Försvarsmaktshundar
Hej!
Jag är lite nyfiken på vad ni har för åsikter om Försvarsmaktens hunduppfödning och avlesprogram samt hudnarna. Tycker ni att det är bra/dåligt? Har ni eller har ni haft en FM-hund någon gång? Hur upplevde ni att det var?
Själv har jag en FM-tik på snart 16 månader som ska L-testas den 26:e februari. Jag bjuder på en bild 
Har själv ingen kunskap om deras hundar men man har hört väldigt olika åsikter om deras avel. Främst är väl att dom prioriterar mentaliteten före hälsan och det vill säga att de sätter hundar i avel med dåliga höfter men även andra hälsoproblem och det resulterar till en osund avel.
Nu ska jag inte uttrycka mig så mycket i de här då jag själv inte har någon kunskap som sagt utan det är endast vad jag har fått höra.
Men en vän åt mig har en schäfertik från försvarsmakten. Hon köpte den som omplacering pga tiken inte klarade av testet för att hon var för åksjuk. Hunden har en energi och arbetsvilja som få. Vill helst av allt bara få vara ute och springa efter bollar dygnet runt. Så det krävs mycket motion och stimulans för att få den lille tösen nöjd men i övrigt så har hon ett väldigt stabilt psyke.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Jag har ju också hört det här med att de avlar på hundar med taskiga hälsoförutsättningar. Däremot såg jag nyss ett klipp om just tjänstehundar (http://urplay.se/Produkter/168649-UR-Samtiden-Att-skapa-en-hund-Uppfodning-av-tjanstehundar#amnesord-hunduppfodning) och där säger de att de bara avlar på de hundar som har A eller B höfter samt ua på armbågar. Och att de kollar hur kullens hälsa är så det kanskse håller på att förbättras? Jag vet inte. Min tik har ju C-höfter och en 1:a på armbågarna men båda hennes föräldrar har A-höfter och ua på armbågarna, dock så är inte alla deras föräldrar testade om jag minns helt rätt. Däremot så tar de ju in hundar i tjänst med C-höfter.
http://www.forsvarsmakten.se/livgardet/Forsvarsmaktens-hundtjanstenhet-FHTE/Hundavelsstationen/
http://www.forsvarsmakten.se/livgardet/Forsvarsmaktens-hundtjanstenhet-FHTE/
Nu vart väll frågan riktad till TS men svarar ändå. På den här sidan kan du hiita lite information.
Det här är det som Försvarsmakten själv skriver på deras hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/livgardet/Forsvarsmaktens-hundtjanstenhet-FHTE/
Jag tycker att det är intressant det här med deras avel. Fast jag är kluven. Jag tycker man hör så mycket dåligt om den (hälsa för det mesta, allergier och höfter främst) men sen har jag ju mött en del riktiga energiknippen som inte riktigt vet var de ska göra av den energi de har. De här hundarna är ju arbetarmonster. Fast min är väl kanske inte det bästa exemplet på arbetarmonster utan mer än av de som gärna spenderar dagen med att bara ligga och tugga på ben hela dagarna i en mjuk soffa
.
Sen har vi på skolan ett hundstall där vi har en del FM-hundar placerade, främst de som har stannat kvar hos fodervärdarna (på grund av att de inte klarade L-testet av diversa anledningar) men även en del som ska testas i framtiden, alltså någon gång mellan 15-18 månader. Och man ser skillanden på de som är lite lugnare och på de som är på allt. Var häromdagen och gick tog med en av valparna i mijöträningsavdelningen (vilket är ett stor rum med massa konstiga saker som man kan hoppa upp på, konstiga underlag och saker som vickar m.m) för att leka lite och oj vad den var på hugget, har aldrig mött en hund som är lika snabb på att kampa. Då förstår man vad man har att göra med och vilka möjligheter det finns med de här hundarna. Min hund är inte alls lika på i leken som jag önskar och gnaska lugn men väldigt stabil när det kommer till mijön och en världsmästare i att somna överallt
Däremot har hon en tendens att vara blyg mot lite större dominata kvinnor, hon vill helst bara unvika dem. Så det jag känner är att variationen i de här hundarna är stor och vad jag har hört är det inte särksillt många som klarar testen heller, främst beroende på mentaliteten då.
Kan ju passa på att nämna att jag bara har haft min hund i ca en och en halv månad och inte från åtta veckor och jag vet inte hur mycket man hade kunnat förändra då men det känns som om mycket av hennes svaga sidor sitter i temepramentet mer än i präglingen så det är ju svårt att säga eftersom jag inte har haft henne så länge heller.
Du har inga fler bilder att bjuda på? På din egna och eventuellt de ni har i skolan. Tycker det är rätt intressant måste jag säga.
Hur funkar kommunikationen med försvarsmakten? Är dom ett bra stöd, eller får du liksom klara dig själv gällande mycket?
Jodå jag kan lägga ut lite bilder på min hund, har inga på de som är i skolan dock.
Jga tycker att kommunikationen men FM fungerar jättebra. Det finns ju flera fodervärdskonsulenter, hon som jag har kan man i princip ringa när som helst och få svar på frågor, häromdagen var hon jag jag och en tjej till som också har en tik från Försvarsmakten ute och tränade på lite olika saker. Hon vill veta allt och jag ringer eller smsar och berättar när det har hänt något antingen bra eller dåligt. Men jag tror att det är väldigt beroende på vem man har som fodervärdskonsulent också, finns säkert de som inte alls är lika engagerade som henne.
Slänger in en bild på FM Gogo i sin naturliga miljö 
en gammal granne till mig har en FM hund… har aldrig skådat maken på hund… skäller konstant! kunde vakna vid halv 6 på morgonen när han va ute o rastade den innan han gick till jobbet
och skäller non stop i bilen med och gör utfall mot allt och alla
han har en hund som inte klarade testet
#12 Oj, sånt är inte kul. Min hund kan ju påpeka att det är någon som går i trapphuset men inte särskillt högt och det är något som vi jobbar för att få bort. Är dock helt tyst i bil. Men hon är ju i och för sig väldigt tyst av sig. Hunden jag tränade innan med på skolan som också var en FM-hund (som inte klarat testet) pep och gnisslade nästan konstant men hon är också världens enegriknippe :P Hon skriker när jag går förbi henne i hundstallet, vi brukar skämta om henne och säga att hon är stallets drama queen xD
#13 nej dee ;) denna kille gnisslar inte bara.. utan det är verkligen VOV VOV VOV VOV non stop! :P och höööögt dessutom haha hörde han när han va på väg hem på långt håll med hunden i bilen.. Stackare säger jag bara av att sitta med det " oljudet " och öronbedövande skallet :O
Hur kommer det sig att du bara har haft henne nån månad? :) Kommer hon bli din sen om hon inte klarar L-testet?
Jag är inte så insatt i FMs avel, så jag har ingen åsikt. Men visst har man hört vissa rykten om att det är dålig hälsa och mentalitet. Däremot så hade jag ett tag tankar på att bli fodervärd åt en valp från FM innan jag bestämde mig för att köpa en egen. En av anledningarna till att jag inte valde att bli det var just den där biten med att man måste lämna ifrån sig hunden sen OM hunden klarar testet som jag tyckte skulle kännas alldeles för jobbigt. Då man har valpen som sin egen och uppfostrar den och lever med den och sen kommer den där dagen då det är dags för testet. Måste vara enormt jobbigt om man har klickat bra med hunden.
Fin hon var :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#14 Tackar
Hon räknas som grå men de kan ju vara helsvarta och med brunt också. Det känns som grå är den som är vanligast men absolut inget som jag vet.
Nix Gorda är inte kullsyster däremot gå vi i samma hundklass och träffas en del på skolan 
#15 Det skulle jag aldrig orka med, jag blir ju nästan knäpp när Gogo "bjäffar" åt grannarna. Okej om de skäller en gång en när de ska gå och buffa så är det ju bara störande 
#16 De förra fodervärdarna kunde inte ha kvar henne så hon skulle omplaceras fram till L-testet. Fick tips från en av mina lärare att hon fanns och jag nappade direkt. OM hon inte går igenom kan jag välda att behålla henne. Tanken från början var att jag inte skulle göra det men det är tur att man kan ångra sig
Jag vill ju att hon ska gå igenom, jag skulle ju bli så stolt! Men sen vill jag ju samtidigt behålla henne och jag har så otroligt mycket plaer för oss då. Självkvart kommer det att bli jobbigt om hon blir tagen ifrån mig men samtidigt så vet jag ju att hon kommer få ett bra och aktivt liv och få jobba ordentligt, för det är ju det hon är till för.
En sak som jag tycker är besvärligt med fodervärdsavtalet är ju det att valparna är inte föräkrade och du får inte försäkra dem för ens hunden verkligen är din. Vilket nu är lite jobbigt då jag vet att Gogo har C-höfter och en 1:a på armbågar, så jag hopppas det inte blir något tjaffs om hon sen blir min på riktgit när jag föräkrar henne. 
men om man inte kan försäkra förän hunden är din, hur dyrt blire inte då om hunden råkar skada sig? eller måste in till vet över huvudtaget :O
#17 Okej :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#18 Jo men FM står för alla konstnader. Däremot om hunden skadar sig riktigt illa och veterinärkostnaderna blir allt för höga kan FM välja att ta bort hunden istället.
#19 Jupp i Lule bor hon i alla fall, Sophie heter hon 
En stor fördel för fodervärdarna är att FM verkligen står för alla konstnader. Förutom veterinärkostnader så står de även för mat, som körs hem till dörren och du får med hunden ett koppel och en filt och lite sånt. Sen får du även en ersättning på 250 kronor i månaden för att ha hunden hos dig. De pengar får man spender på saker man själv vill köpa till hunden (annat koppel, bajspåsar, leksaker mm). Så om man har det likte taksigt ekonomisk så är inte hunden en ekonomisk påfrestning i alla fall 
vad får dom för foder?
#22 Purina Pro Plan av någon sort (har inte riktigt koll). Min hund är med i ett projekt så hon äter fortfarande deras valpfoder enbart. Har dock fått dispans för tuggben 
ok :)
Ingen mer som har en FM-hund här?
Jag har funderat på att vara fodervärd åt en FM-hund. Men är lite osäker på det än 
#26 Det är ett himla praktiskt sätt att ha hund på tycker jag ^^ Vad är det som gör dig osäker? 
#27 Att jag inte har så mycket kunskap om schäfern gör mig lite osäker. Vad ställer dom för krav på en fodervärd när det gäller uppfostring, lydnad och dylikt? 
Är som sagt inte så insatt i det hära.
#28 Det är inte så mycket krav egentligen tycker jag. I avtalet du skriver på står det att du ska ta hand om hunden på ett ansvarsfullt och vårdande sätt som följer lagar och förordningar att du har ansvaret för hunden under avtalstiden. Du ska se till att den får sina vaccinationer och att det HD/ED-röntgas och att du ska ser till att hunden får den veterinärvård den behöver (om det inte är akuta fall sak du kontakta din fodervärdskonsulent hur du ska göra). Vanligt hundägande alltså i princip i alla fall. Sen ska du på de valpträffar som anordnas och L-testet. Så helt enkelt ska du uppfostra hunden så den fungerar i vardagen och ha en bra allmänlydnad på den. Det är olika beroende på vilken fodervärdskonsulent man har vad jag har förstått när det kommer till lydnad och sånt så det borde man höra hur det är men jag har ju med hunden till skolan och tränar lydnad och agillity och spår och sånt och det går ju bra :)
Okej tack för infon! Ja, kanske man blir fodervärd längre fram för nu har jag varken tid eller möjlighet att ta hem ett nytt litet liv 
Har själv funderat på det med. Men vet att det kan vara riktiga energiska hundar och vet själv inte om jag kan så mycket och kan aktivera tillräckligt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Har en kompis som hade en från FM, hunden togs bort direkt efter mh testet eftersom hunden hade c-höfter och pålagringar.
Hon fick träna hunden hur hon ville för dom sa att det tar vi ur dom ialla fall om dom duger till FM.
Det är 4-5år sen.