Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6689 ggr
[TeamGolden]
0

klipp i pulpan

vet att det är en del av vardagen för många, men jag är så himla blödig och nu igår kväll skulle vi klippa klorna på min lilla hane, råkade klippa alldeles för långt in så blod började rinna. 
Efter lite blod stopp pulver slutade det men idag på promenaden började det blöda rikligt igen och jag sprang hem och bandagerade om det, ska man in till vet eller bara låta det vara? 

är asrädd :(

reverse
0

Ring och fråga veterinären om du är osäker. Vanligtvis ger det med sig, men det beror ju lite på hur mycket "fel" man råkade klippa och så också.

Är du osäker på kloklippning så kan en elektrisk klofil vara ett toppenalternativ, då slipper du vara rädd att klippa av för mycket, eftersom du filar ner till en bra längd.

//Lina

russin
0

Det går över

Det kan vara lite "känsligt" några dagar innan det vuxit över där du klippt och alltså börja blöda ute på ojämn mark, men det går över rätt snabbt. Det ser värre ut än det är.

joheck
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår dig verkligen! Jag lyckades klippa i pulpan på tre av fyra tassar (en klo på vardera). Fick panik för det blödde som sjutton, blod över hela mig, golvet, ja överallt. Det gick över tillslut men jag valde att ta det lugnt med han, endast korta promenader, i ett par dagar så det kunde läka ihop ordentligt.

Manda29
0

Det brukar se värre ut än var det är. Kaxe bröt av en klo när han busa i snön. Blödde en del, men det gav sig inne. Blödde sen några gånger när vi var ute. Men det läkte snabbt. Likadant med en sporre för nåt år sen. Jag köpte sånt där blodstopp av något slag, men behövde aldrig använda det.

Gör som # 3 säger :). Är du osäker så gör som #1 sa…ring och fråga veterinär.

[TeamGolden]
0

tack för svar! 
#3 Exakt så såg det ut på golvet! Såg hemskt ut! 
Blivit lugn nu iaf och blödningen har slutat, det blir korta, lugna promenader ett par dagar framåt så pojken återhämtar sig i sin lilla tass!

HundMedFart
2

Bättre att låta det lufta istället för att bandagera, finns ju viss risk för infektion om det blir instängt.

Det ser läskigt ut, men det är inte så farligt.

Har man inte blodstopp hemma så fungerar potatismjöl och sprayplåster lika bra.

joheck
0

Nu har jag lyckats igen >.< Blodspår efter han, får till att ta korta promenader ett par dar för oss också. Och skrubba golv….

[eeklund]
0

Jag råkade klippa Molly i pulpan, jag lyckades stoppa blödningen men det blöder ju riktigt mycket… efter en promenad och en lek så blödde det igen och jag fick hjärtat i halsgropen (herregud, ser man blod från sin bästa vän som INTE är löp eller om ens vän har det tufft så är det såklart man blir blödig och orolig).. det slutar ska du se! :) Det läker ihop.. jag höll koll så det inte kom skit in i klon, så jag tvättade rent det lite när det hade slutat blöda..

Vattnadal
0

Man kan lägga på lite nagellack när det slutat blöda, för att det inte ska börja blöda så lätt igen om de skrapar i klon ute på promenad. 

Är det bara i yttersta spetsen brukar det inte ens behövas med det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter