Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 10937 ggr
[Zorita]
10

Hund som gräver

Hej alllihop!

Jag har en hund som gräver i trädgården och vet inte riktigt hur jag ska få honom att sluta upp med det, eller åtminstone gräva på vissa platser bara. Han är en blandras och är ute i trädgården mest hela dagen (som han vill vara). Han är heller inte understimulerad eller så, det är mest att han verkar tycka grävande är kul.

Problemet är nu att han gräver upp rabatter och grönsaksland samt i princip hela tomten där vi försöker så gräs. Visst får han gräva i kanterna på tomten men det är just det här att han förstör sådden.

Är det något man kan göra något åt, och har ni något tips i så fall? Eller är det bara att acceptera att trädgården ser ut som ett fd minfält?

LinaLj
0

Min förra hund var en grythund och hon hade troligen varit grävmaskin i sitt tidigare liv. Det första hon gjorde när hon kom hem var att gräva ett tiotal smågropar i gräsmattan.

Med henne så var det att säga ifrån direkt när man såg på henne att hon tänkte på att gräva. Vi försökte även lära henne gräva på kommando så att hon skulle få utlopp för instinkten. Det funkade så till vida att vår gräsmatta inte innehöll hål.

Däremot så upptäckte vi när vi skulle gräva upp en stor busta att där hade hon grävt en rejäl grop som man inte såg. Likadant när vi kom till en vän som hade sork i gräsmattan så for Ida ut ur bilen började gräva mitt i gräsmattan som en galning.

Men det går att arbeta bort så länge man är konsekvent.

[Zorita]
0

#1 Tack för svar!

Jag tänkte skriva det ovan men jag kom av mig, att han är blandras så jag vet inte, men jag tror inte han har någon grävarhund i sig. Men men, jag får försöka stå på mig. Det svåra är att jag aldrig ser NÄR han gräver. Jag är inne hela dagen och jobbar, och tittar ju då bara ut genom fönstret ibland. Även när vi är ute kan han ha grävt ett hål rakt bakom ryggen på mig!

Kan det funka att skärma av de delar där han inte får gräva och göra en plats i trädgården extra mysig för grävande, med mjuk och fuktig jord? Kan han vilja gå dit i framtiden i stället för där han inte får gräva?

Eller borde jag vara helt konsekvent med det där? Tex får han ju gräva i sanden när vi är på stranden, men det kanske jag också borde säga nej till?

[Forest]
0

Du bor i spanien eller hur? han gör inte större gropar just för att gå svalare sovlpats? Eller är det 100001 st mindre gropar? Jag har ingen aning om hur man kan styra detta. Våran Bamse som jag är uppväxt med grävde bara sovplats sommartid och ner gammla ben o annat gott, men han höll sig ofta till ett längre land där hade inte vi bara perenner (växter som återkommer).

[Zorita]
0

#3 Ja precis, så nu hatar han att vara inne när han kan ligga i solen och gotta sig Glad På sommaren gräver han så för att göra ett lerbad att sova i (som han vägrar lämna så han sover i lerpölen hela natten!), och de är under fikonträden där vi har vattnat. Det får han göra tycker jag för det blir ju väldigt varmt. Men nu är det typ 1000 småhål som bildat en jättekrater ihop mitt i trädgården, i solen alltså. Grr Tungan ute

Jag brukar fylla i dem med typ hundbajs och pinnar för då är det inte roligt att gräva där längre, men då gräver han bara 2 cm brevid i stället!

[Forest]
0

4 Jag brukar fylla i dem med typ hundbajs och pinnar för då är det inte roligt att gräva där längre, men då gräver han bara 2 cm brevid i stället!

hahaha , man får inte vara dum om man hittar bra grävställenFlört

[Zorita]
0

#5 Ingen mening med att gräva mina egna gropar ju, haha!

Maja2
0

Jag hade en cairnterrier tidigare, och han hade man lätt kunnat hyra ut som jordfräs :)

En grej som kan funka, är att helt enkelt göra en sandlåda där man gräver ner div. leksaker, tuggben etc. Då kan man få hunden att uppskatta just sandlådan som Grävarställe :)

Vattnadal
0

Finns grävbehovet hos en hund, så ser de till att få utlopp för det. De kan gräva i sängar, soffor od om de inte har jord att gräva i.

Stängsla in ställen du ej vill ha söndergrävda. I vår förra tomt hade vi staket runt hela, sen ett lägre staket för att hindra hundarna från att gå in till dammen, där vi hade fina växter och lagt lite möda. Övriga tomten fick de gräva sönder om de ville.

Tillåtna ställen att gräva i ute, och tydligt uppmuntra grävande där, kan hjälpa. Vi har en väl tilttrampad jordhög i hundarnas rasthägn nu, där alla hjälps åt att gräva gropar, lyor och annat.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
2

Det är naturlit för en hund att gräva och vissa gräver mer än andra.

Jag har själv en halv golfbana i min trädgård, men kommer fylla på igen framåt vårenTungan ute Numera får dom utlopp för grävandet i skogen då dom gräver efter tryffel.

Ett tips är att ge hunden en grävlåda/sandlåda där det är tillåtet att gräva och hänviosa dit så fort den försöker gräva på annan plats. I grävlådan kan du gömma diverse grejer (leksaker, godis osv) så den får belöning av att gräva just där.

[Zorita]
0

Tack för tips! Nu har vi nog bestämt oss för ett hus där han inte kommer kunna gräva alls, så då får det nog bli så att han får vara inomhus om han ändå bestämmer sig för att gräva upp rabatterna. Det är bara ett hyreshus så vi kommer inte kunna fixa en sandlåda, men det är ju ett väldigt bra tips till senare när vi kanske köper vårt eget ställe! Tills vidare får han nog stå ut med att gräva bara på stranden, men det är ju heller inte så hemskt Flört

Vattnadal
1

Ni kan ju erbjuda honom en låda med en massa billiga fleecefiltar ed inne, som han kan gräva i, för att få utlopp för sitt behov.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Zorita]
0

#11 Ja det kunde ju vara en idé! Ska se lite om han får ut grävandet på promenaderna (det är mycket sand runtomkring han kan gräva i) och se om han kan behöva nåt annat.

russin
1

Du kan alltid köpa en billig liten hårdplastpool (finns t ex på ÖB) och fylla med sand och ha ute. Jag har en sådan som plaskbalja åt mina jyckar på sommaren, men det går lika bra att ha sand i dom.

[Zorita]
0

#13 En sån har jag letat efter länge! För vatten då, eftersom det blir så varmt här. Har ingen aning om vart man hittar dem, men kanske ska det lyckas den här sommaren. Om ändå vi hade ÖoB i Spanien!

Hittar jag en och hunden gräver sönder hela rabatten ska jag försöka med det! Annars får jag försöka hitta nån plats vid sidan om vägen dit han kan gå och gräva lite!

russin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är en sådan här jag menar - hård plast som inte går att gräva sönder i första tagetGlad leta även i leksaksaffärer, för dom finns även där här i Sverige.

Liten, smidig och tålig. Mina barnbarn turas om med mina hundar att bada i denTungan ute