Myter och sanningar om blandrashundar
Håller väl inte riktigt med allt han säger.. Tex verkar ha inte ha så stor koll på genetik när frågan hur man räknar ut att hunden är 5% av en ras men i det stora hela så stämmer det han säger
Kontentan av inslaget: Blandraser är INTE friskare/bättre än renrasiga hundar. http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2271194
minavitas.wix.com/kennel
#0 Vad är det du inte håller med då?
Jag tyckte allt han sa lät vettigt. Han är ju även utbildad, om han inte snott veterinärskläderna då förstås 
de finns faktiskt de som kollar upp rasbundna sjukdomar innan dom avlar
tv4 så jaa…….
2 Mjo visst finns dom men de är inte vanliga.
Jag tycker klippet var bra, det tåls väl tänka på att skaffar man blandras så täcker inte färsökringen alltid oprationen på armbåge eller höft pga fäderdjuren inte genomgått den, de kräver allså bevis för att gå ersättning på fäderdjurens resutlat var bra.
Han inleder bra, men börjar sedan svamla och motsäger det han började med.
Men allt som allt så är det väl bra att man tar upp att en mix inte alltid blir varken bättre eller sämre för att det är just en mix och att man skall vara noggrann även vid köp av en "billig" blandras, det är ett liv som man skall leva med i många år och vissa verkar på största allvar tro att rasegenskaper upphör att existera så fort det blir en mix.
≧◔◡◔≦
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Han hade kunnat förklara på ett bra sätt att det inte går att räkna ut procenten i en blandras för man vet inte hur genetiken slår, en "5% jrt 95% vavva" kan genetiskt sätt vara renrasig vavva eller 50% jrt 50% vavva beroende på vilka gener valpen ärft från föräldra djuret.
Så ett bra svar där hade varit det går inte att räkna ut procenten på det sättet det är bara något blandras uppfödare gör för att visa vad det finns för raser bakåt.
Sen avslutar han med att en bra blandras är en sån blandras med 748932789 raser i sig för då har man avlat bort rasrelaterade sjukdommar och det stämmer inte riktigt.
Men i det stora hela så var allt han sa bra och han är säkert en jätte duktig veterinär
minavitas.wix.com/kennel
6 det missa jag att han sa Sen avslutar han med att en bra blandras är en sån blandras med 748932789 raser i sig för då har man avlat bort rasrelaterade sjukdommar och det stämmer inte riktigtSå jag lyssnar igen på klippet. Då hör jag det du menar (07.45 i klippet) . ju fler raser det är i blandrasen ju mer kommer man ifrån ärfliga sjukdommarna. Där tror jag faktist han kan ha rätt bitvis om jag skaffar nu en blandras med 50 olika raser vi säger att de har olika rasbundasjukdommar hur står är då risken att min hund får ärfligsjukdom som den första rasen bar på? det måste % vara låg sen som sagt var vad som slår igenom vet man inte många raser har samma rasbunda sjukdommar o vissa minimalt lite om tillomed att de inte har någon "rasbunden sjukdom" . Jag tror inte på att blandraser är friskare eftersom man inte vet vad man skaffar ingen koll på rasbunnda sjukdomar, men vet inte heller vad som slår igenom.
5 mycket läsvärt :)
Hrm… måste nog läsa på det där med genetik. För nog är väl en blandning av en pudelhane och en labradortik 50% labrador och 50% Pudel? Man får väl ändå hälften av sina gener från sin pappa och hälften av sin mamma? Eller?
även om pudlehanen och labbtiken får sin avkomma vet
man alldrig vilken gen ifrån mamma eller pappa som slår över på valparna.
Jag tycker han gjorde bra ifrån sig. Det är minsann inte lätt att svara på frågor i direktsändning… Inte alls som när man sitter hemma och har tid att ordna tankarna och formulera orden.
Bra info på det stora hela! Bra jobbat Christophe!
Ja pudelpappa och labbemamma får 50/50 valpar men en 50/50 hund och en renrasig hund får inte automatiskt 25/75 valpar
Vi vet att valpen får hälften av sina gener från mamman o hälften från pappan så i första generationen går det att räkna procent.
Håller med, han var jätte duktig, jag hade förmodligen inte fått fram poängen lika bra
minavitas.wix.com/kennel
Jag tycker att det var dra att han drog upp det med att försäkringen inte täcker. Men sen tycker jag att programledarna förstörde och avbröt och han fick inte riktigt något sagt.
Jag förstår mig absolut inte på vissa blandraser. Det är såna blandisar där man blandar hundar som är avlade för helt olika saker - tex. en jag såg på blocket som var schäfer / husky / amstaff. Eller hur folk tänker när dom, som dom även tog upp här i klippet, avlar in en ras för att få ner en egenskap den renrasiga har som tex. vallning. Om en BC är avlad för att valla - så låt det valla, försök inte avla bort, eller ner den egenskapen.
Att det sen finns vissa lyckade blandisar, det kan jag hålla med om, men det är inget jag själv vill stötta då blandisar oftast kommer från en person som har en gullig tik och parar den med en gullig hane… Ja, det är oftast såna annonser och "uppfödare" jag hör talas om.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag undrar vart alla blandrasförsvarare tagit vägen? Ni brukar ju dyka upp ganska fort….
minavitas.wix.com/kennel

Jag tyckte att han var väldigt bra på det stora hela, men hade gärna sett att han förklarade vissa saker MER. Nu hade dom så kort tid på sig och dessutom stod ju programledarna och babblade om en massa oväsentliga saker och avbröt honom