Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 878 ggr
teezan
0

dåligt samvete...

har precis lämnat hunden på pensionat över helgen för att sambon (fästmannen till och med!;) ska kunna umgås bara vi två och gå ut och äta. trots att jag vet att min hund kommer få det superroligt på pensionatet kan jag inte låta bli att känna skuld att jag lämnar bort honom för att ha egentid.

andra gånger har vi lämnat honom för att vi ska göra saker, som att åka utomlands, men den här gången känns det "värre" då vi även kommer vara hemma, men utan honom :(

jag behöver lite hundfritt emellanåt, för att sedan komma tillbaka och vara en rolig matte igen. på senaste tiden har motivationen legat på noll och då är det inte roligt :/ vovven är tonåring och alla som varit med om det stadiet vet hur påfrestande det kan vara och mitt och sambons förhållande blir lidande då den mesta av vår tid går till hunden.

med detta till trots känner jag mig ändå lite usel som ägare…snälla säg att det inte stämmer! ;) eller säg vad du tycker om att lämna iväg hunden så.

[eeklund]
0

Har man sina anledningar så är det okej… vore en annan sak om du inte ville ha ett liv med hunden och lämnade ifrån han varje helg m.m. Nu är det en gång för ensamtid, jag förstår fullt ut att man behöver det! Jag ''dras'' med min tjej på 6 månader och det kan vara jobbigt att ha en hund vid ens fötter dygnet runt :). Du är inte dålig alls! Har din hund kul så har du inget att må dåligt över :). Vore också en annan sak om han mådde as dåligt på pensionatet och du sket i det liksom…

NJUT! :)

LinaLj
0

Jag tycker att det är bättre att man unnar sig en andnings paus och kan få tillbaka drivet än att bara känna att allt är jobbigt. Nu har jag ju Trixie bara under veckorna men ibland skickar jag katten till mamma över en helg för att kunna unna mig att göra saker som jag undviker när han är hemma. 

Jag tror att det är som när man har småbarn. Det är nyttigt att få vara annat än mamma ibland, hämta krafter. Det innebär inte att man inte älskar sina barn eller att man är en sämre mamma.

teezan
0

#1 ja, egentligen vet jag det men det där jäkla samvetet alltså.. :P 

man behöver lite krafthämtning ibland och eftersom hunden tyvärr inte klarar att vara ensam än är det svårt att hitta på saker med sambon utan hund. och vi känner att vi inte kan strunta i vår relation bara för att vi har hund. för det mesta gör vi såklart saker med hunden men just denna gången ska vi fira sambons födelsedag och ta vara på denna helgen :) för man blir ju lite låst med hund, speciellt om den inte kan vara ensam då och då. 

haha, nää precis, han mår som en prins när han är där! han har så roligt med de andra hundarna :) han älskar ju att leka med andra hundar så det går ingen nöd på honom och det är skönt :) det är skönt att han, trots sin separationångest, fixar att ha kul och röja runt på pensionatet och inte gråta efter oss :)

och som du säger #2, så får man nog unna sig det ibland, precis som en förälder. det kan bli för mycket ibland, och båda parter mår säkert bra över att vara ifrån varandra lite också. så nä, man är inte sämre för det.

haha, får skuffa undan mina känslor och njuta nu då! så är jag fit for fight på söndag igen :) !

[eeklund]
0

#3 Så NJUT bara :D. Han klarar sig bra, det är viktigt och då finns det inget att oroa sig för!

teezan
0

#4 tack! känns lite bättre nu faktiskt :) även om jag hade svaret själv känns det bra att få det bekräftat ;)

[eeklund]
0

#5 Man behöver bekräftelse ibland :).

LinaK
0

Inte är du en usel matte överhuvudtaget, vi är väl alla bara människor och behöver lite andrum emellanåt Du vet ju att din hund har det bra och du skulle ju inte lämna bort honom om du visste att han var trygg där han är.

Se till och ha en trevlig helg tillsammans med fästmannen så kan du ge din nya energi till din vovve när han kommer hem igen

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

teezan
0

#6 haha, så sant ;)