Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 691 ggr
Pennybus
0

Foder?

Vi har en pudeltik på 9-10 månader och vi har ingen aning om vad vi bör ge henne.. Hon är precis över gränsen till mellan, vi ger henne torrfoder av märket doggy men har googlat runt lite och har sett att man inte bör ge sin hund foder från ica, willys o.s.v. så undrar lite vad vi kan ge henne :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Catta-
0

Vad åt hon hos uppfödaren/den förra ägaren?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Pennybus
0

Hon åt färskfoders biffaktiga saker, då vi inte var helt säkra(och oferberedda förstagångs ägare) bytte vi till pedigree och därefter royal canin sedan doggy, hon har aldrig haft problem med foderbytningar (:

vallhund
7

Återgå till färskfoder. Inget av de torrfoder ni gett henne är något att ha, för mycket spannmål.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Pennybus
0

Som sagt har vi ingen aning om vad uppfödaren gav henne för märke o.s.v. och jag frågade först och främst VAD för foder, vilket märke så att säga (:

sarae
3

Prova Vom og Hundemat - ett spannmålsfritt färskfoder av hög kvalité. Deras foder är ett helfoder - dvs att det innehåller allt en hund behöver.

Vill ni hellre ge torrfoder så finns det en hel del spannmålsfria/lägre andel spannmål att välja på på marknaden. Carnia Wolf, Orijen, Acana samt Taste of the wild är några av de som brukar rekomenderas mest. Men sen beror det också på vad hundne vil äta, vad ni kan få tag på samt hur hunden är i hull och päls och hur magen påverkas.

[Nightcat]
1

Jag rekomenderar även eukanuba :)

vallhund
1

# 6

Motivera varför du rekommenderar ett foder med uselt innehåll?

Jetaime
2

#7 Uselt innehåll bör man kanske inte säga, det är bättre än det TS's hund tidigare har ätit, sen finns det såklart även bättre foder.

vallhund
1

Nu vet jag inte vad du o TS har för moraliska värderingar.

Eucanuba o Yams ögdes iaf förr av Nestlé, ett stort multinatationellt företag som var ansvariga för ett stort antal småbarnsdöd i tredje världen.

De sålde sina produker med glassig rekam som ledde till att kvinnorna slutade amma o istället köpte deras produkter o blanda det med vatten av usel kvalite.

Varför köpa ett foder som transporterats över halva jordklotet o vars enda possiva egenskaper är att man lurar folk att ro att det är bra, typ jag vill att mitt barn/hund det bästa som finns, annars är jag en dålig förälder/matte/husse.

Ett foder är bra om det har bra innehåll, inte hur förpackningarna ser ut.

Amaandaaa
0

Jag skulle rekomenadera Magnussons - Meat & Biscuit Junior.
Tillverkat i Sverige & är KRAV märkt. Innehåller 46% färskt kött.
Jag tycker det är ett prisvärt foder som fått bra kritik.

Sen finns det säkert många foder som är bättre,
men jag tycker det är ett prisvärt foder & av kritiken att döma
så verkar det ju funka fint! :)

Vi ska antagligen byta till detta foder till vår 9 månaders valp.

www.animail.se/magnusson-meat-and-biscuit-junior-10kg.html

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

Jetaime
1

#10 Hade dock varit bättre om det var köttmjöl. Annars är det procentandelen innan man har torkat köttet.

Malva92
3

jag skulle också rekommendera vom og hundemat, eller Nordic färskfoder.
Nordic finns också spannmålsfritt.

Vill du hellre ge torrfoder har jag tyvärr ingen aning… :)

thilda-
2

rekomenderar oxå Vom og hundemat :)

[Forest]
2

TS jag rek varmt att ni återgår till färskfoder det är inte för inte ufd har valt att ge färskfoder Glad

Amaandaaa
0

# 11 Hade jag ingen aning om, men bra att veta Obestämd
Hur vet man hur mycket som blir kvar när det är torkat då?

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

Jetaime
0

#15 Är dock inte helt 100% men det är vad jag har fått lära mig. Jag tror inte man kan veta det direkt.. det beror nog på från vilka delar köttet kommer ifrån.. Det har jag faktiskt ingen aning om.

Sofy
0

Ursäkta att jag frågar lite i din tråd nu TS men då slipper jag skriva en helt egen tråd om samma ämne.

Vilket foder är bäst av Acana, Orijen och Taste of the Wild? Varför?

Hur mycket kostar färskfoder? Jag minns för 15 år sedan att våra hundars avföring luktade riktigt hemskt och dött av färskfoder, hur är det idag med det?

(Hunden som flyttar hit kommer väga runt 20-27 kg i vuxen ålder)

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

vallhund
0

Du kan göra en jämförelse på http://animail.se/

Om jag skulle ge torrt skulle jag ge K9 Naturals eller Ziwi Peak, gillar innehållet i båda men skulle inte falla mig in att köpa foder som importerats så långt bort.

Färskfoder kostar inte mer än ett riktigt bra torrfoder.

Hundars andedräkt o avföring luktar mindre av färskfoder.

Pennybus
0

Ang Ziwi Peak är det något jag lutar mot då vi fick hem en påse med test från MyDog och vår lilla Penny älskade det, är det något att fundera över? (:

[Forest]
0

19 Det har vi gett som godis tycker att 1000kr för 5 kg är rätt saftig summa