Torkad lever, hur göra?
Inlägget kanske ligger fel, så ni får flytta det om ni vill.
Jag har köpt lever som jag tänkte torka. Nu är inte detta till hundar, så jag ska göra ganska små bitar. Jag vet att några hundägare gör sitt godis själv, så jag tänkte fråga här.
1. För det första var jag givetvis klantig och köpte kycklinglever - måste jag koka den innan jag torkar pga salmonellarisken? Blir den för mosig om jag kokar den?
2. Vilken temperatur och tid torkar ni levern, och då i hur stora bitar?
3. Hur ser jag att den är klar?
4. Går det att torka lever utan ugn, dvs lufttorka levern?
Jag skivar den rå i halvcentimeter tjocka skivor och lägger på bakplåtspapper.
Torkar sedan i 125 grader en liten stund tills ytan torkat - tar då ut och klipper i lagom bitar och sedan in i ugnen igen på 50-75 grader tills det torkat tillräckligt (tar en del timmar beroende på hur mycket det är).
Jag har varmluftsugn, men har man en vanligt ugn låter man luckan vara lite öppen.
Den torkade levern är klar när den är skapligt hårda bitar (inte stenhårda, men ganska torra). Jag förvarar i frysen och har bara framme för några dagar åt gången - det är lätt att det möglar om det är lite för fuktigt.
Jag skulle aldrig prova att lufttorka i vanligt hemmamiljö - endast i ugn alternativt torkskåp.
Såg nu att det gällde kycklinglever. Den klipps enklast med sax i 3-4 bitar och sprids ut på bakplåtspapper och torkas direkt på 75 grader till det är lagom torrt. Det tar som sagt ett antal timmar.
Jag har med gjort k-lever som lokatt skriver samma här kör jag med varmluften på och det går snabbt, jag brukar vända på dom en gång (det är oxå för kolla läget) 
Anledningen till att jag aldrig kokar är för att dels så försvinner då massor med nyttigheter och dels så blir hundar faktiskt lättare dåliga i magen av kokt lever än rå.
4 jag har alltid kokat nötlever men du ger allså den bara ungstorkad?
Jag har alltid kokat dels har folk sagt att hundar inte klarar av lever så bra (komer inte på vilket ämne det är) och då kan bli förgiftade om de äter mycket, men vad tusan är mycket kan man då undra? 
Japp - jag torkar den direkt från rått
Fast jag torkar bara lite lever ibland numera - jag tycker hjärtan är bättre (och godare enligt hundarna)
och lever är inte bra att ge för mycket pga A-vitamin och man ska även se till att köpa "ung" lever som inte samlat på sig för mycket skit (lever är ju kroppens reningsorgan)
6 jag har mycket svårt för inälver jag mår verkligen illa när jag håller på o skär i lever ja i kött i regel har jag svårt med, det är sen jag var liten o sluta äta kött. Tror det var efter jag såg styckning på gris,får,älg osv som jag vart helt anti hanteringen av kött. Idag fixar jag det men inte så där jätte bra när det är inälvor 
Tack för era svar =)
Ja, jag vet att hundar inte kan få salmonella, men som jag skrev i #0 är det inte till hundar, det är till råttor. Jag vet inte om de kan få salmonella och jag har alltid tillagat allt kycklingkött till dem..
Jag kanske ska koka den bara för att vara på den säkra sidan. Om det blir fel får jag väl köpa nötlever och försöka igen helt enkelt. :)
Nu går jag och fixar lever. 
Salmonella lär det förhoppningsvis inte finnas eftersom alla fågel i Sv kontrolleras mot salmonella samt även importerad fågel. (Dock inte importerade delar som är mörade)
Däremot kan det finnas camylobacter. Inte roligt att bli smittad av det heller 
Vet inte hur känslig iller är.