Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 6357 ggr
Frosstis
1

Målat klorna 8)

*nohate*

Haha jag ligger sjuk hemma och hade tråkigt, så varför inte måla klorna? x) så jag gjorde det och Alfons tyckte det var jätteskönt och avslappnade och älskade uppmärksamheten! han låg stilla och väntade på att det skulle torka : )

visst blev det fint? Cool

[pontusflicka]
0

Haha vilken idé :D

Frida B
0

haha jättefint! ^^ kom bara ihåg att låta det gå bort av sig själv :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Alenzi
30

Jag som tycker nagellack luktar så galet fränt kan ju inte riktigt låta bli att undra hur det känns för en hund, som har så känslig nos.. Usch, jag vet inte, sånt här är ju säkert egentligen helt harmlöst men någonstans tycker jag det är grundläggande fel att göra leksaker av sina djur, och måla/färga dem, klä ut dem etc. Är jag en surtant nu? :P

Frosstis
0

#2 Hihi jadå ^^

#3 Jo jag vet, men han har blivit gammal och har inte så bra luktsinne längre (om det ens spelar någon roll haha). Jag själv är som du, tycker inte om att man klär ut dom, målar på dom m.m. Men detta var han ok med : )

vallhund
9

# 3

Ja, man gör inte en hund till leksak bara för att man målar dess naglar, det kan vara en bra myspys situation som stärker relationen o som oxå lär hunden att chilla vid hantering.

Dessutom kan det komma bra till pass vid vissa former av kloskador.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[WickedAlly]
3

Känner inte hunden väldigt stark nagellackssmak sen när han tvättar tassarna? Till och med jag som människa känner smaken av nagellack om jag slickar på mina naglar. Fast de kanske inte bryr sig? :)

Frosstis
0

#6 Jag vet inte, tror inte han skulle bry sig.. ser nästan aldrig att han tvättar tassarna men ändå :)

Engångsgrej, det blev ju fint :D

Frida B
3

#3 haha förlåt, men jag visste att någon skulle säga så!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[WickedAlly]
1

#7 Dåså :)
En hund kan ju stoppa lite vad som helst i munnen iofs, så de har väl smakat värre saker än nagellack :P

Låter mysigt också :)

Alenzi
1

#8 Ja det var väl ganska väntat, men när jag nu läste tråden och ingen hade sagt det än tänkte jag att då kan jag väl vara den som är den ;)

[tiffitott]
2

Äsch, vi har målat naglack på våran tik när vi klippt i pulpan.
Och vet många som gjort det, alla våra hundar lever 8D Däremot bör man ju inte använda naglackborttagning.

Frosstis
0

Jaa :D undra vad mammsen kommer säga ;) Fråga: varför kan man inte använda nagellacksborttagning? :-)

[Zlarviig]
2

#12 För att det luktar så starkt och är farligt även för människor att andas in. Dessutom så förstör det klon Glad

[hästängeln-love]
1

#12: Säger som #13 det luktar välldigt starkt och det är farligt, jag var lite dum en gång och skulle ta bort nagelack från mina naglar med nagelacks borttagningen och råkade hälla lite för mycket o jag andades in det och fick en ordentlig huvudverk och illamående, trodde jag skulle svimma Skäms Så nej gör inte det Skrattande

Frosstis
1

Ja okej :)

linda88
11

#3 Tycker inte du är en surtant för jag tycker exakt likadant. Kanske är "oskyldigt" att måla hundens klor men se så mycket skit som finns för hundar nu för att människor tycker de är gulligt. Hundparfymer, örpiercing och kläder som bara är snygga/coola utan att göra någon som helst nytta.

Nu tror jag inte alls ts kommer hålla på med sånt men jag gillar de helt enkelt inte. Måla på dig själv eller på nått dött ting tycker jag.

Frosstis
0

#16 Va, seriöst? Finns det hundparfymer och öronpiercing? Det har ju gått för långt då..

Frida B
0

#16 lider hunden av det?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linda88
0

#18 Av vad?

felzena
0

Jag är lite osäker på om man får länka till bilder som inte är ens egna men jag chanser.

Det här tycker jag är mycket mer hemskt än måla klorna på en hund:

http://ss11i01.stream.ip-only.net/images/blog/images/entries/04/07/54/762/b9f887473a1bd362?export=/

http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/41172/bullsgomefgx.jpg

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Frida B
0

#19 att mpla naglarna ;)

alltså allt detta om att måla klorna, eller färga pälsen, visst det kanske inte är så snyggt som #20 visade. Men hunden lider absolut inte av det, vilket betyder mest för iaf mig.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Alenzi
1

#20 Visserligen, men
ett - var drar man gränsen?
och två - att man hittar exempel som är värre (vilket sällan är svårt), legitimerar det då det förstnämnda?

sasha_setter
0

#20 USH! Hur kan man göra så mot sin hund! Skulle de göra så mot en varg?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Frida B
4

#23 man kan aldrig riktigt jämföra en varg med en hund, då det är två helt olika arter ;) dessutom skulle vargen döda dig om du ens kom så nära förmodligen

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linda88
3

#21 Lider hunden av att människor förmännskligar dom? Ja de gör dom. Allt de hemska som vi gör med hundar idag började ju också med något litet. Tex som att måla klona på dom.

Frida B
4

#25 att måla klorna betyder inte automatiskt att man förmänskligar dom

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
6

# 20 att pearca o tattuera sin hund, tja då har man gått över gränsen.

Att lacka naglar o färga päls är det däremot inte.

# 23 Vad har vargar med saken att göra?

felzena
2

#22 Alla drar nog gränsen olika. Vissa menar nog att det är fint med färgad päls och örhängen medan andra är raka motsatsen.

Nej, det skrev jag aldrig. Jag skulle aldrig tycka att det är OK att måla klor eller på något annat vis utsmycka sin hund på det viset.

#21 Visst, hunden kanske visserligen inte lider av det men tycker det ändå är en fel handling. För finner ingen som helst anledning till att ''pynta'' sin hund.

Alenzi
0

#28 Då missförstod jag dig, jag uppfattade ditt inlägg som ett argument "för".

Frida B
2

#28 varför inte? Vi färgar håret, målar naglar o.s.v. Är det då fel att pynta sin hund som du säger, om vi pyntar oss själva? Vill inte hunden så går den iväg

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

linda88
2

#26 vilken annan varelse har du sett måla sina naglar, hovar, klövar, klor? Mig vetligen är detta ett männskligt påhitt.

felzena
0

#29 Jaha, nä. Då kanske jag var lite otydlig. Jag tycker inte att det är okej.

Frida B
0

#31 klart det är ett männskligt påhitt, men det är ju hunden som avgör om det är okej eller inte. Den mår inte dåligt av det, och är okej med det vilket jag tycker är det viktigaste.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Rumblebee
0

#30 Fast bara för att vi pyntar oss, så behöver vi väl inte ge oss på och börja pynta andra arter? En sak är ju med diverse småplagg (som ej är nödvändiga), som t.ex en snusnäsduk.
Men varför ska man egentligen färga hunden?

fidojunior
3

#31 Har inte sett någon annan varelse klippa sitt hår själv heller, ändå så är det accepterat att klippa hundar i olika frisyrer.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

sasha_setter
0

#33 hunden lider ju inte direkt av det, men jag tycker att man ska låta hunden vara hund oavsett. Dessutom du skriver att "Vill inte hunden så går den iväg", men vissa kanske inte låter hunden få iväg… (Notera att jag inte menar alla!)

Frida B
0

#34 nej men hunden är ju okej med det? och att måla klor på en hund, jag menar hur stort är det? det syns knappt

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
1

#33 Jag tycker det är stor skillnad till att pynta sig själv och en hund. När jag t.ex sminkar mig själv är det för att jag vill känna mig lite finare för stunden och mår bra av den känslan.

En hund kanske inte mår dåligt av färgad päls men dom mår inte bättre av det så därför finner jag ingen anledning till att göra det.

linda88
3

#35 Klipper hundar gör vi för att vi har avlat fram raser som kräver pälsvård och det kan också diskuteras.

#33 Min springer spaniel tik är en sådan hund man kan göra vad som helst med. Skulle jag tattuera henne skulle hon ligga still, skulle jag pierca hennes tunga skulle hon låta mig göra det…

Jag tror säkert du förstår vad jag menar, liksom vart drar vi gränsen. Är de ok att sätta mascara o puder på hunden också? Även om ts gjorde detta väldigt oskylldigt så vet man aldrig vilken mupp som får se detta och börjar snart pynta sin hund som en jäkla julgran.

Frida B
0

#38 jag säger inte att det är bra att färga pälsen, men att kanske färga ett litet hjärta skadar inte. Inte heller att måla klorna

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
1

Eh, trodde inte det skulle bli så stor disskusion om detta ämnet xD Om ni tycker min bild är stötande kan ni be en Medarbetare eller så ta bort bilden, det är okej för mig!

Jag tycker det är okej att måla naglarna på hundarna, fast inte liksom behandla hundarna som dockor som ex i Ligally Blond där dom bär runt på sina hundar i väskor, klär dom med massor av kläder och målar naglarna typ varje vecka. (När jag menar att det är fel att dom klär hundarna är när dom får gå runt med kläder hela tiden, bara snygga kläder. Hundar får ju ha täcke och skor när den går ut på promenad om det regnar/snöar/är kallt).

Jag gjorde detta för att jag hade tråkigt och ville göra någonting- inte direkt någonting jag skulle kunna göra som hobby eller regelbundet.

felzena
0

#40 Okej, men alla har olika åsikter och det är väl tur det. Annars hade nog livet varit väldigt tråkigt om alla tyckte likadant.

Själv så håller jag mig till att kamma pälsen, klippa klorna osv. För det mår hunden bättre av än att ha för långa klor som skapar ett lidande eller en tovig päls.

sasha_setter
1

#41 Jag tycker inte att du har gjort något direkt fel eftersom att hunden inte far illa av att måla klorna även om jag själv aldrig skulle göra det. Hoppas inte att du känner att någon har varit otrevlig…😉 (Dock har inte jag märkt något)

Frosstis
2

#43 Han märker ingen skillnad att han har färgade klor idag =)

Nej jag känner inte att någon är otrevlig, jag säger till isåfall :D

sasha_setter
0

#44 Bra!

[Zlarviig]
4

Jag tycker det här med att måla och klä ut sin hund är otroligt onödigt… Visst hunden tar inte skada av det men hundar är ju faktiskt hundar.

Men att så många reagerar på det men inte på att folk skär av öronen och svansarna på sina hundar. Visst det är oagligt i sverige just men det händer ändå både i sverige och andra länder där det är lagligt, det är fortfarande inte så många som bryr sig om det. Jag tycker det är hemskt att låta hunden lida för att man själv tycker att det är snyggt. Vistt kan jag förstå om det är en hund som behöver kupera bort svansen för att inte riskera att skada den i sitt arbete, men att bara göra det för utseendets skull är så otroligt själviskt så det finns inte.

sasha_setter
0

#46 Håller med!

Flaxa
1

#46 För att inte tala om att det är relativt vanligt att man i USA drar bort klorna från hundar, för att skydda parketten, Sinnessjukt!

Frosstis
0

#48 VA?! Det är ju bland det hemskaste man kan göra!! Gör dom det utan bedövning/narkos?

sasha_setter
0

#48 Herre jösses! Alltså, hur tänker man!?!? Undrar om de har tänkt på att rycka av sina egna naglar…

[Zlarviig]
0

#48 Haha wow! Vissa människor är bara för mycket! Jag förstår inte hur man kan vara så himla självisk! Mixa har rivit sönder hela golvet i vardagsrummet, men det är faktiskt sånt man får acceptera när man skaffar en hund. Dem verkar har glömt bort vad hundar egentligen användes till för några x antal år sedan.

Flaxa
0

#49-51 Oj, fel av mig! Det var visst katter, inte hundar, som det är vanligt i USA att man opererar bort klor på. Men lika illa det! Läste nu att det däremot är lagligt att operera bort stämbanden hos hundar i USA :/.

Frida B
0

#52 vissa gör det tyvärr i sverige med, för att hundarna skäller så :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

# 53

Källa?

Frida B
0

#54 min farbrors hund ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
0

# 54

Gills inte som bevis för att det förekommer i Sverige.

Frida B
0

#56 men snälla du, jag vet folk som gjort det. dumt, men dom har gjort det. Just sayin

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Flaxa
1

#57 Hur har de lyckats med det, med tanke på att det är olagligt i Sverige?

felzena
1

Vars operade han bort stämbanden på hunden?

Frida B
0

#58 vet inte riktigt faktiskt..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
1

Så här skriver jordbruksverket:

''Det är förbjudet att operera eller ge sprutor till djur om det inte är befogat av veterinärmedicinska skäl. Det innebär till exempel att det inte är tillåtet att operera bort stämbanden på en hund för att hindra den från att skälla, eller operera bort klorna på en katt så att den inte kan klösa.''

Berätta gärna hur det gick till när din morbror och och de andra människorna du känner som gjort det här ingreppet?

Källa:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/kuperingtatueringavlivningochandraingrepp.4.207049b811dd8a513dc80001997.html

Frida B
0

jag vet bara att han gjorde det, jag var väldigt liten då.. så nej jag kan tyvärr inte berätta mer om det

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
1

Jag har väldigt svårt att tro att Svenska veterinärer skulle riskera sin legitimation o karriär för att utföra olagliga operationer, därför frågade jag dig om trovärdig källa.

felzena
1

Har också väldigt svårt att tro att något sånt här ingrepp skulle kunna genomföras i svergie av en vetrinär.

[jahoda]
4

Vi "pyntar" ju hundar på andra sätt, genom t.ex. fina halsband eller designade täcken. Samma sak med kläder, spelar det någon roll om hunden har på sig en tröja istället för ett täcke? Så länge hunden inte känner obehag (som typ piercing eller kläder som skaver) så varför inte?

[Forest]
7

Himmel för ett par lätt målade klor så målas hela upp att hunden har någ lidigt tappat luktsinnet på köpet o där förstörs klorna med… Det finns dom som gärna friserar sina hundar hos hundfrisör och där man även kan få sin hunds klor målade, pälsen färgad osv. Jag tycker folk ska tänka på vad de andvänder för tvättmedel,sköljmedel,parfum/deo och även hårprudukter om man nu ska prata om lukter. 

Jag ser att TS nu har målat tunnt med naglack o jag tror att den överlevde detta. Flört Fint?! tja det kanske det är Flört

Att dra upp kläder hör väl inte till tråden. Obestämd 

Vill man måla klorna finns det klolack bla har Espree fina färger Flört

linda88
0

Halsband och täcke/tröja används ju dock av ett syfte - att hålla hunden kopplad och att hålla hunden varm/skyddad. Nagelack på klona - syfte ?

vallhund
1

# 62

Så du påstår saker om veterinärer utan att veta? Du var väldigt liten, säker på att du minns rätt?

Jag innehar själv ett legitimationsyrke, inte under JBV, men under Socialstyrelsen, tvivlar på att det finns någonting jag skulle göra för att riskera det, möjligtvis om jag fick betalt så jag kunde leva på samma ekonomiska nivå som jag har nu för resten av mitt liv, eller kanske om det gällde mina barn eller barnbarns liv.

Lilllens
11

Herregud.. Big deal om man målar sin hunds klor en gång?

Min hund sover i sängen, på mina kuddar och ibland under täcket, förmännskligar jag henne då eftersom jag låter HUNDEN sova i sängen? Kommer det helt enkelt sluta med att jag piercar hennes öron och tatuerar henne?! Nej, skulle inte tro det.

[Zlarviig]
4

Jag tycker att det är skillnad på att köpa en liten rosa tröja med paljetter till hunden istället för att köpa några riktiga kläder som verkligen skyddar hunden. Dem flesta som köper märkeshalsband eller sele köper ju dem för att dem har bra kvalité och funktioner.

Visst, om man har pengar och tid att köpa massa söta kläder så kan jag kanske förstå att vissa tycker att det är kul, jag skulle dock hellre spendera mina pengar på roliga saker till hunden, en mysig filt, en rolig leksak, ett bra sele som hon kan röra sig ordentligt i osv… Jag ser liksom långhåriga chihuahuaor som har på sig kläder, ibland skor, och håller på att svettas ihjäl på sommaren medans samma Chihuahua har samma kläder sen på vintern, och håller på att frysa ihjäl istället.

Visst att måla klorna en gång, det gör väl inget, men det finns dem som målar klorna hela tiden, alltid har på hunden fina kläder, rosa halsband med diamanter på, små skor, tofsar i hela håret osv. fast det inte ens behövs.

Det är ju skillnad på märkeskläder och märkeskläder.

Frida B
0

okej, ska inte säga någonting sånt i fortsättningen. Visste inte att alla skulle bli så upprörda :s

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
2

Intressant att läsa alla åsikter! Varför i hela friden kan man ens tänka på att operera bort stämbanden? Det är ju helt sjukt och man kan inte ta bort något som är så naturligt för en hund, det är ju en självklarhet att hundar skäller? Isåfall får man väl skaffa en tystlåten hund, eller ingen hund alls. Samma med katter, dom behöver ju klorna? Väl? Kan inte mycket om katter men dom använder ju klor för att springa, klättra m.m. När jag var liten så drömde jag om att ha en Chihuahua och klä den i fina rosa kläder och skor och låta den sova i en rosa flicksäng, när man är liten förstår jag att man kan tänka så- men inte en vuxen! Då är det ju något fel i skallen.. :s om man ska ha kläder och skor ska det vara för att hunden fryser ute, och då får man ju skaffa en riktig jacka och skor! Tror knappast att dom rosa paljetttröjorna är varma.

sannapuppy
6

Till att börja med tycker jag inte att det är fel av dig TS att du målade en gång. Nu syftar jag med på dem som köper en hund (utan att veta att en hund är en hund, dvs har vissa behov som de behöver gå tillgodosedda för att må bra). Här kommer en skräckhustoria: Min kompis familj hade en Chihuahua som de till att börja med målade naglarna lite oskyldigt på. Redan då ifrågasatte jag varför de gjorde det! "vadå det skadar ju inte hunden på något sätt". Efter det började de måla mer regelbundet och klistra på små diamantliknande stenar på. De fick ju massa roliga kommentarer om vilka "fina" klor hunden hade. Klorna blev längre och längre. Ju längre klorna blev ju mindre ville hunden gå och ju mer blev den bärd. Vilket familjen tyckte var jätte bra, det var ju så tjusigt att bära runt på den där hunden. Feg som jag var vågade jag inte anmäla eftersom det var min kompis. Detta var säkert 4 år sedan. Hunden lever idag och lyckligtvis har de insett att det är en hund de har och inte en docka. Detta var tack vare en veterinär som hade sagt till under en vaccination. Han berättade att han var anmällningsskyldig och inte tvekade att anmäla. Hunden hade då så långa klor att den hade fått felbelastningar på muskulaturen. Hunden sövdes och klorna klipptes ner och brändes. Idag har den fina klor, naturliga, dvs sådana klor hundar ska ha - inte lila, inte rosa, inte glittriga! Nu förstår jag ju att när det har gått såhär långt så tycker ju säkert inte någon att det är okej. Under denna "glitterperiodrn" sprutade de även mänsklig parfym, hon hade en rosa pyjamas hon bar på kvällen. De pratade vid ett par tillfällen om att hon hade varit fin i blåa linser (hoppas verkligen inte det finns till hundar). Den typen av "upp piffning" göt mig illamående. För mig är en hund hund och jag sträcke mig till att borsta, klippa klor, borsta tänder och ha på nödvändiga plagg ex löptrosor och täcke.

[Timantis]
1

Herregud. Det måste väl finnas 1000 andra saker man kan göra med sin hund än måla klorna. ( även om man är sjuk)  Varför inte ta o färga honom blå oxå!!!

Whisla84
2

Jga håller med många av de som skriver här att det inte är ok..! Visst hunden kanske inte lider av att få målade klor, men vad är syftet med att måla hundens klor?!?! Det finns som någon skrev innan 1000 andra saker att göra tillsammans med sin hund om man är hemma och är sjuk…

Det är trots allt en HUND! Inte en docka…

Portie
4

Vad farligt om man målar klorna på sin hund nångång… tror inte hunden blir särskilt förnedrad av det.

[Zorita]
0

Jösses jag kan sätta en rosett runt min hunds hals eller ett gäng klädnypor i svansen nån minut bara för att det är lusigt, men hundar är ju så mycket snyggare naturliga. Jag fick till och med dåligt samvete när jag klippte hans tjocka rumphår på sommaren för det var så varmt, bara för att jag också råkade tycka han blev mycket snyggare så.

Nagellack skulle jag aldrig sätta på min hund, det gör jag knappt ens på mig själv. Luktar illa och sen när det flagnar kan hunden få i sig det. Visst det skadar säkert inte men… blä…

Fast jag ser ingen skada i att göra det en gång. Bara man inte fortsätter och börjar larva till det med en massa annat tjafs. Hundar är ju ursnygga djur som är perfekta asseccoarer precis som de är, helst vältränade och strålande av glädje och personlighet.

vallhund
1

# 71

Förstår du inte att vi blir upprörda över olagligheter begångna av veterinär?

[Timantis]
2

Det är olagligt i Sverige o göra sånt mkt riktigt det  Vallhund säger. Tror däremot det är tillåtet i damnark o England

O att saker är tillåtna i USA betyder inte att det är tillåtet här eller att det är rätt. I Usa färgar dom pudlar rosa så att dom ser ut som My little pony. Låt en hund vara hund o sluta spöka ut dom.

Frida B
0

#78 klart jag förstår, men att ni skulle kräva bevis, papper osv på det för att tro mig visste jag inte.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

felzena
0

#79 Eller färga hunden så den ser ut som en panda

http://farm1.static.flickr.com/77/199309425_bba1fffc10_o.jpg

Lilllens
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Holly fick låna min mössa en gång(hemsk som man är). Idag tänkte jag bleka hennes päls och sen färga henne rosa

[Zlarviig]
3

#82 Men haha , Mixa har lånat ett "halsband" av mig. Inte riktigt det jag syfta på med att klä ut hunden

[Zlarviig]
3

En strumpa hade hon lånat också..

Lilllens
0

#83 Mitt inlägg var inte riktat mot dig ;) Men snyggt halsband!

rosahalsband
3

nagellack på klorna kan ju vara hjälpsamt, min hund brukar jag klippa klorna på när hon är lugn och vilar så innan kan jag måla tipparna när jag väl ha ljus och ser pulpan (svarta klor är heeeemska), så jag senare ser vart jag ska klippa. :)

sasha_setter
0

#86 Smart! Det ska jag testa!

[Zlarviig]
0

#85 Jag vet, men det var roligt

#86 Jag har hört också att man kan klippa av tunna lager i taget och när klon börjar bli lite smulig så närmar man sig pulpan. Vet inte om det funkar.. Jag har tur att min vovve har helt genomskinliga klor

rosahalsband
0

#88 min hunds ena klo är lite för lång och smular hela tiden så.. :/ tror itne det stämmer, inte på min pälskling iaf!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.