Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 14806 ggr
oskartoller
0

Rage syndrom

Undrar om det är flera som fått tagit bort eran bästa vän pga rage syndrome?

Det är 1månad sen våran kille fick somna in 

Jag har blivit så misstänksam och på min vakt med andra hundar.

Trodde aldrig att en hund kunde bli sån som våran blev, Cujo är ju trevlig och varnar innan.

Läskigt när man satt i soffan och helt plötsligt sitter hunden i armen asförbannad och kolsvarta ögon och helt borta :-)

Fridaaaa
0

Vad är det för sjukdom? Aldrig hört talas om.
Kan inte vara så vanlig?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Annamaja27]
0

Usch vad tråkigt. Det måste vara jättejobbigt för er!

Man hör sällan om det nu för tiden. Troddde det blivit förhållandevis ovanligt pga förbättred avel.

vallhund
0

# 1 http://en.wikipedia.org/wiki/Rage_syndrome Förekommer dock även hos andra raser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Zlarviig]
1

Usch vad hemskt.. Skulle aldrig kunna föreställa mig hur det skulle kännas om Mixa helt plötsligt började attackera mig.. Det värsta är väl att hon isåfall aldrig skulle bli undersökt och fått den diagnosen utan dem skulle ta för givet att hon var aggressiv bara pga hennes ras.

Måste kännas jättehemskt.. Jag beklagar

Fridaaaa
1

#3 finns inget på svenska? :) Inte så duktig på sån engelska :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Annamaja27]
0

”Rage Syndrome”

För ca. 7-9 år sedan pratades det mycket om fenomenet ”Rage Syndrome”. (Rage = raseri, syndrom = sjukdomsbild, flera uppträdande sjukdomstecken.) Begreppet blev känt i England på 1980-talet och tillämpades då på icke karaktäristiska beteenden av våldsam och aggressiv karaktär hos vissa hundraser, speciellt cockerspaniel och springer spaniel. Men det är och var en minoritet av dessa raser som uppvisat tecken på ”rage”. Förmodligen finns emellertid dessa typer av raseri hos många raser. Andra hundar som rapporterats lida av samma problem är amerikansk cocker spaniel, berner sennenhund, chesapeake bay retriver, dobermann, engelsk bullterier, schäfer, golden retriver, pyrenéerhund och S:t bernhardshund och pudel.

Detta och mycket mer går att läsa här

[Forest]
2

Dr. Roger Mugford, England har undersökt (1984) 50 cockerspaniels som han bedömt som störda i sitt sätt att uttrycka aggressivitet. Se tabellen nedan. Beskrivningen stämmer i stort med ovanstående sammanställning. Han upplevde att problemen hos dessa hundar hade ett ovanligt enhetligt mönster av typiska beteenden och drog slutsatsen att de kunde finnas en genetisk bakgrund. Genom att studera stamtavlor till sjukligt aggressiva hundar fann han att vissa linjer hade mer problem av det slaget.

• Försvarar ben – 86%

• Försvarar mat matskål – 68%

• Försvarar revirområden t.ex. liggplats – 56%

• Försvarar och gör troféer av objekt – 82%

• Oriktat morrande – 48%

• Lynnig – 96%

• Blir bättre i ny miljö – 74%

• Förvärras vid fysisk bestraffning – 100%

• Ögon förändrar färg under attack – 60%

• Förvirrad under attack, inställsam efteråt – 84%

6 av dessa punkter anser jag rätt normalt att hunden försvarar vaktar osv. Som tex miljöombytet där tar det tid för många hundar att visa sitt rätta jag endel blir som ombytta pga tidigare ägare kanske inte akterverat eller rent av tagithand om hunden på bästa sätt. Sorry lite ot

Ts beklagar sorgen har inte vart med om rage syndrom alls inte hört talas om det innan heller.

oskartoller
0

#7 Om en hund har rage så markerar dom inte innan dom sitter i armen på en.

Han kunde vakna och bara flyga på en, eller när man gick förbi så högg han bara.

Vi provade att hålla ner han några gånger men då blev han sju resor värre…

Dom vet inte om vad dom gör under attackerna, efteråt undrade han varför vi var rädda/arga/ledsna på han.

[Annamaja27]
1

Blev ni erbjuda att prova någon behandling?

Driva
0

Jag har läst att rage syndromet finns hos många helröda am cocker hanar för att det på något sätt har med färg genen att göra. 

Kanske finns samband med tollare på det sättet eftersom de är röda?
Bara en tanke…

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Doglovers]
0

#8 Dom där symtomen hörde jag talas om i somras. Dom kunde få dom där attackerna om dom använt fästingmedel.

vallhund
1

# 10, jaha, vad var din tanke? Tollarens färg är inte i närheten av röd cocker, hade du tänkt Irländsk röd setter hade det varit mer begripligt.

Eller tänkte du på Tollarsjukan ? Den har ingen som helst likhet med Rage.

Driva
0

#12 Både tollare och cockrar kan få sin färg (eller hur man kallar det) av MC1R  eller E-locus genen som den också kallas. 

Och eftersom det i en annan tråd här på iFokus diskuteras just att tollare kan ha rage-syndrome, så tyckte inte jag det verkade helt orelaterat…

Besök min blogg: http://bumpi.se

oskartoller
0

#9 Nej ingen behandling eftersom veterinären sa att inget funkar.

Han bet mina föräldrar svårt när dom var hundvakter så vi åkte direkt så han fick somna in. Det blev bara värre och värre.

Har varit riktigt rädd för han sen i höstas :-(

#11 Han fick sin första attack när han var 3,5månad och han har aldrig fått fästingmedel förutom bärnstenshalsband och hemmakokt tjärsalva.

Min Tollare var mörkröd och det är något med den röda pälsen som gör att det är större risk. Han var mycket mörkare än en röd Cocker.

Fick alltid beröm på hundutställningarna för hans fina mörka röda färg.

vallhund
0

# 13 länka gärna, den tråden har jag missat.

mvh

[Forest]
1

8  Nu påstår inte jag att Eran hund inte hade denna syndrom eller kunde blir frisk, eller att nu gjort fel. Jag tog upp där jag vet att vissa hundar kan ÖVERDRIVA genom helt enkelt flyga på den som är närmast katt.hund.människa. Tragist iaf detta

Så en till ras kan med på listan som 6 länka Tollare, låter som att röda är lättare att bli drabbade då undar man är detta genetiskt och hur ser man detta?

Misarn
0

Jag har aldrig hört talas om den syndromen men är ju bra om man kan forska i det för att se vart ifrån det kommer.

[Doglovers]
0

#14  Det var mycket ledsamt för er. Hoppas dom kommer till klarhet vad som orsaker det här.