Myter & tips - tollare
Hejsan, förbereder mig som in i för nästa hundköp, som förhoppningsvis blir till tidig sommar. Har bestämt mig för att skaffa en tollare, en hane, och har lite frågor. Är det en myt att kastrerade hanar lägger på sig lättare? Är rage syndromen vanlig hos tollaren? Vad ska man tänka på när man "förbereder" inför tollarvalpens hemkomst? Tips för hur man ska handskas med just rasen för att få en härlig hund och livskamrat uppskattas! Hade tänkt ställa ut den någon gång då och då, freestyle och agility står högst upp i aktivering, hade även tänkt prova på spår :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Glömde skriva till: Fördelar och nackdelar med tollaren? Fördelar och nackdelar med kastrerad hane, fördelar och nackdelar med okastrerad hane?
Ja, kastrerade hundar kan börja gå upp mer i vikt. Har du redan funderat på att kastrera hunden innan du skaffat den skall du inte skaffa någon hane alls, vill man inte ha en hane med allt vad det innebär skaffar man sig inte en sådan. Finns en hel del nackdelar när det gäller kastrering av hanhundar, själv har jag en okastrerad hane, ser inga nackdelar med detta, enbart fördelar.
Här berättar en medlem i hif om sin tollare och tollaren i allmänhet:) Ragesyndromet nämns, och även rasens många gånger dåliga mentalitet.
Kastrerade djur brukar lägga på sig lättare ja, men det är vi djurägare som ska anpassa kost och motion efter det 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Det är ju precis det, hade inte tänkt kastrera hanen över huvud taget från början, men fick så många 'Nej det blir bara jobbigt, kastrera den!!' o.s.v. och började därför tvivla något (: #3 Jo, har blivit visad dit förut, men med dålig mentalitet, vad innebär det? Är inte direkt någon hundexpert (: #4 Okej, dock så ser det ut som att det blir en okastrerad hane (:
#5 Man vet ju aldrig, kan ju ändras om man behöver kastrera eller inte, av olika anledningar :)
#6 Mjo, vi har ju en tik här hemma, mammas hund, om han blir föööör jobbig under hennes löp får vi nog kastrera honom, men pratade lite med de som stod i Tollarens monter under MyDog och de sa att hannarna inte blir speciellt intresserade om de aldrig 'betäckt', fast det är ju individuellt.
#7 Har man löptik hemma, hade jag nog kastrerat, för hanhundens skull :) Och inte riskera att det blir parning heller :)
Jag tror inte det stämmer, för vet många hanhundar, tror det gäller alla raser, som varit intresserade av löptikar även fast de ej parat :)
Jag har både tik och hane, det går att kontrollera under löp men det är extremt jobbigt kan jag varna. Jag ska kastrera tiken i framtiden.
Jag ändrade i rubriken så att det blir tydligare vad tråden handlar om. Så hittar de med tollare tråden enklare också ;)
#7 Man får hålla koll under löptider, alt. lämna bort den ena hunden, tänker man redan från början kastrera skaffar man sig inte en hane, vill man inte hålla koll eller inte orkar med det så sätter man sig inte i situationen med både hane och tik.
# 7
Snarare är de som betäckt mindre intresserade av löptikar som inte är på exakt tid för att kunna betäckas.
Att påstå att hundar som inte betäckt inte skulle reagera på löptikar låter extremt okunnigt, o farliga råd att sprida.
Har man vuxen tik o skaffar sig en hanvalp så har man guldläge att lära dem att tikars bakdel är totalt tabu.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
10 bra skrivet.
Ja, kastrerade hanar lägger på sig lättare.
Hur vanlig rage syndrom är hos tollaren är oklart, men jag känner till flera fall. Oftast liknande linjer.
Det du ska lägga ner mycket tid på i början är kontakt + samarbetsövningar. Kommer att göra mycket gott för er, speciellt med tanke på hur envisa tollare är.
Fördelar respektive nackdelar är svårt att skriva. Det jag tycker är en fördel tycker en annan är en nackdel. Dessutom skiljer det sig så mycket på tollarna så det är svårt att "jämföra" på den fronten.
Tollaren är "mycket hund". Deras utseende luras. Träffa många tollare innan du köper en. För att se om det verkligen är en hund för dig men också för att bilda dig en egen uppfattning om dom olika linjerna. Det skiljer väldigt mycket.
Medarbetare på brukshundraser.
#8 Mjo, dock skrev jag att jag tror att det var individuellt (: #9 Har god kontakt med en som har en okastrerad pappilon hane och en Powder puff tik, det går super, dock får de inte gå ihop under löptiden. #10 Hade ju inte som sagt någon tanke på att kastrera innan men då jag blev avrådd från det började jag tvivla. #11 Det var bara något som de sa när jag frågade, jag är ingen hundexpert och försöker suga åt mig all kunskap som jag kan. #13 Jo, att utseendet luras har jag fått höra många gånger, dock vill jag ha en hund med mycket energi, en hund med mycket hund i helt enkelt. Sneglade på border collie först, dock blev jag avrådd direkt av mammas foderhunds ägare, som haft hund i många många många åt och även har kennel, dock inte tollare då. Har träffat några tollare och de verkar helt underbara hundar, och tollaren har alltid funnits i mitt huvud ända sedan en gång i 4an(Går i 8an) då jag träffade på en påväg till skolan. Jag har mycket tid för hunden också, och skulle lägga ned hela min själ i arbetet för hunden. Kontaktövningar är ju något jag självklart kommer träna (: