Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 6485 ggr
[fabienne]
0

Tik markerar

Vår tik löpte veckorna innan jul och efter det har hon börjat urinmarkera utomhus. Det är nästan så att hon lyfter ena bakbenet ibland…

Jag läste någonstans att det kan bero på en mängd orsaker bland annat att hon är för "dominant", pga att hon inte känner sig nöjd med tillvaron, urinvägsinfektion, stressad pga relationer till andra djur etc.

Vi var hem till släkten vid jul/nyår och där träffade vi en massa hundar, människor, var in till olika hem och sådär men hon är en väldigt lugn hund som inte stressar upp sig alltför lätt. Detta är väl det enda "ovardagliga" hon varit med om sedan löpet, annars har allt varit som vanligt. Hon är ensamhund men går på dagis några dagar i veckan där hon trivs jättebra. Vi har inga andra djur.

Vad tror ni? Detta är min första tik och jag är helt ny inför det här med att markera över andras kiss, bredvid lyktstolpar, på en hög fågelfjädrar etc.

russin
3

Nästan alla mina tikar har pinkmarkerat och även lyft på ett ben när dom pinkat - en av mina nuvarande tikar lyfter ofta båda bakbenen upp i luften för att kunna pinka högt nog

Det är ingenting som stör mig så länge det inte hindrar oss i vardagen - det är naturligt för båda könen markera vart dom gått.

Du behöver inte bry dig det minsta om vad folk säger om detta - det är fullt naturligt och visar inte på problem av något slag.

Det kan se rätt kul ut när vi är ett stort gäng på helgerna och går långpromenad. 10-14 hundar som nästan står på kö för att pinka på samma ställe oavsett kön och det mitt ut i skogen med gott om plats.

[fabienne]
0

Vad skönt att höra. Jag är nog alldeles för mycket hönsmamma, haha. :) Tack för svaret!

[Forest]
1

Här är oxå två tikar som inte doppar toffsen i onödan, jag ser mer o mer tikar som kissar med ett ben mer över marken inte som hane men iaf. Vid löp så kan ena hunden här tillomed stå på frambenen. Att tikar kissar inne vid löp har med löpet o göra, det kan tyvärr hålla i sig efter löpet.  Som lokatt säger så kissar ofta hundar på varandras de hjälper till att visa vi hör ihop med :)

Tycker du att hon kissar normalt så låter det inte som uvi, jag har tvättat bort kiss med handsprit o tror det tar bort mycket lukt, har iaf fått den känslan eftersom inte dom kissat på det stället igen. Det var när Enja var liten som det skede lite olycker inne ingen annan hund har märkt av kisset eller katt.

Driva
0

Min vuxna tik markerar och lyfter på benet och jag skulle inte säga att hon är dominat på något sätt. 

Hon har dessutom lärt min valp att göra likadant och det är väldigt roligt att se. För valpen gör det bara för att härma, så ibland ställer hon sig mot en buske eller stolpe och lyfter på FEL ben :D

och ofta lyfter hon bara benet när min vuxna tik är med…

Besök min blogg: http://bumpi.se

vallhund
2

Det var ett evigt tjat om dominans, vi har faktiskt kommit längre än så 2013. http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wezza
0

Vi har tre tikar och alla dom lyfter på benet och markerar ett flertal gånger varje promenad 

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Jamie+Engla
0

Hemma är det bara vi som har hundar (bor mitt i ingenstans, i skogen) så hemma lyfter vår dominanta tik inte benet.. Men är vi iväg lyfter hon ena benet när hon ska kissa.. Ledartiken, också den minsta hunden hemma haha!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Forest]
0

5 bra länk du visa tycker du har bra koll på det som är läsvärt :)

vallhund
0

Tack o bock! Forest.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[fabienne]
0

# 5 Det var därför jag skrev ordet inom citationstecken. Tycker för övrigt också att dina länkar är toppen, vallhund.

Driva
0

#5 bra länk

Men jag personligen borde väl också skrivit som fabienne skriver, inom citattecken.
Dominant för mig är att en hund genrellt känner ett behov av att "hävda sig". Tex om min hund hade vartit en sådan hund som kände ett behov att trycka till andra hundar osv. Jag tror absolut inte det hänger ihop med rangen eller ledarskap. Kanske fel ord att använda eftersom det är så misstolkat, men det är brist på såna ord…

Besök min blogg: http://bumpi.se