Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1456 ggr
[RMSLiners]
0

Blir så trött på en del folk

Normalt bryr jag mig inte ett skit om vad folk säger vad gäller träning av min hund men idag lyckades en person, en granne som bor något hus bort, bränna mina proppar. 

Jag hade precis kommit hem från en djurbutik där en i personalen också arbetar som instruktör och pratat om detta med att träna vår hund att inte dra barnvagnen.

Vi testa olika selar hur hon gick i de men det funka inte, sen visa hon en apparat som sänder ut ett ultraljud var gång hunden spänner kopplet men den tyckte jag var lite för klumpig att ha hängande mellan koppel och halsband.

Och eftersom VGW bälte inte passar min, som jag skrivit i annan tråd, så var det halti som gällde. Vi dusskutera detta med nackskador på halti och hon gav mig rådet att använda ett smalt dressyr koppel i haltin men samtidigt ha ett tjockare koppel i halsbandet just för att jag ska kunna stoppa henne hastiga ryck i det tjockare kopplet istället för haltin. Det i förebyggande syfte, då min ändå per automatik går fint bredvid utan minsta drag så fort haltin sitter på.

Hon gav mig tips på hur jag ska träna henne och fråga hur jag hittills gjort och jag insåg snabbt själv att jag varit för snäll vid promenader med min och gett henne mer frihet än jag borde ha gjort. 

Så när vi kom hem var jag peppad och skulle ut och träna med henne och eftersom hon absolut hatar att gå i kortkoppel började hon yla, hoppa på mig och slita i kopplen när vi kom utanför dörren. Den snälla accepterande matten försvann och jag röt ifrån vilket fick henne att sluta direkt och gå fint bredvid mig. Tungan ute