Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1403 ggr
Lillan86
0

promenader

Hej

Hoppas på att kunna få hjälp av er kunniga.

Med risk att denna fråga ställts ett par gånger innan, hur långa promenader anser ni man kan gå med en 4 månaders amstaff?

vi promenerar ca 30 min (i hennes takt) morgon, middag, kväll. Sen så är vi ju såklart ute på gården för x antal toalettbesök om dagen.

Vi tränar också inomhus och vi brukar gömma godis som hon får leta upp mm. Men det känns ändå som att hon har så himla mycket energi, kan man dra ut promenaderna ytterligare tycker ni?

Hon är min ögonsten i livet så vill inte riskera att hon ska skada sig på någotvis. Man får höra olika svar från alla man frågar så tänkte ge det ett försök att fråga här med!

Tack på förhand :)

Fridaaaa
1

30 min i sträck är för länge enligt mig för en valp.
Max 10-15 min per gång anser jag.
Valpar ska inte motioneras direkt genom promenader i början, inte så pass långa i alla fall fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillan86
0

Glömde skriva att under den tiden är vi också i hundgård där hon får gå utan koppel. Men det kanske inte gör någon skillnad? Tack för svar iallafall :)

Fridaaaa
3

#2 Ja det gör skillnad tycker jag, för då springer hon fritt som hon själv tycker = ingen promenad :)

[tiffitott]
0

Har en 4mån gammal vit herdehundsvalp och vi har varit ute på 3timmarspromenader :P

Fridaaaa
0

#4 Hur har ni vågat det? inte bra för en växande valp :/

[tiffitott]
2

Vad menar du med vågat?
Så länge han orkar och tycker om det ser jag inga problem med det. Det är inga koppelpromenader utan "utflykter".

Fridaaaa
0

#6 Att hunden orkar eller vad som är bra, är stor skillnad.

Du skrev ju själv promenader? Och hur menar du med "utflykter"?

[tiffitott]
0

Ja, jag motionerar honom inte direkt. Men han får absolut hänga med på längre promenader men är då lös.

-Cissi-
0

#5 på vilket sätt är det inte bra för en valp? :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Viccan92
1

Inga långa promenader fören hunden blivit ett år. Är hunden lös kan man vara ute längre. Bara korta promenader så länge hunden växer. Min hund är 9 månader och.vi är ute max 20min. Någon gång då och då längre. Dock max en gång per vecka.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Tinus-mus]
2

jag föreslår att du har mer kontaktövningar och lite sociala övningar med din valp i sället för att gå långa promenader.

sen har du en terierr pricis som jag så du måste tidigt lära den att kunna slappna av eller koppla av alltså hitta på och av knappen på hunden de är super viktigt på just terierr, brukshundar och vallhundar, annars har man en hund som vill göra hitta på saker i ett och dom den inte vet vad på och av är kan den få för sig att tillexempel hitta på egna vanor för att bli av med sin frustration.

Driva
1

Man kan ju göra annat än promenader :)

Spår eller nosanvänade brukar vara väldigt uttröttande för hundarna.

Dels kan man ju göra godis spår, eller om man är två så är det enkelt med personspår.

Annars kan man gömma godis i gamla trädstubbar/rötter. leta leksaker osv.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Lillan86
0

Tusen tack för alla råd! Detta har vart mitt tänk sedan början men sen har man hört så mycket olika att man blivit lite osäker. Men ska fokusera mer på spår och liknade då och ha tålamod med längre promenader tills hon blivit äldre :)