Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3446 ggr
[Lizzier_83]
0

Hjälp vad menas?

Jag har en högt älskad hund som fyller tio det här året. De senaste dagarna har hon gnällt en del, tvättat sig ofta och verkat orolig så jag ringde vet och fick tid idag. Hon har tidigare haft problem med analsäckarna så jag anade att det var problemet även denna gång. Då ena sonen är sjuk så stannade jag hemma med honom och min stressade sambo åkte iväg med henne. De var borta ett tag och när han kom hem hade han bråttom till jobb så han hann bara säga att de tömt säckarna, han sa att de sagt något om tumör men att jag borde ringa dem själv för han hade inte uppfattat riktigt och var sen till jobb.

Jag ringde dem och de sa att de tömt säckarna som varit väldigt fulla men att hon även har en del flytningar som kan vara tecken på livmodersinflammation, vi skulle hålla koll på om hon blev slö och inte ville äta. Sen sa de att de upptäckt juvertumör/tumörer, jag minns inte om det var en eller flera. Jag skulle tillbaka med henne på tisdag själv så skulle de känns igenom ordentligt. Herregud jag hade inte känt det själv. När vi lagt på så satte jag mig med henne och känner då en knöl, stor som en köttbulle ungefär under huden på ena sidan. Jag klappar ju henne inte särskilt ofta där men senast så kände jag ingenting, eller så ville jag inte känna och tänka på det. Hur illa är det enligt er? Om man inte opererar, hur länge kan hon tänkas ha?

Nu går hon runt och gnäller och verkar upprörd, kan det bero på att det ömmar lite i säckarna där de tömt, fortfarande?

[Timantis]
0

Fick du ingen antibiotika mot livmoderinflamationen?

'ring genast o få det!!

[Lizzier_83]
0

Nej, de var inte säkra på att det var det då hon varken är hängig eller dricker mer, så de trodde inte att det var det egentligen.

[Timantis]
3

Men vad är det för jäkla veterinär. Det är en tik o 10 år. Jag är nästan säker på att hon har livmoderinflamation. Ring o be om ultra ljud. Ska du klara henne så är det bråttom med behandling utan operation.

Vad är det för ras. Att jag frågar är för att små hundar på 10 år inte är lika gamla som hundra av stor ras.

Min förra tik fick livmoderinflamation när hon var 10 år. vi provade att behandla med antibiotika först men det hjälpte inte så vi opererade. Hon hade 1 liter var i livmodern. Hade det brustit hade hon aldrig överlevt.

Enda tecknet hon hade var att hon tvättade sej mer än normalt o drack lite mer vatten än vanligt. Ingen feber inte hängig. Hur pigg som helst.

RING VETERINÄREN DIREKT!!!!

[Lizzier_83]
0

Veterinären har stängt. Hon är en tibbetansk spaniel. Det känns luddigt i huvudet, jag ska ringa dem direkt imorron igen men nu har hon slutat gnälla och tvätta sig och sover nöjt med huvudet i mitt knä. Hon känns gammal i sitt beteende eller hur man ska förklara det, hon gillar inte människor utanför familjen, väldigt hemkär. Jag är inte alls säker på att jag vill operera henne.

Amandla
0

Finns det ingen annan veterinär i närheten som du kan ringa och rådfråga?

[Lizzier_83]
0

Nej tyvärr. Men jag känner inte att det är akut nu ikväll.

[Timantis]
0

Ring direkt i morgon. Min var en enmanshund o jag fick lyfta in henne till veterinären för hon vägrade att ens gå in. Men måste man så måste man. Även om du inte opererar henne vilket är ett beslut du själv måste ta så måste hon ha behandling om det nu är livmoderinflamation. O krasst kan jag väl säga så att behandlar du en gång o det inte hjälper så måste du ta bort henne om du ej ska operera. Det går inte att vänta på att det ska brista o hon stendör. Det är väldigt plågsamt för dom

Min tik klarade operationen 10 år gammal utan några problem 1 år senare började hon vingla o då beslöt jag ta bort henne. Ville inte att hon skulle plågas o ville inte ha en vinglig hund på näthinnan. Jag ville minnas henne så glad o pigg som hon varit i sina 11 år. Att jag skriver det är för att ingen ska skriva att jag inte vet hur det är. Det fanns ingen behandling  troligen en tumör i hjäran. Som sagt jag tog beslut att ta bort  henne. Visste att hon haft ett långt o lyckligt liv så beslutet var inte så svårt. Skulle ge bort mina 3 andra hundar om jag kunde få henne tillbaka. ( så du förstår hur mycket hon betydde för mej. Tårarna rinner när jag skriver detta)

Hur du än väljer så Lycka till. kram

vallhund
2

Håller med Timantis.

En tioårig tik med flytningar som inte ultraljudas o som skickas hem utan antibiotika? Vad är de för puckon?

Pyo är inte att leka med, det kan gå riktigt illa på bara någon timme.

Vad gäller juvertumörer så finns det både godartade o elaka, ta inte ut något i förskott, utan se till att få henne undersökt av en duktig veterinär redan i morgon.

Vi håller alla tummar o tassar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Vattnadal
0

Har hon flytningar är det troligen livmoderinflammation. Kolla om hon har feber, har hon inte det, åk till ett bra djursjukhus med henne imorrn. Se till att de ultraljudar och röntgar, för att vara helt säker.

Har hon feber nu, ring ett djursjukhus med jour!

Juvertumörer växer vid löp, skendräktighet. Man kan välja att operera, eller att avvakta och se hur fort de växer. Ta för vana att känna genom magen noga efter nya knölar/knutor med en v mellanrum. Inte föär ofta, så att du inte känner om de växer, och inte för sällan om de växer fort. Vissa tumörer kan de gå med rätt länbge utan problem, andra är elakarteade och sprider sig.

Livmoderinflammation kan man medicinera bort, men det kommer ofta tillbaka. Det är säkrare att operera på en gång.

Juverumörer opererar man via skrapning. Finns de på båda sidorna, blir det 2 operationer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Belimas
0

Hoppas att hon blir bättre snart, 10 år på en tibbe är "ingenting" så om möjligheterna fanns så hade jag absolut gjort vad jag hade kunnat för att få de där extra 5-8 åren.

Manda29
1

Kommer precis nyss hem från veterinär med min tik, en Alaska Husky som blir 11 år i maj o är pigg som en femåring ungefär :) . Har märkt ca 2 dagar att min tik tvätta sig mer än vanligt. Kollade sent igår o såg då att hon hade typ ljust var i vulvan. Shit. Ringde vet imorse. Han fråga när hon löpt sist mm o det var 2 månader sen. Fick komma på eftermiddagen.

Blev inte min vanliga vet utan en jättetrevlig kvinnlig kollega till honom.
Jag fråga henne innan jag tog utan Grosan om hon ville ha urinprov. Ja, sa hon förvånat, bra att du tänkte på det. Det visade ökat antal vita blodkroppar som tydde på infektion. Hon kolla tempen och lyssna igenom henne o kolla sen vulvan o då var det ljust grönt var? Grosan var inte heller öm nånstans o pigg o inte nämnvärt törstig, så har jag tur så har det inte gått så långt än.

Vi diskutera lite olika alternativ, men hon tog blodprov och visar det mycket höga värden så är det troligtvis livmoderinflammation, lägre så tyder det på en infektion. Får svar på det imorron.

Grosan fick en spruta antibiotika o en antiinflammatorisk. Visar blodproven höga värden blir det livmodersammandragande, en spruta om dagen i 2 dagar + antibiotika i 14dagar. Vi börjar där, ger det sig inte så blir det operation. Även om det nu skulle vara livmoderinflammation så kan det gå tillbaka nu med medicin, men troligtvis komma tillbaka nästa löp. Tiden får utvisa.

#4. Tycker det är konstigt att du inte fick nåt mot analsäcksinflammationen i alla fall och att dom inte kollade upp flytningarna lite bättre. Eller tycker dom att hon inte ska ha nåt för att dom ska undersöka henne mer på tisdag?? Lider så med dig, vet hur jag känner/kände med min. Din pälskling har ju mer åkommor o du tycker hon känns gammal i sitt beteende :( Men har hon infektion så måste hon ju ha medicin. Hade det "bara" varit juvertumörerna så kan hon ju leva med det så länge det går eftersom du inte känner för operation. Sen är det ju alltid en risk med operation med tanke på både hälsostatus och ålder. Hoppas du får bättre information imorron och med det o din känsla ta ett för dig bra beslut.

Sorry att det blev långt….

[Lizzier_83]
0

Tack så jättemycket för alla svar. Känner mig förvirrad och trög just nu så era svar är till stor hjälp. Jag ska som sagt ringa direkt imorron och höra mer om den ev livmodersinflamationen. Herregud vad tankarna far runt i huvudet, men mest för tumören. Självklart tänker man främst på beslutet som kommer förr eller senare, operera eller inte operera och bara låta henne ha det riktigt gott den sista tiden.

Hon är försäkrad så det är ingen kostnadsfråga men i hjärtat känns det ändå som att jag inte vill operera henne, det känns som att hon är gammal i sin kropp och sitt sätt, jag vill helt enkelt inte men så känns det så hemskt att folk kommer att tycka man är hjärtlös som inte väljer att operera när det ju finns en chans att hon kan bli bra. Jag är skräckslagen för stunden då jag måste säga till vet att nej, jag vill inte operera henne. De kommer inte förstå. Även tanken på hur tumören kändes får hjärtat att stanna i kroppen, jag tänker att den ändå måste ha växt rätt snabbt och den är stor som en köttbulle. Den sitter inte fast utan känns rörlig under huden.

Jag har gått hemma i åtta år, känner nästan inte en människa och alla dagar när sambon jobbat och barnen varit på skola och dagis så har det bara varit hon och jag. Hon följer mig som en skugga vart jag än går, hon passar barnen som nu är åtta och fem år, är jag sjuk och ligger i sängen en hel dag så ligger hon bredvid mig på täcket hela dagen. Jag kan inte föreställa hur livet skulle vara utan henne.

Amandla
2

Förstår att det är jobbigt, din hund är ju viktig för dig. Vilket beslut du kommer fram till angående eventuell tumör är din ensak. Hoppas att det visar sig vara falskt alarm både vad gäller tumör och livmoderinflammation!

[Lizzier_83]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Primadonnan i sin favoritfåtölj.

Amandla
0

Vilken sötnos! 

[Timantis]
4

Jag har exakt din situation. Vet hur dina tankar går. Men det är DU o bara DU som bestämmer över din hund. Tumören känner jag inte är akut. Däremot livmoderinflamationen. Prata med veterinären prova behandla med antibiotica samt ev livmodersamandragande. Det kan ju vara så att det räcker. Funkar det inte så har du ett beslut att ta. Operera eller inte operera. Väljer du att inte operera så är det ditt beslut o ingen kan klandra dej för det. Inte ens säkert att veterinären VILL operera en 10 år gammal hund.

när jag tog bort juvertumörer på min hund 9.5 år gammal fick hon ta massa blodprov för att se i vilket skick hon var. Hon var i toppskick. Med det i minnet så var inte beslutet svårt för mej när hon ½ år senare drabbades av livmoderinflamation. Men det var jag o min hund.

Är du sen rädd för vad människor säger så säg att det inte gick att göra något. Kan vara lättast så. Vissa människor opererar för allt. Utan att tänka på djuret. Ibland är det bäst att släppa taget o göra det som är det bästa för hunden.

Tänker på dej. Kram

Åsa S
5

När jag såg att det rann var ur mina föräldrars hund (golden/schäferblandning) och de berättade att hon varit slö så såg jag till att de ringde djursjukhuset (Ultuna) och detta var fredag kväll. När vi beskrev symptomen sa de kom in vi tar in henne akut för de sa att livmoderinflammation kan vara ungefär som våran blindtarmsinflammation, spricker det kan det gå illa. Hon opererades på natten och hon var 10år gammal då, hon fick 2 till glada år tillsammans med en ny hundkompis som mina föräldrar skaffade, innan hennes lever och njurar slutade fungera. Så en gammal hund kan ju svara bra på en operation och knölarna kan ju vara fettknölar med är ju inte ovanligt äldre hundar får sånt, det måste nog undersökas närmre och med prover innan man ska tro det värsta.

vallhund
1

# 12

Vare sig vet eller vi kommer att klandra dig för ditt val, oavsett vad du väljer, så länge ditt val handlar om hundens bästa o inte ditt eget behov.

Vi är många som har haft tunga beslut bakom oss, det hör till när man är hundägare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Lizzier_83]
2

Tack allihop, ni är verkligen snälla. Det känns lättare när man kan bolla lite med er. Jag ska ringa direkt imorron och be om en tid för ultraljud så snabbt som möjligt.

Vattnadal
0

En sak att tänka på, är att i vissa fall kan en livmodersinflammation ta lång tid på sig innan den upptäcks. Tiken kan då långsamt blir slö och trött av den. Vi tror att det är ålder, fastv de egentligen "bara" är sjuka.

Vi tog över en omplaceringshund, gravt överviktig goldentik för många år sen. Hon var ju slö av fetman, och när hon sen fick livmodersinflammation fattade vi det inte förrän hon fick flytningar. Bara 5 dagar efter operationen var hon en hel annan hund. Pigg och busig, trots lätt övervikt. Där var det inte åldern, utan sjukdomen som gjort henne gammal i våra ögon.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Timantis]
0

Är livmodern stängd så kommer ju inga flytningar. Det är bättre ( ja av två onda ting) att det rinner ur dom. Då märker man det ju o kan ta tag i det.

LinaLj
0

Jag förlorade min förra hund till livmoderinflammation. Hon hade inga flytningar och när hon väl blev allmänpåverkad så vi sökte hjälp så hade hon fått blodförgiftning och veterinären rådde oss att avliva henne. Därför så råder jag alltid alla att ta sådant här på största allvar och söka hjälp snabbt.