Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1456 ggr
[RMSLiners]
0

Blir så trött på en del folk

Normalt bryr jag mig inte ett skit om vad folk säger vad gäller träning av min hund men idag lyckades en person, en granne som bor något hus bort, bränna mina proppar. 

Jag hade precis kommit hem från en djurbutik där en i personalen också arbetar som instruktör och pratat om detta med att träna vår hund att inte dra barnvagnen.

Vi testa olika selar hur hon gick i de men det funka inte, sen visa hon en apparat som sänder ut ett ultraljud var gång hunden spänner kopplet men den tyckte jag var lite för klumpig att ha hängande mellan koppel och halsband.

Och eftersom VGW bälte inte passar min, som jag skrivit i annan tråd, så var det halti som gällde. Vi dusskutera detta med nackskador på halti och hon gav mig rådet att använda ett smalt dressyr koppel i haltin men samtidigt ha ett tjockare koppel i halsbandet just för att jag ska kunna stoppa henne hastiga ryck i det tjockare kopplet istället för haltin. Det i förebyggande syfte, då min ändå per automatik går fint bredvid utan minsta drag så fort haltin sitter på.

Hon gav mig tips på hur jag ska träna henne och fråga hur jag hittills gjort och jag insåg snabbt själv att jag varit för snäll vid promenader med min och gett henne mer frihet än jag borde ha gjort. 

Så när vi kom hem var jag peppad och skulle ut och träna med henne och eftersom hon absolut hatar att gå i kortkoppel började hon yla, hoppa på mig och slita i kopplen när vi kom utanför dörren. Den snälla accepterande matten försvann och jag röt ifrån vilket fick henne att sluta direkt och gå fint bredvid mig. Tungan ute

Men det var här en person la näsan i blöt och började skrika och gapa på mig, med sin hund i kopplet som kontinuerligt gjorde utfall mot min, så fort vi kommit bort från området. Personen var riktigt grov i mun så till sist röt jag ifrån mot personen också vilket gjorde den så sur att den putta mig åt sidan, slet tag i min hunds koppel som nu vart livrädd för personen och sa åt mig att släppa. Jag röt till den att om den inte släpper min hund ringer jag polisen och då försvann personen snabbt från plats. 

Fy satan så nerverna kockade och våran tränings stund blev en negativ upplevelse för henne tack vare det. Jag blir så trött på en del personer i detta område som inte har ett liv och måste lägga sig i andras hela tiden.

LinaLj
1

Fy vad otäckt Förvånad . Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om någon försökt ta kopplet ifrån mig. Förmodligen hade jag blivit vansinnig.

felzena
1

Men jösses vilken människa! Hoppas du aldrig träffar på någon liknande människa igen och hoppas den fortsatte träningen går bra för dig. Kram

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[RMSLiners]
2

Ja jag blev rosenrasande.

Normalt blir jag inte arg men när jag väl tänder så tänder jag på alla fyra, utan att det ska få mig att låta som en tornado nu. Flört

Jag vet att det går att träna bort vissa oönskade beteenden hon har och nu ser jag framemot det när jag fått tips på hur jag ska göra. Jag måste bara vara envis och bestämd mot min tösamaja och kanske sluta vara den där "mjukismatten" jag hittills varit.

Det har varit så lätt att bara låta henne gå och nosa lite här och var när hon ändå mest kör drag eller springer i skogen men då hade jag väll inte räknat med att en barnvagn skulle komma in i bilden. Flört

Men hon är hur duktig som helst när vi tränar i halti, lite protest i början sådär men det lär jag nog bort fort. Både hon och jag gillar ju att träna. Glad

[RMSLiners]
2

Måste få skryta lite då jag är sjukt stolt över min tös!!

Var ut och träna henne igen under en kort promenad och denna gång helt utan protester, började med halti och tog sen av henne den för att fortsätta utan halti. Och hon drog inte ett skit, lite småryck i kopplet pga att jag variera i takt och vankar som en anka pga magen. Men gud så fort hon fattar, helt sjukt vad snabbt hon lär sig. Nu ska vi träna så det sitter. Glad