Ställa ut klippt hund? hjälp
Hej, Nästa lördag är det inoffeciell hunduställning och min mindre syster ska få ställa ut min Coton de tulear tik i barnringen, men har bara en fundering… Min tik har blivit klippt för ett par veckor sedan kring rumpan och bakbenen o undrar om hon kommer bli diskad om hon inte har världens bästa päls för tillfället? Nu är det så att hon har tappat otroligt mycket päls tidigare och känns tunnhårig men ser ut som hon har en massa tjock päls… Ska jag ändå låta henne ställas ut?
Jag försökte skriva inlägg på hundutställning.ifokus, men det gick inte…
Vad jag har förstått så brukar det vara med fokus på barnen än hunden i barnringen. Kommer antagligen inte spela någon roll att hunden är klippt. Det är ju en kul grej för barnen att testa på att ställa hund, inget på så blodigt allvar ;) Dessutom är det en inoffare och dom är ju till för att träna.
#1: Ok vad bra :)
Men om man ska ställa ut henne sen i mars på inoff fast i vuxenringen är det större allvar då? Men jag gissar på att hennes päls har blivit finare då :)
I barn med hund, som din syster skall tävla i bedöms inte hundens utseende utan det är din syster som "bedöms" hur väl hon visar upp och sammarbetar med hunden därför skall utseende inte spela roll men de är klart att en välfriserad hund är lättare att visa på ett snyggt sett men jag tycker absolut att din syster skall vara med. Det är kul och bra träning.
Som #4 säger är det ingen fara så länge det är "barn med hund - tävling" eller juniorhandling, då kollar inte domaren alls på hur hunden ser ut. Ställs däremot hunden ut i rasringen så är det viktigt, vare sig det är inoff eller off.