Släppa hund lös
Hej! Hur lär man en hund att gå lös? Alltså, hur får man den att hålla sig nära och komma när du ropar? Tacksam för alla tips! Berätta gärna hur ni lärt era hundar :)
Långlina är bra i början, träna mycket inkallning i det.
Vara rolig och intressant.
Våran var lös som valp, så jag gömde mig bakom träd, stenar mm i skogen, på så sätt lärde hon sig att hålla koll på vart jag var då hon är mammig av sig hehe eller pappig om bara sambon är ute med henne ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Hehe… Men hur vet man när hunden är redo att släppas? I möte med andra hundar och sånt? :)
Va roligt - hunden måste tycka att du är värd att komma till. Alla hundar är olika om vad dom gillar, men belöna varendaste liten blick åt ditt håll med det hunden gillar mest - variera mellan godis, lek osv.
Du ska från början alltid lära hunden att den tjänar på att komma till dig. T.ex när den kommer på inkallning vet den att den får beröm, godis eller lek. Beröm även när hunden kommer utan att du ropat på den eller att den tar ögonkontakt.
Du ska aldrig koppla hunden varje gång den kommer på inkallning för då resulterar det oftast till att hunden kommer men håller sig lite på avstånd så du inte ska kunna få tag i den. Utan när du har din hund lös så kalla in den några gånger och ge den beröm istället och sedan får den springa iväg igen. Men om du skulle behöva koppla hunden så fortsätt leka med den så den vet att man kan fortsätta ha roligt även om man är kopplad.
En bra början är väll att öva mycket på kontaktövningar och det kan man göra inomhus. Börja med att ha hunden i långlina när du tränar inkallning och beröm jätte mycket när hunden kommer. Träningen ska vara både rolig för dig och din hund då brukar resultatet bli bäst.
Lycka till! 
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag tränade jättemycket med kontakt. Jag hade helatiden en godis i handen på promenaderna oavsett om hon var lös eller inte och så fort hon kom till mig och sökte kontakt fick hon godis. När hon sen inte fick godis hela tiden travade hon så fint hon kunde och tittade på mig som om hon sa; titta matte! Ser du hur fint jag travar? Och sedan litade jag på henne! Det kändes som en väldigt viktig faktor. Att jag inte blev nervös eller arg när hon inte var precis vid mig utan att hon fick tillit. Då fick hon en possetivare inställning till att stanna kvar!😊
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Tack för alla toppen svar! Ska tänka på allt!! 😃