Hjälp! Övertalning att skaffa hund
Hej, jag är en sprallig tonårs tjej som fyller 16 i sommar.
Nu är de så att jag är en riktig djurgalning och har länge velat skaffa en egen häst eller hund, jag har tagit reda på allt man kan veta om båda djuren, hur man skolar hundar ( få den rumsren, lydnad, mm ), hur man rider in hästar.. mm, nu har jag kommit till den punkt där jag fattar att häst inte är något alternativ, + att mina föräldrar skulle bli alldeles för mycket drabbade i de med körning o så,
Men hund är något jag inte släpper! Jag är mycket ensam hemma för att mina föräldrar jobbar, jag har väldigt bra betyg, och har en kompis jag hänger med hemma (och hon vill också ha hund, samma ras som jag), men jag vill då skaffa hund och jag vet vad försäkringar kostar och allt där med.
Men dom säger nej, och när jag frågar varför får jag detta till svar. "Du kommer ta hand om den i någon månad sedan är det inte kul längre vem ska då ta hand om hunden? och var ska den va om vi reser bort?"
Jag reser med min familj 1 vecka per år och jag har kompisar som lätt skulle kunna ta hand om hunden, min mammas bästa väninna vill ta hand om allas hundar om hon får chansen så de finns sätt. Och de här med att den ska gå ut o gå på lunchen är inga problem heller eftersom min gymnasieskola är 50m från mitt hus så de är bara för mig att pallra mig upp till huset på lunchen.
Nu de stora "skälet" till att jag vill ha hund. Jag känner mig mycket ensam eftersom jag ofta är de, min bror bor inte hemma längre jag ser han 1 gång i månaden, min morfar dog för3 år sen o min farmor och farfar dog förra, så de har väl varit tufft o jag har inte riktigt haft någon "där". Jag är hemma hela tiden så tid finns. Jag skulle vilja ha ett ansvar som bara är mitt och den hunden skulle bara vara min. Och eftersom jag är ridtjej är skit inge problem, kan lätt gå ut i världen regn/snöoväder (brukar rida i sånt väder ofta).
Om jag skulle skaffa hund så är jag sugen på en malteser, eftersom den inte är så stor och jag har läst om rasen och den passar in till mina behov eftersom de är en sällskapshund. ( Har tagit hand om mammas kompis hundar några gånger men har bara varit över en dag) Hade tänkt att man kunde skaffa den (en valp) till sommaren så kan den ju liksom vara själv en stund när jag börjar skolan igen, men de är ju c 2-3 timmar. (jag går upp kl 6 varje morgon (vardag) så att gå upp tidigt är inga problem).
Hoppas ni orkade läsa jätte tacksam för svar.
Ja du.. problemet är ju dessvärre att de tänker att de är en impuls sak. Man kan ju förstå varför.
Men om du verkligen vill visa så kan du ju försöka vara hundvakt åt någon under en längre tid? Så du kan liksom visa att du kan under en längre period.
Troligen så tycker de inte om iden och att prata om de tar dem nu som tjat antagligen.
Men försök att få dem med i de hela? Få dem att känna de postiva i det hela? Berätta om hur du känner dig med att du är ensam? De jobbar osv? Du måste berätta dina känslor.
Du kan ju börja spara också till en hund? De visar ju också att du är seriös, de är ju mycket pengar som kanske inte dina föräldrar vill lägga allt själv..
De måste vara positivt för hela familjen annars går de inte… då går de ut över hunden. Besök kennlar tillsammans och bara umgås med rasen tillsammans med dina föräldrar. Berätta att de inte behöver köpa någon utan bara titta! Så de inte behöver känna någon press.
Lycka till.
Det du får tänka på är att det är dyrt att skaffa hund+ allting runtomkring är knappast gratis, så om du inte betalar allting själv så förstår jag att dina föräldrar inte vill. Börja spara pengar, det räcker nog skapligt långt mot att övertala! Sitter själv i ungefär samma sits som du, mycket ensam och så, så jag förstår att det inte är så kul :)
Du kan ju köpa ett koppel som du går ut och går med för att visa att du inte skulle tröttna. Sedan tycker jag att du borde lägga undan lite pengar i månaden för som tidigare nämnt att ha hund är dyrare än man tror!
När jag var i din ålder och ville skaffa hund så gjorde jag upp en plan som jag visade för mamma. Allt i från hur inköpet skulle gå till, till hur jag planerade på att lägga upp min vardag för att kunna ta hand om hunden (gå hem på raster osv). Dessutom jobbade jag extra på kvällar och helger som barnvakt och lade undan alla pengar till hunden. På den tiden kostade en rasren hund ungefär 6000. När jag hade sparat ihop ca 4000 så var mamma övertygad om att jag menade allvar och erbjöd sig att stå för resten.
Jag vet att de är dyrt o så, så har ju tänkt att jag ska spara så får väl börja göra de, har kollat olika små jobb också men de finns inga jobb för dom som är under 18 tyvärr.
Sedan har jag ju också tänkt på att börja volontär jobba på något hundhem eller liknande men de finns tyvärr inget i min stad..
Tack för era svar :)
#5 Du kan ju annonsera på t.ex grannar.se där du erbjuder dig vara barnvakt eller hundvakt då tjänar du ju en slant.