Jag blir så arg!
Idag när jag och Eros varit ute o gått och kom in här hemma på lägenhetsområdets gård, ser jag att grannen har sin hund lös.. Det är en hane och han och Eros går inte ihop. Stannar så fort jag ser dem och väntar så hon ska hinna koppla sin hund. Men det hinner hon inte såklart…
Han kommer rusande mot Eros och jag försöker hålla isär dem. De snurrar runt, runt och hugger efter varandra. Tillslut får grannen tag på sin hund. Hon sa förlåt, men inget mer. Och hon log när hon sa det, som att det var en skitsak.. Jag kunde inte ens svara, hade fullt upp med att försöka lugna ner Eros. Sa bara att "Håll hunden kopplad i fortsättningen".
Det här är inte första gången. Häromdan gick min syster ut med Eros och då hade de också hunden lös här nere. Den sprang mot Eros då med, men då hann de få tag på hunden innan han kommit fram. Har även sett att han sprungit fram till en annan grannes hund flera gånger. Ägarna har sprungit efter och jagat hunden..
Blir så förbannad! Okej, en gång kan väl hända alla. Men när det händer flera gånger och man ändå fortsätter ha hunden lös! Och när man vet att den är sur mot andra hanar och att det bor många andra hundar här i huset!
Jag och Eros som tränat hundmöten hela veckan nu sen vi var hos instruktören. Bara att börja om igen… Nu är han uppskrämd på nytt..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Näe!!! så jäkla onödigt av dem…tänk att folk inte fattar att hunden ska vara kopplad och speciellt om den är ilsk mot andra hanar också.
Hoppas verkligen det går att återställa ditt jobb med eros ändå, och ge på den där hundägaren en riktig utskällning, det skulle jag gjort
.
nä va tråkigt.. hoppas dom håller hunden kopplad i fortsättningen… hoppas d ändå går bra med träningen..
Ja jag fattar inte hur folk tänker!!?? Är de inte rädda? Jag som själv har en hund som gör utfall mot andra hundar ibland är ju livrädd för att ha honom lös där jag inte har kontroll. *skakar på huvudet*
Tack, jag hoppas också att Eros inte blev för skrämd av detta.. =/ Men det känns ju så tråkigt. Han har varit såhär mot andra hanar eftersom han blivit överfallen av en annan hane. Och nu händer det igen.. Suck.
Jag förstår din ilska, jag kan tala om för dig att sådana finns överallt.
Häromveckan när jag var ute med snodd kom den en cavalier hane lös och den går inte ihop med någon hane, så när jag väl fick undan den så snodden inte skulle komma åt den, så säger ägaren, men du är det inte bättre att vi släpper ihop dem så dom får göra upp, collies brukar ju vara så snälla!!!(snodden satt med hela tandraderna blottade bredvid mig och morrade dovt) , jag flög i taket, och fräste i åt henne att jag hoppades att hon har en bra försäkring på sin om den kommer lös mot snodd en gång till,vilken spån va??!!
men åhhh va jobbigt xo ja förstår att du blir arg! Igår när jg var ute med Dobby blev vi jagade (eller vad man ska säga) av en lös rottweiler…. Dobby som är asrädd för alla hundar, så kommer det en lös arg jätte rusandes emot honom. Jag kan säga att jag blev skiträdd, trodde den skulle hugga Dobby. Och hon som ägde den sa inte ens förlåt O.o
Jag hoppas det går bra för er och träningen nu! ja vet själv inte hur ja ska få dobby att sluta vara rädd för andra hundar när han tror att alla typ ska döda honom O.o
Det är ju sanslöst vilka korkade hundägare det finns…stackars Eros du som hade jobbat för att han skulle känna sig trygg vid hundmöten. den där människan skulle haft en riktig utskällning, synd att man inte var där 
Hoppas du får honom att känna sig trygg igen…hoppas verkligen inte att idioten sabbat allt nu :/
Ja, nog finns det korkade hundägare!
P.g.a. hänsyn till andra är Alfons aldrig lös ute. Han ser ju livsfarligt pitbullaktig ut och folk vet ju inte att det är en töntbull.

Jag anser att du ska göra en polisanmälan på saken. det är olagligt att ha hund på det sättet lös.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Kan ni inte anmäla grannen då?? Man får inte ha hundar lösa hur som helst…..
Skönt att ni förstår..!
Nja.. Känns inte så kul att anmäla en granne.. Däremot tänker jag gå ner och prata med vaktmästaren i morgon! Det är faktiskt förbjudet att ha hundar lösa på området!
En fråga:
Om jag som i ett sånt här läge skulle t.ex. sparkat hennes hund, för att skydda min hund och mig själv. Vad skulle hända då? Räknas det som självförsvar eller blir jag skyldig att betala om hunden skulle bli skadad?

Då räknas det som självförsvar. Så länge du inte använder mer våld än vad nöden kräver vill säga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Skulle bära mig emot att medvetet skada ett djur, så skulle jag känna mig tvingad skulle jag inte göra något mer än nödvändigt. Men det kan vara bra att veta om man skulle hamna i en värre situation än den idag.. Tack för svaret!
Jag tänkte säga högre upp att jag hade sparkat för att avbryta .men var rädd att jag skulle få bassning
Jag sparkade nämligen efter en blandning mellan pittbull och nått annat när den hoppad efter mig eftersom jag lyfte upp Skorpan för hon skrek så hemskt av panik, hunden vände direkt fast jag inte träffade….och lite längre bort stog en fånig ägare och sa inte ett ljud…j-la idiot 
Lotta: Skulle jag se att Eros var i underläge om man säger så, att han inte kunde försvara sig själv så som du berättade om Skorpan, så skulle jag också göra som du. Har ingen som helst längtan efter att göra illa ett oskyldigt djur (det är ju ägarna man skulle vilja sparka på!), men jag skulle hellre göra det än låta min hund bli skadad eller ännu värre.. Har man otur räcker det ju med ett enda välriktat bett sen är det kört..

Jag gör vad jag kan för att komma mellan hunden och mina. Fast det är inte lätt när man har hundar som vill fram och försvara sig och mig.
Måste jag så sparkar jag, hellre än att få ens en antydan till slagsmål. Vill dels kunna visa mina hundar att jag kan försvara dem, samt blir det något så kan mina hundar bli skadade, den andra hunden med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Klart man kan sparka den andra hunden om den hoppar på sin egna hund. Men man ska tänka på att hunden kan bli ännu argare också.
Då min äldsta son var 15 år, gick han en koppel prommis med våran york….en vorste slet sig ur sin hundgård, och bet yorken rätt över ryggen, det är första och enda gången han har åsamkat ett djur skada, det var traumatiskt för honom att komma över kan jag lova…
Usch stackarn….man blir ju så himla rädd, inte ens som vuxen klara man sånt…