att det där med bio, teater, festande,  utomlandsresor o.s.v kankse får prioriteras ner en aning… Men man ska vara medveten om att det är ett livsval man gör.

linda88
0

Det gäller att orka också…

Kanske jag är lite självblind eftersom jag personligen inte klarar av ett 100% jobb och själv kunna leva.

oh-la
6

well, festande, bio och resor är svårt att prioritera ner, eftersom det i princip inte finns med på agendan alls :P. vi är två jordnära människor som hellre lägger tid på annat. men som sagt, detta är bara tankar. jag skaffar ingen hund om jag känner att hunden blir lidande. så viktig är inte min längtan efter hund att jag känner att jag måste ha en till varje pris. känner jag inte att jag kan ge hunden ett bra liv ska jag inte ha någon hund heller.

oh-la
1

#3, som ett svar på det, ork är ingen bristvara i den här familjen :P tyvärr är väl det min stora last, att jag har för mycket ork och är en fruktansvärt rastlös person. har jag inget bättre för mig kan jag jobba mer än hundra % (vilket jag också gjort perioder), åka direkt till gymmet och sedan dra igång storbak när jag kommer hem. vi har tidvis haft hund hemma, som dagmatte när min sambo pluggade mindre, och det var underbart eftersom jag fick något att fokusera all min överskottsenegri på, något att jobba med. kunde ta på mig jackan och ge mig ut ett par timmar och lägga spår, eller lite hobbysök i nån skogsdunge, eller gav oss ut och letade svamp och kom hem och kände mig lugn, inte hyper som jag annars lätt känner mig.

skulle en hund komma in i mitt liv kommer större delen av min fritid gå till det, och skulle jag dra iväg efter jobbet och träna är sambon alltid hemma och kan ta hunden.

men som sagt innan, jag ska inte ha en hund till varje pris, och det är precis av den här anledningen jag vänder mig hit. för att få nya infallsvinklar från personer med hund.

Maja2
5

¤4 Vad jag kan tänka rent spontant är att om inte längtan efter hund är såpass stor att du känner att du inte vill leva utan hund …. kanske du inte ska skaffa hund? Säger inte att jag har rätt, det är bara min första spontana tanke

Arcadia
1

Kan berätta hur vi har det - och att jag blev avrådd på massor av forum att skaffa hund…

Vi är fyra i familjen två vuxna med heltidsjobb och två tonäringar.

Vi vuxna jobbar heltid, men har flextid (en välsingnelse…) och jag jobbar hemifrån 1-2 dagar i veckan. Vi har hunddagis tvärs över gatan, litet familjärt och jättejättebra. Vår voffs går dit cirka 7.30 och hämtas mellan 15-16 av tonåringarna och om det krisar senast kl17 av oss vuxna.

Vår lilla tjej började där när hon var sex månader och det har gått bra från första stund. Hon är glad när hon går dit och lika glad när vi hämtar henne. I början var hon rätt trött på kvällen men nu vid 11 månaders ålder är hon pigg och harmonisk när vi hämtar henne. Hon är något mer välartad på dagis än hemma… Men det jobbar vi på. (T.ex. hon hoppar inte, gär alltid bra i koppel utan att studsa och gå framför… det gör hon tyvärr fortfarande ibland för oss… hemmaflocken… ) För det är nog så att hon har två flockar dagis och oss… men det får vi acceptera och huvudsaken är att vi har en harmonisk och lycklig hund och det känner jag att vi har.

Men vår fritid , den ägnar vi åt sånt som voffs får hänga med på + en massa kul hundaktiviteter och kurser. Det är kul att ha hund!

oh-la
9

#6, alltså, klart jag kan leva utan en hund. jag har ju gjort det fram tills nu, och jag tänker inte skaffa en hund bara för att jag inte kan leva utan den, och så får den sitta i en lägenhet i 8-9 timmar om dagen bara för att jag måste ha den. min längtan efter en hund är så stor att jag tidvis sitter och bölar och kollar snett på alla som går med jycke utanför. jag har försökt i snart 7 års tid att få in en hund i mitt liv, men jag kan leva utan en hund, självklart! och även min oköpta hunds välmående är viktigare än att jag till varje pris ska skaffa en. jag går hellre i 7 år till och längtar mig grön, än springer in i ett hundköp som slutar med att jag har en hund som inte mår bra.

oh-la
1

#7, låter ju kanon :D ska leta lite efter hunddagis runt där vi bor också. då kan min sambo hämta hunden efter skolan, och då blir det inte 5 dagar i veckan med 8-17 i alla fall :) hans tider är lite mer flytande än mina, och periodvis kommer han bara vara enstaka dagar i skolan.

[Murvel]
6

Klart du kan skaffa hund! En boxer brukar gilla andra människor, vilket ju är en klar fördel om man med gott samvete vill lämna bort hunden över dagen. Vissa hundägare mår dåligt av tanken att deras hund faktiskt kan ha det helt ok även utan dem, och sätter dessa känslor på hunden ("stackars hund som måste vara utan mig"). Det stämmer på vissa hundar men absolut inte alla.

Hundar gillar generellt inte att bli LÄMNADE, men att bli AVLÄMNADE är en helt annan sak. Det vill säga: avlämnar du hunden på ett trevlig hunddagis eller hos en dagmatte som kanske själv har en hund, så kommer hunden inte lida någon större nöd. Tvärtom får den nya upplevelser och aktiveras på annorlunda sätt än du själv kanske gjort.

Det är ju helt absurt att man inte skulle kunna ha ett heltidsjobb bara för att man har hund. Allt handlar om vad man gör resten av tiden, hur mycket ork man har etc. Jobbar man heltid för att sedan åka och handla, ta en powernap på soffan, rasta hunden i fem minuter och sedan titta på tv tills man går och lägger sig så nej, klart man inte ska ha hund. Men det var knappast så du tänkte det heller. Så kör på!

oh-la
0

#10, tack! :D jag hoppas verkligen att man ska få ihop det. tänkte ge mig ut och besöka ett par hunddagis som jag tycker är intressanta redan nu. vill veta att det jag kikar på är OK även irl :)

jag hoppas ju verkligen att det ska funka så som du skriver. det finns så mycket som jag vill göra med vår hund. kan knappt vänta :) gäller bara att hitta rätt hund också :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Boxrar har lätt för att få cancer och epilepsianfall så du vet, dessutom så dregglar dom mycket.. är det den rasen du vill ha? :)

vallhund
5

# 1

Så det är bara pensionärer eller sjukskrivna som är lämpliga hundägare enligt dig?

# 0

Tycker du tänker sunt o att ni förmodligen kommer att kunna ge en hund ett bra liv där både ni o hunden mår bra.

# 12

Det finns gott om friska linjer o vare sig cancer eller epilepsi är överrepresenterat i rasen så vitt jag vet. Rasen har problem o dessa finns åtgärdsprogram för. http://www.boxerklubben.org/index.php?option=com_content&view=article&id=154&Itemid=682

TS jag känner 2 vuxna Boxrar på norra sidan stan, båda är mycket trevliga o har kommit tbx till uppfödaren pga diverse olyckliga omständigheter. Hojta till om du är intresserad så skickar jag info via PM. Hanen hade jag tagit hem vilken dag som helst, tyvärr går han inte ihop med min hane.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

linda88
0

#13 nej men alla jobbar eller studerar inte 100% och i många familjer finns de fler medlemmar så att någon nästan alltid är hemma.

vallhund
0

# 14

Så vi som är ensamstående o arbetar heltid kan inte ha hund? Just nu har jag bara en hund, men tidigare har jag haft 2 o under en period 3 o det har gått alldeles utmärkt.

Konstellationerna har varit

-2 BCs

-1 BC o en Schäterv blandis

Samma som ovan + en Berger des Pyrénées à face rase

-Schätervblandisen + Bergern

Dvs väldigt aktiva arbetskävande hundar med stort behov av både fysiskt o mentalt arbete.

Numera är bara Bergern kvar, övriga har vandrat vidare pga hög ålder kombinerat med sjukdom.

Men enligt dig så kan man inte vara en bra hundägare då?

linda88
0

#15 Jag har väll inte sagt att man är en dålig hundägare bara för man har sin hund på hunddagis 7 dagar i veckan på heltid?

Det jag skrev i mitt inlägg var att jag PERSONLIGEN tycker de är menigslöst att skaffa hund då. För skulle jag jobba 100% skulle jag vara helt orkeslös men som jag skrev i inlägg tre så är jag kanske lite självblind.

Finns säkert många ensamstående som jobbar 100% och lyckas sköta hemmet, få i sig ordentlig mat och aktivera och träna sina hundar men jag tycker som sagt var man skall tänka efter noga.

vallhund
3

# 16

Men vad du personligen skulle orka har väl ingenting med TS fråga att göra?

Sen fortsätter du med att man inte behöver vara pensionär eller arbetslös om man är många i familjen o att då behöver hundarna nästan aldrig vara ensamma.

Självklart skall man änka efter före (vilket många inte gör), men TS har ju uppenbart gjort det.

linda88
0

ts skriver själv att hon är tacksam för fler tankar kring ämnet och jag gav mina tankar.

Då kan ju jag fråga dig vad din frågeställning ang att du skulle vara en dålig hundägare till mig har med TS fråga att göra likaså?

Tagg ner nu, du hugger ju som en kobra.

oh-la
2

att spekulera i hur jag och min sambo klarar heltidsjobb/skola+jobb och vår fritid tycker jag känns lite overkill. det känns inte som att det är något värt att analysera eftersom man inte känner oss personligen, och det därmed enbart blir spekulationer. nu tycker jag att jag varit ganska tydlig med att vi är en mycket aktiv familj där det i stort sett alltid händer grejer, trots heltidsjobb/skola+jobb. våra kvällar spenderas inte på soffan i melankoli, jag är heller inte ensamstående, utan har sambo. hunden kommer självklart att vara ett gemensamt ansvar, och skulle jag komma hem en kväll efter jobbet och vara helt färdig som människa, finns där en annan hundälskande familjemedlem som skulle ta promenader och aktivering.

#12, ja, det är boxer jag vill ha. jag är en ganska god dreglare jag också, så vi får väl dregla ikapp. jag vet att det finns sjukdomar, precis som hos många andra raser.

#13, spännande :) det skulle vara väldigt intressant om vi varit 3 månader fram i tiden ungefär. för tillfället har jag ingen möjlighet att ta ut den semester som jag vill kunna ta ut tillsammans med hunden, jag har heller inte varit och kikat på de hunddagis som skulle vara av intresse, och det vill jag också gärna göra. är lite kontrollfreak av mig, och är inte riktigt klar i planeringen hur det ska lösas praktiskt helt och hållet, och det vill jag gärna vara :)

Neela
1

Jag själv vill inte ha Sune på dagis på heltid men det är för att jag vill att han ska vara med oss så mycket som möjligt. Sune själv är inte lika kräsen utan är nöjd bara han har sällskap.

Vill du ha hund och har en bra lösning när ni jobbar så tycker jag klart ni ska skaffa en, det är otroligt roligt!

exitingsvillemo
3

TS jag tycker absolut att du och din sambo kan skaffa er en hund! Ni verkar ha tänkt igenom saken grundligt och planerat väl, betydligt mer än vad många andra gör innan dom skaffar hund.

Anser att Ni har en mkt sund syn på det här med hundägande.

All cred till er, som faktiskt tänker efter före!! Lycka till och hoppas ni snart hittar er nya familjemedlem

[TeamGolden]
2

Oj vilken diskussion 

Svar till TS: Om ni båda jobbar närmare 08-17.00 varje dag (elr fem dagar som du skrev) Är det en hund som direkt måste ut på en långprommis med hjärnaktivering direkt när ni kommer hem, speciellt en boxer. Med två heltider kan ni inte gå på bio och ut och käka efter jobbet om hunden sitter hemma och väntar, no way. 
Då får ni strukturera upp vardagen på annorlunda sätt. Klart man måste kunna jobba och samtidigt äga hund, då föreslår jag Hunddagis. Men tycker inte hunden ska vara där ''mer än nödvändigt'' för att ni känner för att ta ledigt från hundägarskapet för en dag med bio osv. 

Jag kan tycka att man självklart måste få gå ut och äta på en lördag och titta på bio, man ska ju inte bli en mamma åt hunden som alltid går hemma och tittar på den. Men om ni känner, som du beskriver i texten - att ni inte kan prioritera bort fester, bio, resor. tja det måste iaf minska om ni ska kunna ha hund enligt mig! Att resa som hundägare är ofta inte ett alternativ bara sådär över en natt. Ni måste ordna hem åt hunden sålänge och en massa saker ska göras så hunden får det på bästa sätt. 

Dessutom måste ni, om ni tänker er valp tänka på att det kommer bli månader i början av att torka kiss och vara hemma. Då är det inga impulsiva resor eller spontan-weekend där ni bara skjusar hunden till närmaste släkting och lämpar hunden. 

Känns som det är lite osäkert vad ni vill. 
Och det verkar som ni vill ha en sällskapshund. Skulle inte rekommendera Boxer då det är en rejäl brukshund som kräver mycket mental stimulans varje dag. 

Jag tycker det låter som ni ''bara vill ha hund'', inget illa menat men tänk om. Katt är även ett väldigt bra sällskapsdjur som är hemma och gosvänlig och allt det där, dock mycket mer självständig och skulle nog inte alls bry sig att vara ensam en natt för att ni festar. En hund (beroende på individ) kan bli helt till sig och sitta och längta som en tok efter er.

[TeamGolden]
0

Ser nu att ni inte vill ta valp.

Driva
1

#22 fast TS skriver ju att de i princip inte går ut och festar eller går på bio, därav är det svårt att prioritera bort….

TS jag känner flera som har brukshundar som har heltidsjobb och både tränar och tävlar utan problem. Själv är jag student nu, men kommer ta  examen i sommar och förhoppningsvis få jobb efteråt. Jag känner inte att det kommer vara några problem. Jag har jobbat extra under hela tiden jag haft hund, och gått i skolan, OCH haft andra andra saker att göra utöver hundarna och tänk jag har faktiskt ett socialt liv också, med bio och vinkvällar mer vännerna!

Jag personligen har skaffat minder krävande hund eftersom jag vet att jag inte har tiden eller orken med tex en brukshund, men jag vet som sagt andra som klarar det galant. 

Hundarna är för mig är inte en börda, något jag MÅSTE träna när jag kommer hem. För mig är träning och aktivering med hundarna det jag göra för att slappna av. När andra ägnar hela kvällen åt att glo på tv, så är jag med hundarna istället.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Neela
1

#22 Enligt TS blir det svårt att prioritera bort bio och sånt eftersom de i princip inte gör sånt i dagsläget.

vallhund
6

# 22

Ibland är det en fördel att läsa inlägg o svar i tråden innan man svarar.

[TeamGolden]
0

#26 Ibland är det en fördel att läsa mellan raderna och förstå hela helheten i texten. 
Heltidsjobb och sen ska man ha egentid också + det ska de ha brukshund och verkar inte vara 100% pepp.

Driva
2

#27 Ehm okej, jag uppfattar TS text HELT tvärtom.

Lite av vad TS faktiskt skrivit:

jag har för mycket ork och är en fruktansvärt rastlös person. har jag inget bättre för mig kan jag jobba mer än hundra % 

_förutom mina jobbtider har jag 100% tid att lägga på hundens träning.
_

det var underbart eftersom jag fick något att fokusera all min överskottsenegri på, något att jobba med kunde ta på mig jackan och ge mig ut ett par timmar och lägga spår, eller lite hobbysök i nån skogsdunge, eller gav oss ut och letade svamp och kom hem och kände mig lugn, inte hyper som jag annars lätt känner mig.

festande, bio och resor är svårt att prioritera ner, eftersom det i princip inte finns med på agendan alls :P. vi är två jordnära människor som hellre lägger tid på annat.

Jag tycker det låter som att TS är väldigt pepp på att jobba med hund och utfrån det hon skriver så tycker inte jag att en brukshund låter helt fel.
Sen så för många oss så spenderar vi gärna så kallad "egen tid" med hunden. 

Nu vet jag inte vad du gör efter du kommit hem efter jobbet.
Men för att ta mig själv som exempel. Jag jobbade heltid plus jobbade vissa helger i somras, men jag packade väska och åkte direkt från jobbet till klubben flera dagar i veckan och tränade med mina hundar. Var vi inte på klubben, så hade vi lydnadsträning eller aktiviter hemma. 
Jag kände aldrig att det var jobbigt. Jobbet är en del av min vardag, inte mitt liv. Vissa kanske inte klarar av det, men av det TS skriver så verkar hon både ha viljan och orken. 

En av cheferna på mitt extra jobb har jaktretriervers som hon tävlar med och hon har både helttidsjobb (med mycket ansvar och långa timmar) och dessutom barn och familj. Alla hade antagligen inte orkat med det, men det jag försöker belysa är att alla är olika. Vissa har hur mycket ork och lust som helst, andra inte. 
Så länge man ser till sig själv och är ärlig mot sig själv med vad man faktiskt kommer orka och inte så ser jag inte problemet.

Lilllens
1

Ja jag tycker att det låter som att ni absolut kan skaffa hund! Och boxer låter dessutom som ett bra val eftersom ni verkar vara aktiva.

Lycka till med hundköpet :)

vallhund
1

# 27

Du behöver inte läsa mellan raderna för att läsa mitt inlägg # 15.

Plättlätt!

Loveradio
1

Kör på :) klokt att inte välja en valp utan köra på en vuxen. Och av det du berättar om dig själv och hur du har tänkt med träning osv så tror jag en Boxer kan passa. Har själv en hemma, underbar ras.

Man ska inte behöva vara arbetslös eller pensionär för att äga en hund, även om man har ett heltidsjobb så kan det funka bra ändå. Även om det är en bruksras.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

exitingsvillemo
2

#27 läsa mellan radernakan man göra, men du kan ju inte gå in och ändra text som ngn annan skrivit bara för att du känner för det…

Läs igenom vad TS skrivit igen, så kanske du ser att du helt missuppfattat det hon skrivit!!

"festande, bio och resor är svårt att prioritera ner, eftersom det i princip inte finns med på agendan alls :P. vi är två jordnära människor som hellre lägger tid på annat."

Hur kan du få den texten till att dom är ute på bio, fester och resor jämt, när hon uppenbarligen skriver motsatsen.

oh-la
4

well, mitt försök att vara lustig gick tydligen inte hem ;) det jag faktiskt skrev, utan lustigheter, är att vi inte festar (och inte har gjort så på flera år). det vi reser är inom sverige med bil, och då ska det vara anpassat så att två katter ska kunna följa med. att få med en hund på det vi kan ha med katter på ser jag som det mista problemet.

egentid för mig är som sagt flera gånger tidigare INTE att ligga på soffan och glo på dumburken. min fritid spenderas ute, i stallet, på skogsrundor. jag lever redan ett aktivt liv. en hund skulle alltså inte inkräkta på min fritid, utan bli en del av min fritid.

#27, jag tycker inte att du läser mellan raderna, jag tycker du läser in saker som inte finns. förstår faktiskt inte vart du skulle få att man fritid går ut på att slappa på soffan, och när jag inte gör det så festar jag och springer på bio. nej, så ser inte mitt liv ut. är det frågetecken kring det är det annars en tanke att fråga istället för att bara ta för givet saker om mig som jag ändå tycker att jag varit ganska tydlig med inte är på det viset.

kul att det endå verkar som om mina hundplaner inte är helt omöjliga :) kul! nu gäller det bara att få allt annat att stämma också :) vi har brukshundsklubben bara 10 minuter bort med bil såg jag precis. det är som gjort nästan :D

vi har väl nästan spikat en boxe, men håller lite öppet för andra raser. min sambo ha börjat kika lite på en staffordshire bullterrier. dels för att den är mindre, dels för att han tycker bättre om rasen och för att han, efter lite snack, kanske önskar en hund som inte är riktigt lika mycket bruks som en boxer. tråkigt för mig, som drömmer om en boxer, men å andra sidan är vi två som ska ha hund.

tur att man kan planera länge :)

Driva
0

#33 Boxrar är roliga hundar. har ni varit och träffat boxrar? kanske din sambo kommer på andra tankar.

Om ni kollar på staffar, var jättenoga med hälsan på föräldrarna då rasen har problem med höfterna. Nu är det iof amstaff, men vet flera som varit tvungna att ta bort sina hundar i väldigt ung ålder pga höftlederna.

[jahoda]
1

Jag tycker absolut ni kan ha hund! Det vore ju skillnad om ni hade tänkt låta hunden vara ensam i 9 timmar men hunddagis fungerar ju utmärkt för folk som jobbar heltid. 

En "varning" bara, om du skaffar en brukshund och börjar hänga på brukshundsklubben är risken stor att du blir fullfjädrad hundnörd som går runt i Haglöfsbyxor och alltid tränar inför nästa tävling ;)

oh-la
0

#35 hahahaha! låter precis som något jag skulle göra tyvärr ;) vi har från och till varit daghusse/matte någon dag i veckan och lite helger åt en släktings ridgeback hittar man hundgodis och klickers i vartenda plagg man äger i flera veckor framöver. men det är värt det på alla vis. älskar stunderna med hund när man kan lasta in henne i bilen och hitta på grejer, åka och bada, ta långa härliga skogspromenader rakt ut i skogen. plocka svamp och letar efter helghusse som gömmer sig sådär roligt bakom någon sten.

just nu går jag bara runt och planerar och läser och väntar på att allt ska sitta så vi kan börja leta efter vår hund! vilken resa :)

[Forest]
0

36 hahah ja o dessa bajspåsar har man överallt Ni låter rätt så vana med hund o har redan häst o katter och ork för en hund så varför inte. Mitt tips är kolla efter bra ufd av boxer kolla hur deras valpplaner ser ut o sen åk o träffa ufd och deras hudnar :)

oh-la
0

#37, ja någon vana har man ju i alla fall :) sambon har haft ett antal hundar, från dobermann till softis under sin uppväxt, vi har haft vår daghund från det att vi flyttade ihop, i princip. bland vänner finns det mesta i hundväg, jag har promenerat hela kvarterets hundar när jag var yngre och tagit alla chanser jag får att vara med hundar.

nu är det bara rasen, hunden och rätt tid som ska klaffa. som sagt, min sambo vacklar lite nu när vi pratat mer om boxer, och det måste ju kännas helrätt. sedan blir det ingen valp utan en omplacering, och de blir ju kanske lite svårare att planera in. mycket att tänka på!

Aninisen
0

Klart ni ska skaffa hund!!!!

Håller med #10 till 100 %!

Lycka till :)