Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3844 ggr
Tregly
0

Sele el halsband?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad rekommenderar ni att man ska ha? Vår hund är en shih tzu/coton de tulear och ganska liten. Hon är ca 16 veckor nu. Vi har från början haft ett halsband på henne och så ett flexikoppel. Jag tycker det funkar bra. Har nyss skaffat dagmatte som passat henne 3 dagar denna veckan nu. Hon önskar att vi skaffar en sele till henne istället. När hunden springer och kopplet tar stopp blir det ett ryck och dagmatten tycker det blir ett för stort ryck. Hon vill hellre ha en sele då för det skulle inte rycka så hårt då. Jag har varit lite tveksam till selar. Har man en sele så blir trycket för utspritt och risken är att hon blir dragig när man ska korrigera henne. (vad jag har förstått?) Har man ett lite mer fokuserat tryck i form av halsband är det lättare att få respons. Nu låter ju det som att jag går och drar min hund i kopplet jämt, men så är det såklart inte. Jag försöker ha så lite kontakt i kopplet som möjligt.

Vad anser ni att man ska ha? Jag vill absolut inte riskera att hon blir dragig om hon får ett sele. Alternativet finns ju att jag köper en sele till dagmatten så hon får använda den. Men samtidigt vill jag att vi ska använda samma grejor. Jag är nöjd med halsbandet som det är nu. Hon tar inte skada av det på något sätt och jag tycker det funkar.

Om man nu ska ha sele, ska man ha med breda band eller smala, samt vilken modell är bäst?

Skickar med en bild på sötnosen ^^ Mvh Evelina! :)

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

Fridaaaa
0

Beror på hunden.

Jag har sele i skogen, halsband på andra promenader.
Har vanligt koppel eller långlina eller henne lös, beroende på årstid och vart vi går.

Din hund är inte så gammal, så mycket handlar om övning, kontaktövningar osv i ditt fall nu i början :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

russin
0

Jag varvar och vill att hunden ska vara bekväm med både sele och halsband.

mikkan01
0

Första gången jag satte på min hund upplevde jag honom som väldigt dragig, nu har vi tränat en hel del och han drar inte alls med sele. 
Tyckte i början att det var svårare att korrigera hunden med sele.

Om hunden springer så pass så linan tar slut i flexit så kanske det är bättre med ett vanligt koppel så man slipper det där rycket? 
Hunden kan ju alltid hålla sig inom ett visst avstånd då. Glad

Ta med hunden till någon djuraffär och testa olika selar, med vanligt koppel och flexi, gå runt lite med hunden och se om det passar er.
Det ska ju främst passa ägaren, inte dagmattenFlört

~mikkan

reverse
9

Hunden blir inte dragig för att du tar på den en sele. En hund drar i kopplet för att den inte lärt sig att kopplet ska vara slakt. Så enkelt är det. Att lära den att inte dra genom att korrigera med kopplet som obehag hjälper sällan mer än tillfälligt. Kraftiga ryck i ett halsband kan skada hals och nacke.

//Lina

LillPom
0

Jag använder både sele och halsband :) Beror lite på.

När vi ska ut och leka och busa massor med spårlina så har jag sele.

När vi ska öva att bara gå i koppel har jag halsband eftersom jag flyttar mig med henne så att de inte blir något ryck i halsbandet :)

Jag använder ju helst sele men halsbandet har jag för att öva mer för utställning men de är ju inget ni kanske behöver tänka på? Så sele är de bästa enligt mig :)

Amaandaaa
1

Detta låter kanske lite långsökt med det stämmer. En hund kommer från vargen & de är flockdjur. Varje flock har sin ledare & ledaren går FÖRST. Alltså, om hunden drar i kopplet betyder det att den går före husse/matte & då anser alltså hunden att den är ledare i flocken vilken är FEL.

Husse/matte ska alltid visa att den är ledare & när hunden har fattat att den inte är ledare kommer den inte att dra i kopplet. Hunden drar alltså för att den leder dig/er.

En hund ska alltså inte dra i kopplet utan gå antingen brevid eller bakom ledaren. Så egentligen ska du inte behöva köpa sele utan istället försöka få din dagmatte till flockledare.

Däremot kan jag tipsa om hurttas stretchkoppel som jag själv har till min hund. Det är ett vanligt tygkoppel fast den sista biten på kopplet närmast halsbandet är stretch & det avlastar från nacken ifall hunden skulle springa iväg & det blir inget hårt "ryck" utan mer gummibandseffekt. Glad

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

Fridaaaa
0

#6 Beror på. våran hund får tillstånd att gå före.
Men en valp drar i regel pga att de är unga, busiga osv.

Amaandaaa
1

Alla gör precis som de vill med sina hundar. När jag har min hund lös låter jag honom också gå före mig för då ger jag honom tillåtelse, men när han går i koppel ser jag ingen anledning till att jag ska gå bakom & dra i kopplet. Då tycker jag att han kan gå lugnt & fint brevid mig. Glad

En valp följer sin ledare precis som vilken annan hund som hällst. Om du har en valp lös & den springer ifrån dig utan att komma tillbaks då är ju bara det ett tecken på att hunden inte ser husse/matte som ledare & anser att den själv bestämmer vägen.

Och visst kan en liten valp vara busig & springa iväg, men om man då är "flockledare" och går därifrån så kommer valpen följa efter dig. En hund har flockbeteende i sig från födseln.

Det är iallafall vad jag läst om & sedan om andra har annorlunda synpunkter än mig så säger inte jag att det är fel men jag tror definitivt att hunden följer sin ledare oavsett hur gammal den är. Glad

Besök gärna min hundblogg som handlar om min Franska Bulldogg Dexter. www.FrallanDexter.blogg.se

reverse
4

#6 (Dogs: a new understanding of canine origin, behavior and evolution)

Sammandrag: "Original beliefs about dogs as pack animals was based on their descendance from wolves. However, recent observations of free-roaming dog populations throughout the world have revealed that dogs are more scavengers than predators, and therefore live much more solitary lives than wolves. After all, it does not benefit a scavenger to share small amounts of food with a large group of other animals.

Dogs are social animals and will gather in groups (generally around available food sources such as garbage dumps), however, the groups are loosely structured with animals joining and leaving randomly and frequently, a trait not found in wolf packs.

It is because of their social nature that domestic dogs fit so well into our families. However, all evidence indicates that dogs are not, in fact, pack animals."

//Lina

Amaandaaa
1

Det finns många olika teorier om hundar & jag kan inte bestämma vad som stämmer eller inte men jag kan däremot säga vad jag tror & jag tror att hundar är flockdjur.

De lever med människor & för oss är de våra hundar, husdjur, familjemedlemmar, kompisar osv. Men för dom tror jag att vi är deras "flock" & att det finns någon som leder. Så är det i alla sammanhang. Det är alltid någon som har högre rang än den andra.

Fridaaaa
1

#10 Hundar är flockdjur men finns olika sätt hur man vill träna sina hundar och hundar fungerar olika.

Men man kan inte begära hur mycket som helst av en valp heller, och vissa hundar är mer självständiga än andra hundar :)

Amaandaaa
1

Ja alla uppfostrar som de vill men nu menar jag att istället för att köpa olika selar, halsband mm. kan man ju istället träna sin hund till att INTE dra i kopplet så blir promenaden mycket behagligare för både matte/husse & hunden.

Sen sa jag aldrig att det är lätt att träna en hund, men jag gav bara min åsikt.

Kalli
5

#6: Och hur blir TS och dagmatte flockledare då? Du kanske bör komma med konkreta tips istället för att bara rabbla massa förlegade teorier? :)

Amaandaaa
1

Finns oändligt många sätt & alternativ. Jag kan inte veta vad som passar någon annans hund för jag är inte någon expert!
Finns många böcker man kan låna på bibliotek om man är intresserad.

När det gäller min egen hund så går jag alltid först genom dörrar t.ex. När han får mat så ska han sitta snällt & vänta & han får äta när jag sagt varsågod. När vi är på promenad & om han får syn på något & börjar dra i kopplet så vänder jag tillbaks i en cirkel så att han är tvungen att följa mig där jag går & på så sätt förstår han att varje gång han försöker ta täten så kommer det inte att fungera, alltså måste han låta mig vara ledare eftersom jag bestämmer vägen.

När vi leker är det jag som börjar leken & jag som avslutar, han ska inte visa någon aggression om leksaken som tyder på att han "bestämmer" över den utan vi ska leka på ett bra sätt som inte har tendens till att han blir aggressiv.

fidojunior
1

Jag föredrar sele. Mina hundar går bättre och beter sig bättre i sele än i halsband.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

russin
3

#6 -  Det är långt ifrån alltid som "ledaren" i en vargflock går först ! Många gånger är det dom ungdjuren som bildar förtruppen.

[RMSLiners]
0

Beror ju mycket på hunden. Men jag har inte halsband på min mer än att ha en kontaktbricka hängandes i eller använda nacklina vid drag. Använder annars enbart sele eller retriever koppel, föredrar selet mer dock då hon gärna är en hund som vill inspektera allt med nosen.

Fenix_Chicci
0

Jag använder ett y-sele från hurtta till tiken för hon drar lite men vi försöker väl att träna bort det. Dock så tror jag inte det med att hunden inte vet vem som är ledaren om den vill gå först stämmer. För min tik går först just för att hon är nyfiken och vill lukta på allt. Men när hon är lös går hon exemplariskt och följer mig jättebra. Hon skulle aldrig få för sig att sticka :-)

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Tregly
0

Oj det blev mycket att svara på nu! :) Många fick kanske intrycket av att vi drar i kopplet mycket, men så är inte fallet. Har självklart slappt koppel för det mesta. Det är mer när hon busar och får upp en väldans fart som det blir ett ryck när kopplet tar stopp. Jag vet när linan börjar ta slut så det blir inga tvärstopp. Kanske ska köpa ett annat koppel istället då :) Hunden är inte dragig. Det är bara det att hon ska vara överallt och nosa och utforska.

Jag kan också klargöra att det är inte hunden som är ute och går med mej. Hon leder inte över mig. Det är jag som bestämmer vägen och takten. Hon behöver fortfarande lite mer koppelträning såklart- hon är ju bara en valp! Work in progress ;) Jag tillåter henne att gå framför mig, men börjar hon dra och leda så korrigerar jag genom att stanna och kalla in henne. Sen när hon är jämte mig går vi igen. Ska se vad djuraffären här nere har att erbjuda för koppel eller selar. :)

Förresten; någon som har bra tips på när man ska träna på att "gå fot"?

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

[RMSLiners]
2

#19 antar det är flexi du använder? Vid flexi rekommenderar jag sele och inte halsband då ryck när kopplet tar stop som du beskriver kan skada hundens nack kotor om flexit sitter i halsbandet. Jag använder flexi på min men nästan alltid med sele på utom vid snabba kissrundor, då är flexit spärrat till kort så hon inte får upp fart. Gå fot kan jag inte hjälpa dig med då jag inte lärt min det och har inte behov av det heller. Men hon går ändå bredvid på snällt om jag kortar kopplet. ;)

Driva
1

Jag tycker att min hund drar mycket mer när jag har vanligt halsband än selen på henne…

En instruktör jag gick för gav en teori om att när hunden drar med halsbandet blir det ett obehagligt tryck över halsen och då försöker hunden komma ifrån obehaget genom att dra framåt mera. Och därför så var det vanligare att hundar var dragigare i halsband än i sele.

Jag vet inte om det stämmer eller inte, men det är en teori jag hört..

Besök min blogg: http://bumpi.se

Fridaaaa
0

Jag rekommenderar personligen inte flexi ;) Ser inga fördelar med dem. För mig är vanliga koppel och långlina bättre alternativ ;)

#21 Jag tror personligen det beror på hunden :) Vet hundar som varit dragigare i sele och tvärtom :)

[RMSLiners]
0

#22 haha inte när man har en stor energirik hund i kopplet som dessutom inte kan gå lös. Långlina = brännskador i handen. Flexi är ett bra medel för att ge en hund mer frihet på ett säkert sätt. ;)

Fridaaaa
0

#23 Alla långlinor är inte såna som kan ge "brännskador", inte dem runda eller dem med "plast" runt t.ex :=D
Jag tycker flexi är skitjobbiga att hålla i, jobbigare att "hala" in hunden om något skulle hända osv. Då är långt koppel eller långlina bättre, skönare att hålla i osv :) Så fungerar minst lika bra till en hund med mycket energi :D

[RMSLiners]
0

#24 Ja jag vet inte har bara 15m spårlina av nylom rep här hemma och den gör svinigt ont om hon får upp fart. Nja, långlina/långkoppel på slädhund klingar inte gott i mina öron och det skriker trassel om det. ;) Men sen använder jag enbart flexi i skogsområden och mitt flexi är ergonomiskt så rätt skön att hålla i.

Fridaaaa
0

#25 nej trasslar sällan ihop sig :) Jag har enbart sett flexi med hårt "handtag" att hålla i ;)

[RMSLiners]
0

#26 Smak sak skulle jag tro. Min är expert på att trassla in sig i bara spårlinan. :D Jag har ett med gummihandtag som är lite mjukare men den kosta också över 500kr. Animail har ju också skonsamma flexi som heter Comfort Compact tex men vet inte hur bekväma de handtagen är.

[fabienne]
2

Jag har inte läst alla svar jättenoga, men jag kan varmt rekommendera sele. Min hund började hata andra hundar i möte på promenad endast på grund av halsbandet. När vi bytte till sele slutade hon koppla andra hundar med obehag.

Jag tror att halsband och koppelryck står bakom många problem och jag förstår inte hur det har kommit sig att vi har intalat oss att hundar är så mycket tåligare runt hals och nacke än andra djur. Skulle man sätta ett snöre runt en katthals och rycka i det för att korrigera? (Inte menat speciellt till dig ts, men många rycker ju faktiskt i kopplet i tid och otid för att korrigera. :/)

Jag har läst att så många som 25 % av alla hundar har nack/ryggproblem i olika grad, och många av de skadorna beror på koppelryck med halsband. 

Min hund drar inte mer av selen, det är en träningssak. Har man dessutom flexi är det nog väldigt mycket snällare mot hunden att ha sele än halsband, eftersom flexit drar, mer eller mindre i styrka, hela tiden.

Lycka till. :)

semenius95
0

Jag har sele till min valp på 10 veckor. Halsbandet vi köpte passar inte riktigt än.

Men tror jag kommer använda sele i fortsättningen & halsband ibland bara. Tycker de är bekvämare med sele :)

Lans
2

#6 Ja, givetvis. En 16 veckorsvalp drar självklart i kopplet för att den är ledaren och vill ta över världen. Inte alls för att den vill komma FRAMÅT. ;)

Jag kör med halsband på min valp. Då låter jag henne inte dra ett enda steg framåt. Använder mig dock inte av några korrigeringar. Tror mer på att inte förstärka oönskade beteende. Sträckt koppel = låter man hunden fortsätta ta sig framåt så = förstärks beeteendet.Har halsband, men skulle aldrig få för mig att rycka i kopplet.

När jag har sele på henne bryr jag mig å andra sidan inte om huruvida hon drar eller ej. (om jag ex ska gå till ett speciellt ställe med henne. Tar 100000år att ta sig framåt annars utan drag just nu).

Lär inte hunden sig att dra när man använder flexikoppel? Jamena kopplet blir ju bara längre och längre när man drar? Jag skulle nog använda sele ( Kanske ett vgw sele? http://www.qurts.se/produkter/vgwbalte/) om ni har flexikoppel. Och sen köra på halsband + vanligt koppel ibland och då träna henne på att gå fint och följa er.

http://www.youtube.com/watch?v=xZarFGdcj8s

Men det är bara vad jag tänker. Alla får ju göra som man vill :) Vill man ha en hund som inte drar, bör man nog aldrig låta den dra. Att den en gång får dra sig fram till en kissig lyktstolpe är nog tillräckligt kul för att den ska försöka många många gånger igen.

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Fridaaaa
0

#30 Man kan ju spärra flexi om man vill :)

[fabienne]
0

#31 När jag spärrar mitt flexi och sedan släpper spärren för att hon går närmare etc blir det ett ryck när flexit snabbt drar in linan som hänger löst. Det rycket är säkert olika stort beroende på spänningen på flexit men jag kan tänka mig att det ändå blir ett betydande ryck som hunden märker om man har halsband. Sånt man inte tänker på, kanske. :)

Fridaaaa
0

#32 Beror kanske på vilken sort man har med? :)
Jag använder dock inte flexi, eftersom jag inte gillar det och den jag hade till kanin en gång (en liten variant) blev det inte ryck med.