Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3756 ggr
sopcas1
0

Rottweiler med mindre hund?

Hej! Nu är det så att jag och min sambo funderar på att köpa oss en andra hund, en rottweiler. Just nu har vi en liten blandraskille på fyra kilo (Chihuahua/Pomeranian). Vi båda har vuxit upp med hundar och har läst på om rasen och är mycket väl medvetna om vad en hund av denna kaliber innebär…frågan är om en rottis skulle passa ihop med våran lilla? 

Någon som har erfarenhet av en rottis som lever/ har levt ihop med mindre hundar? Tacksam för svar.

Lilllens
0

Jag bor inte med min rottis längre, utan min moffa gör det och han har också en dvärgpinscher och de funkar hur bra som helst. Rottisen funkar även bra med min mops! Inga problem alls.

Lilllens
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är dem :)

sopcas1
0

åh så mysig bild! kul att storleken inte avgör relationen. Tik eller hane är frågan…?

[Forest]
0

3 har ni tik så hade jag skaffat en till tik.

sopcas1
0

nej vi har en hane :)

Vovvie94
0

storleken har absolut inget med saken att göra, vi har i olika storlek med olika kön och det funkar HUR bra som helst! det handlar om att hundarna förstår storleks skillnaden och inte är för hårdhänt

När vår lilla insåg att man kan hugga en större hund BETYDLIGT hårdare, så gör hon allt för att fälla honom genom att bita honom i hasen för att nå till öronen

sopcas1
0

haha ja vi har märkt det när han leker med mina föräldrars hund (Parson russel terrier blandning) att han tar i allt vad han orkar när de leker.. rätt underhållande att se på ;D

Lilllens
0

Troja(som rottisen heter) bor med 3 andra tikar och en hane, det fungerar som sagt utmärkt. Men om jag var i ditt läge så hade jag köpt en tik :)

Driva
0

En jag jobbade hos hade rottisar och heelers. Såg ganska lustigt ut eftersom de har samma teckning men helt olika storlek :)

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Forest]
2

8 varför skaffa en av annat kön? hur löser man det vid löp, kastrera tiken?

Jag hade helt klart valt en av samma kön en till hane, varför enkelt slipper lämna bort vid löpet och sen slipper man det runt om tik om man nu inte kastrerar tiken :)

Lilllens
1

#10 Varför inte? Ja jag hade kastrerat hanen om den inte ska gå avel. Men det är vad jag hade gjort.

sopcas1
0

hmm det tåls att tänka på? är det någon markant skillnad i tiken/hanens temprament?

Driva
0

#12 jag tycker inte det är någon större skillnad, däremot tycker jag tikar kan vara lite "humörigare". Dessutom kan de bli helt förbytta vid sina löp.

Min ena hund är världens gladaste och träningsvilligaste, men när det är löp så blir hon superlåg och vill inte gå, vill inte träna, vill ingenting.

sopcas1
0

okej… båda är alltså lika arbetsvilliga? kanske bäst med kastrerad hane i vårt fall, då vi inte tänker avla på honom..

Driva
0

nu har jag själv bara haft okastrerade djur. Men jag känner andra med kastrerade hundar, både tikar och hanar, och jag har inte sett att det skulle vara någon större skillnad. Det handlar snarare om individer.

Em_
0

Jag har just nu en 12 veckors valp som är lika stor som min tvååriga hane (olika raser). Allt tyder på att de kommer funka ihop när valpen mognat lite, men nu får jag gå i mellan flera gånger varje dag när valpen går på den vuxna hunden för hårt. 

Har ingen erfarenhet av rottisar, men vilken valp som helst  skulle kunna råka skada en hund som är mycket mindre än den själv. Säger inte att det inte skulle funka, men det kan vara bra att tänka på :)

[Forest]
0

11 & 12 Varför kastrera hanen om hanen bor där först? Han har inte valt att man skaffar sig en tikkompis i hemmet. Jag tycker många väljer efter plånboken billigare kastrera hanen än tiken.  Sen är det väl bättre kastrera tik då slipper man allt vid löp och även vara rädd för livmoderinfekton. Hade jag hane först o sen skaffa tik så hade jag valt att behålla dom okastrerade arbetat efter detta, skulle hanen lida vid löp ja då får man helt enkelt stå ut eller skaffa hundvakt till någon av hundarna.  Jag känner flera hanar (4 st) som är kastrerade unga och än som vart det när han var 2 år, dessa parar tikar om de får lider vid löp ja de är helt som okastrarade hanar. Som okastrerade kanske dessa var vidriga översexuella hanar men det vet man inte, dok var inte 2 åringen det.

brukshundar
1

Klart det går att ha en Rottweiler och en mindre hund! 

Men TS, jag skulle nog ändå vilja rekommendera dig att du köper en tik om det är din första Rottweiler. Jag är uppväxt med rasen och har en nu och min erfarenhet är att hanarna är betydligt mer krävande. Tikarna är tuffa nog redan och då är hanarna värre. Det är inte för att avsckräcka dig, man kan ha läst på jättemycket men rasen är väldigt speciell och tar till sig på ett sätt som inte nybörjare alltid kan hantera. Men om du nu ändå vill ha en hane rekommenderar jag dig verkligen att hitta en BRA uppfödare och leta noga och var kritisk. Finns inga många bra Rottis-uppfödare kvar. Se också till att de finns till som stöd hela livet och framför allt under valpens utveckling. 

Som jag beskrev nu är det inte såklart alltid det är så att hanarna är värre, men generellt så.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Lilllens
0

#17 "Många väljer efter plånboken" ja det finns det säkert många som gör, vad har det med mig att göra?
Nej, jag kastrerar hellre en hane om den lider vid löp, än att "stå ut med det".

Och jag upplever att tikar är lättare att ha och göra med än hanar.

Driva
0

Sen är det ett mycket större ingrepp att kastrera en tik än en hane. Större risk för komplikationer. Därför skulle jag i första han kastrera en hane än en tik…

[Forest]
0

19 som sagt inte säkert att kastreringen hjälper^^ då jag känner 4 hanar som gråter,deppar,matvägrar och på detta tillomed parar tik om det gers tillfälle. Så varför inte kastrera tiken då blir det inget löp, inte heller kan den drabbas av livmoderinfektion.

brukshundar
0

#17 Jag ska ha en tikvalp snart och jag valde att kastrera min hane pga han ej ska gå i avel då han inte är något avelsmaterial! Han mådde dessutom jättedåligt i närheten av tikar och då inte löptikar bara, utan TIKAR i allmänhet! då tycker jag att det är bättre att kastrera hunden, jag valde knappast så pga pengarna. Det är liksom ens eget omdöme och i mitt fall är det mitt omdöme på vilken hund man vill satsa på avel med.

brukshundar
0

#21 Gör man det tidigt så hjälper det! Jag valde att lita på veterinären och det han sa var rätt, min hund mår mycket bättre nu vare sig det är löptikar eller vanliga tikar. Han visar inga tendenser till att må dåligt mer. Kastrerar man dock en fullvuxen hund där beteenden redan hunnit etablera sig djupt är det inte alls säkert att det hjälper.

[Forest]
0

23 gör man det i tid? är allså 5 månader för sent att kastrera sin hane?

brukshundar
0

#24 Nej men har hunden blivit tex 1,5 år kan det vara försent. Bäst effekt får man om man kastrerar mellan 6-8 mån ålder. Sen är det olika för olika raser. Men det är min erfarenhet…

[Forest]
0

25 två av dom jag menar var nämligen 5 mån och 6 månader mellanstora raser en blandras (schäfer/collie + nån mer ras)

lillalycka
1

Tänk på att en rottisvalp kan leka ganska hårdhänt. Håll koll på så det inte blir för hårt för den mindre. Har man tur verkar det sociala samspelet mellan hundarna tillräckligt bra för att problem ej ska uppstå :) Dock testar ju valpar gränser, och detta kommer den förmodligen göra på er lilla hund också. Se till så att valpen tar hänsyn till när den mindre säger ifrån.. det är inte alltid en stor hundvalp visar lika mycket respekt mot en liten vuxen hund som det gör mot en stor vuxen.

Nu vet jag inte om du syftade på valp men..

brukshundar
0

#26 Klart det kan gå fel också, det är ju ingen garanti, bara det att chanserna ökar att det blir bra om man kastrerar i tid. men på just Rottweiler brukar det hjälpa med tanke på att de har så mycket hormoner och det har även min veterinär erfarat under sin karriär.

Michaela-N
3

#17 "Varför kastrera hanen om hanen bor där först? Han har inte valt att man skaffar sig en tikkompis i hemmet."
Eh, hunden ser ju knappast sin kastrering som en bestraffning.

sopcas1
0

Tack för tipset #18 tänkte just att hanarna kan vara mer svåruppfostrade…;D

sopcas1
0

I dagsläget brukar vi vara ute och promenera (skog, hav osv) i 2,5 timmar eller mer (vår lilla är ett energiknippe). Men nu till saken skulle det räcka för en rottis med 2,5 tim eller mer/dag med motion?, bortsett från mental stimulans (Spår, sök osv). Är väldigt intresserad av att gå lydnad, bruks och andra kurser med rottisen :D. Så förutom 2-3 timmars motion skulle jag givetvis gå kurser av alla de slag med hunden…låter det tillräckligt för att få en rottweiler som är nöjd med tillvaron? :)

sopcas1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är han föresten, vår lilla Theodor!

[Forest]
0

32 himmla söt,Kul att ni är ute o traskar så mycket med honom :)  hur gammal är han.

sopcas1
0

#33 Han är 1,5 år :)

[Zlarviig]
0

Tittade bara igenom lite snabbt så har inte sett alla kommentarer.

Jag tänkte att hundar kan ju bli könsaggressiva, även om dem har bott tillsammans hela sitt liv.. Så isåfall är det säkrare att skaffa en tik och kastrera hanen, eftersom han ändå är en blandis och förmodligen inte ska användas i avel?

Fast ni väljer ju såklart själva efter vad ni tycker är bäst, tänkte bara säga vad jag tyckte

sopcas1
0

#35 ja precis, vi har tänkt kastrera honom inom snar framtid.. så jag antar att tik skulle vara lämpligare + att det skulle vara vår första rottweiler :)