Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3587 ggr
CelsiusT
0

Försäkra hund i annans namn?

Jag är vuxen och har inte bott med någon av mina föräldrar på flera år. Mina föräldrar i sin tur är skilda sedan många år tillbaka. Vi har alla hundar, jag har två hundar som jag äger och mina föräldrar har var sin hund.

Vi har hundarna försäkrade i samma försäkringsbolag och när min mamma pratade med försäkringsbolaget en gång för några år sedan (även då var jag vuxen och hade eget hushåll) så föreslog försäkringskvinnan att mamma skulle låta mig försäkra även mammas hund eftersom jag hade ungdomsrabatt + att vi skulle få flerhunds rabatt eftersom det då blev 3 hundar försäkrade.

Jag hade inget emot det så jag sa till mamma att det var okej och mamma ordnade med det hela (minns inte nu om försäkringskvinnan nångång frågade mig om det var okej, men det var inget jag då tänkte på eftersom det var okej). Jag och mamma har ändå mycket affärer ihop så det såg jag inte som något konstigt.

Men så idag så ringde pappa och berättade att han pratat med försäkringskvinnan och att hon hade erbjudit honom att försäkra sin hund i mitt namn för att också kunna ta del av rabatten (pappa visste inte att jag och mamma hade detta samarbetet och det finns en orsak till det). Varken pappa eller försäkringskvinnan frågade mig om det var okej utan dom fixade det på stört så hans hund är nu också försäkrad i mitt namn - hux flux utan min vetskap! (fast pappa var ju snäll som ringde och talade om det för mig)

Nu är det så att jag vägrar ha något som helst ekonomiskt samarbete eller ekonomiska affärer ihop med min pappa så den här försäkringskvinnan har i mina ögon verkligen satt mig i skiten. Det stora problemet är att min pappa inte förstår att han har en sån konstig syn på pengar "inom familjen" och affärer så han förstår inte att jag inte vill ha ekonomiskt samarbete. Jag har sagt det men det hjälper inte så därför ser jag bara till att hålla honom utanför allt och inte blanda in pengar i vår relation. Men nu har ju försäkringskvinnan sabbat detta för mig.

Visst kan jag ju såklart ringa och säga att jag inte vill stå som försäkringstagare för hans hund. Men han kommer ändå att bli sur på mig eftersom han hade kunnat spara väldigt mycket pengar (typ 25% tror jag det är). Det känns som ett stort dilemma eftersom han har väldigt problem med pengar till och från.

Jag undrar nu om försäkringskvinnan verkligen har agerat korrekt. Kan hon verkligen lägga in en annan människas hund på mig som försäkringstagare utan att ens ha tillfrågat mig? Ska det verkligen spela någon roll att han är min pappa? I så fall måste väl pappa be mig att jag aktivt ska försäkra hunden? Nu kommer ju jag stå som betalningsansvarig för hans försäkring *SKIT*. Dessutom tycker jag inte att hon ska sitta och ge honom tips om detta utan att prata med mig först.

Blä, jag har sådan ångest just nu så jag kan inte sova. Bara gråter över att hon satt mig i en sån jäkla svår sits i relationen med min pappa. Och jag vet inte hur jag ska lösa det. Vill ju såklart att alla ska bli nöjda och jag vill ju såklart ha rabatten och visst vore det fint om vi allihop kunde få rabatt. Men jag har heldre en dyr försäkring och en god relation (vilket betyder att inte blanda ihop pappa och pengar) till min familj än rabatten. Vet inte hur jag ska kunna få pappa att förstå det här. Känns just nu bara som att jag vill anmäla försäkringsbolaget för felagerande (förstår att kvinnan inte menar något illa men får hon verkligen göra såhär?). Fattar inte att det kunde bli så tokigt Gråter

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Luss]
0

Det känns ju väldigt underligt om det får gå till såhär! Hoppas att någon som är insatt svarar på sin tråd. Hoppas det ordnar upp sig för dig, så himla jobbigt det låter. :/

Kalli
0

Nej, det får inte gå till såhär. Det vore ju helt absurt om man fritt skulle ha möjlighet att teckna avtal i sina vuxna barns namn. Jag skulle varit rasande! Jätte tråkigt om de dessutom ställer till det för din pappa.

CelsiusT
1

#2 Nej för pappa ställer dom ju inte till det. Det är ju för MIG dom ställer till det. Superskönt för pappa att slippa få betalningsanmärkningar om han skiter i att betala, nu hamnar ju betalningsanmärkningen på MIG.

Om jag nu väljer att inte gå med på detta så kommer pappa bli sur på mig för att han måste betala "mer" (han ser det inte som att han slipper betala/får rabatt utan han kommer nu bara se att jag gör så att han betalar mer trots att det är vad han betalat i alla år hittills). Jag sa till honom när han berättade detta för mig att jag inte var pigg på idéen så började han direkt att ge mig skuldkänslor och säga att jag är elak om jag ska tvinga honom att betala mer osv.

Frågan är hur tusan jag ska göra.

Och sen är frågan, kan man anmäla försäkringsbolaget/kvinnan? För visst kan jag ju bara ändra tillbaka försäkringen, men hon har ju gjort ett grovt fel/brott i mina ögon och nu har hon dessutom gjort stor skada för mig. Så kan dom ju inte få lov att hålla på och detta måste ju alla bli medvetna som som jobbar på försäkringsbolaget så ingen annan blir utsatt.

Maja2
2

Ts, jag skulle, om jag var du, ringa försäkringskvinnan och prata med henne och berätta läget.

[RMSLiners]
4

Nej det får hon inte göra. Det är lagbrott vilket du gott och väl kan tala om för försäkringskvinnan. Alla försäkringar ska alltid tecknas med försäkringstagarens medgivande.

CelsiusT
0

#4 Jo det ska absolut göras. Men jag vill först och främst fundera igeom hur jag vill ha det, för det känns lönlöst att ringa upp för att berätta vilken skit hon satt mig i för att sedan ringa upp en gång till för att ordna upp försäkringarna.Kommer såklart att ringa henne och då kommer hon få höra vad hon gjort, men först måste jag dels lugna mig och dels fundera på det praktiska hur det ska lösas.

Just nu vill jag anmäla henne/bolaget. Jag vill göra något drastiskt som verkligen får dom att tänka till. Funderar på att åtminstone ringa hennes chef (om inte annat för att det kan ju finnas fler som sitter och gör såhär).

[Forest]
0

Fy så himmla fel hon har gjort, jag skulle ringa försäkringsbolaget isf ringa försökringskvinnan, just för att göra en prick på henne. Jag förstår om du vill sätta dit henne för jag hade vart bra piss med i dina kläder.

CelsiusT
0

#7 Ja snacka om att jag är både arg och ledsen och förtvivlad. F****n Gråter

[Forest]
0

8 Jag förstår dig helt, sammla dig lite o sen tycker jag du ringer ditt försäkringsbolag o berättar läget Glad

Kalli
0

#3: Oj, Förlåt! Jag menade det absolut inte som det lät. Var lite stressad när jag skrev så valde väl mina ord lite slarvigt (och glömde några). Menade såklart: Tråkigt om det dessutom ställer till det för dig med din pappa.

I övrigt skulle jag också ringa någon högre upp inom försäkringsbolaget och framföra dina klagomål. Det är allvarliga saker att bete sig på det sätt hon gjorde även om det var ett "misstag".

monstermash
1

Hur har det gått TS?

LinaK
0

#11 Undrar också!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se