Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1310 ggr
Flaxa
0

Råttgift i djuraffär

En bekant till mig berättade nyss att hon var inne i en djuraffär som hade lagt ut råttgift under hyllorna. Hennes hund var på väg in med nosen under hyllan varpå butiksägaren säger "det är nog inte bra att hunden är där och slickar, det är råttgift där". I den djuraffären är det även tillåtet att ta in hundarna. Ingenstans varnar de om råttgift. 

Är detta verkligen lagligt? Om inte, länka gärna till lagstiftning! Vart kan man anmäla isf, är det länsstyrelsen?

idipidi
2

Det låter väldigt tveksamt att det skulle vara tillåtet. Det låter ju i princip som att barn skulle kunna få tag på det också?

Jag skulle kontakta miljö och hälsa i aktuell kommun.

Flaxa
0

Jag hittade en paragraf i brottsbalken som nog är tillämpbar i detta fall:

Kapitel 13, §8:

" Framkallar någon allmän fara för djur eller växter medelst gift eller genom att överföra eller sprida elakartad sjukdom eller genom att sprida skadedjur eller ogräs eller på annat dylikt sätt, dömes för förgöring till böter eller fängelse i högst två år.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att skada eller om egendom av betydande värde utsatts för fara."

och:

"9 § Begår någon av oaktsamhet en gärning som anges i 7 eller 8 §, skall han dömas för vårdslöshet med gift eller smittämne till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1998:809).".

Ska vidarebefordra informationen så min bekant kan anmäla!

idipidi
0

Det finns också specifika regler för bekämpningsmedel, alltså var och hur man får lägga ut t.ex. råttgift, men det borde de ha koll på på kommunen.

vallhund
5

Om man lagt ut råttgift så måste det dels skyltas o dels vara utlagt på så sätt att hundar o katter etc inte kan komma åt det.

Råttgift i en djuraffär? Torde Länsstyrelsen vara väldigt intresserade av att känna till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[tiffitott]
1

USCH! Jag hade anmält på en gång.

Amandla
1

Polisanmäl det också, det är ju ett brott som kan ge fängelsestraff.

Flaxa
0

Jag sa också åt att anmäla när hon berättade det. Jag lovade att ta reda på lite information så det var därför jag skrev här! Har sagt åt henne att kontakta miljökontoret på kommunen alt. länsstyrelsen. Ska höra hur det gått när jag talar med henne nästa gång!

LindaBlue
0

Ring och kolla med Anticimex vad som gäller för regler, kanske lättare att få tag på någon där, än rätt person på länsstyrelsen.