Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1986 ggr
felzena
3

Blir upprörd när man hör sånt här...

En vän åt mig berättade för någon dag sedan att han skulle få valpar från sin Leonberger tik vilken dag som helst. Jag tyckte det var roligt för hans skull och vart såklart lite nyfiken och ställde några frågor.

Vart väligt upprörd när han berättade lite om aveln. För det första var hanhunden en Sankt Bernadshund och det var pga flera orsaker. En utav orsakerna var att tiken hade C/C höfter och hade ED 2(måttliga benpålagringar) och därför om tiken parades men en renrasig kunde aldrig valparna registeras. Även att valparna vart mycket sötare än renrasiga.

Jag sa direkt min åsikt om det här och han vart väldigt tyst av sig efter det. Alltså hur tänker man när man gör såhär? Någon annan som vet av något sånt här skräck exempel?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Mischa
9

Hur kan man som tänkande människa sätta en defekt/sjuklig hund i avel oavsett anledning? det är ju fullkomligt korkat.

Valparna kommer bli storvuxna och antagligen ganska tunga vilket är nog så påfrestande för friska leder.

Jag hoppas att du uppmanar din vän att vara ärlig mot valpköparna, det är det minsta denna kan göra om h*n inte väljer att ge tiken en abortspruta.

Snacka om att ge valparna dåliga förutsättningar i livet…

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
1

Nu förstår jag inte… Valparna skulle inte kunna reggas som renrasiga om dem var renrasiga p.g.a att tiken hade dåliga höfter osv. Men dem kan ju ändå inte reggas som renrasiga om dem är blandrasvalpar? Eller har jag förstått fel? Är inte så bra på det här..Obestämd

Min kompis tänker avla på sin blandrastik när hon flyttar hemifrån. Hon kommer överhuvudtaget inte göra några undersökningar innan, det vet jag. Dessutom så är hennes tikl otroligt instabil. Hon gör utfall åt människor med luva och hanhundar, särskilt valpar. Hon är så överstimulerad så det är sjukt. Det spelar ingen roll vad man gör hon är lika pigg ändå. Hon sitter och gnäller hela dagarna och drar som en dåre i kopplet. Hon springer bort när hon är lös och skrämmer nästan ihjäl småbarn. Hon jagar efter vilt och är dessutom otroligt dominant. Det är helt sjukt att hon ens funderar på att para henne.

Hennes anledning är att hon är så fin och hon tycker att hon skulle passa som polishund, så hon tänker para henne med en renrasig schäferhane och sälja vaplarna som polishundar. Sen ska hon ta en valp och fortsätta para den tills dem blir 100% renrasiga…

Hon är ju så dum så det finns inte! Blir så himla sur! Vet inte hur många gånger jag har bråkat med henne om det här…

[Nightcat]
3

Då kan du passa på att säga till din vän att 1. Polisen vill bara ha renrasiga 2. de köper bara av etablerade kennlar.

[Zlarviig]
2

#3 Det har jag redan sagt.. Då säger hon att hennes kusin som är polis kan köpa en och hennes andra kusin kan köpa en och några kan hon sälja på blocket osv. Inget man kan säga går att få henne att ändra på sig.

Hon har till och med sagt att hon aldrig mer vill äga en hund som är som Troja! Hon har frågat flera gånger varför jag ska kastrera Mixa istället för att ta en kull på henne och hon blir nästan sur när jag säger att det är för att hon inte har något speciellt att bidra med i hundvärlden. (Förutom temperamentet då, skulle gärna vilja ha en av hennes valpar men jag är smartare än att skapa fler valpar medans det kryllar av annonser på internet). Men jag kommer göra allt i min makt för att hindra henne!

felzena
1

#2 Jo, du har helt rätt med att blandrashundar kan inte registreras. Men då menar han att då spelar det ingen roll om hanen är renrasig eller blandras för valparna kan ändå inte registreras också vart valparna så mycket sötare med den här blandrasen enligt honom.

[Nightcat]
0

#4 Ursäkta utrycket, men det kompis är pantad!

Hon har tydligen inget vett hon kan ju inte ens lyssna på sin kompis, som verkar ha ett väldigt vett. Och inte har hon någon vidar kunskap om polishundar heller! Det är polisen som myndighet som bestämmer vilka hundar som ska köpas in och tränas, inte den enskilled polismannen.

En person som säger att hennes ide är att sälja hundar på blocker, det gör mig sjuk.

Hoppas hon lyssnar på dig! Lycka till

Flubben
1

#2 Man kan ju också säga att Polisen L-testar alla hundar innan de utbildas till polishundar och det de letar efter är sociala hundar men mycket kamp och lek i och inte reagerar med ilska. Jag förstår att det troligtvis inte kommer att hjälpa att säga något till henne eftersom hon verkar ha bestämt sig. Synd bara att det är valparna som får lida av det. Obestämd

felzena
1

Försvarsmakten har en egen uppfödning av tjänstehundar. Dock vet jag inte hur "kvalitén" är på deras hundar. Men annars finns det andra seriösa hunduppfödare som riktar in sig på att föda upp hundar som skulle passa inom den branschen. Det krävs en hel del kunskap för att hålla på med detta. Så tycker din kompis har ett väldigt konstigt tankeställare och skulle försöka avråda henne helt från detta.

Flubben
1

#8 Försvarsmaktens hundar är det lite varierande på. Har mött många fina (till exempel den som bor hos mig nuGlad) men det finns även dem som inte alls är lika roliga i temperamentsvis då alltså. Fast det känns mer som om det beror på fodervärdarna än något annat (har sett en del skräckexempel som bara suttit i hundbur/hundgård sen valp). Fast det är ju bara ca 10% av hundarna som de förer upp som går igenom deras L-test men de är ganska kinkiga coh de testas bara en gång någon gång mellan 15 och 18 månaders ålder. Sen bör man kanske nämna att hälsan inte alltid är den bästa.. Höfter är väl en sådan sak som de inte alltid prioreterar känns det som. Till exempel min hunds föräldrar har A-höfter och 0 på armbågar men deras föräldrar har ingen veterinärdata alls (inte alla men vet att några saknar) och sen ledet bakom det har jag för mig att ingen har det. Så det är mest C-höfter i den kullen (Allt mellan A och D, mest C-höfter) och allt mellan 0 och 2 på armbågar. Jag säger inte att alla är så men de använder C-höfter i tjänst och har inte kollat upp det själv men har hört att de även använder dem i avel..

Sorry nu blev det lite OT Tungan ute

linda88
2

Det är väll bara att hoppas att hanhundsägarna är så pass kloka så de inte lånar ut dom.

felzena
0

Okej, då verkar det vara lite till och från med den dära aveln. Prio ett för dom är nog att föda upp hundar med stor arbetslust och bryr sig inte lika mycket om hälsan på hundarna. Har en kompis som också har en hund från försvarsmakten. Hon köpte henne som en omplaceringshund. Den hunden blir aldrig trött, en riktigt energiknippe men otroligt fin och bra mentalitet. # Parningen är redan genomförd…

felzena
0

#10 Parningen är redan genomförd. Glömde skriva 10.

joheck
2

Förstår att du blir upprörd, det blir jag också! Inte nog med att dåliga höfter är ett stort problem i sig, om man sedan tänker på den enorma storleken på dessa hundar så är det ju katastrof.

Vad har han för syfte med denna kull? Vet hanhundsägaren om att hunden har C-höfter och ed 2?

felzena
1

Deras syte var mest att föda upp trevliga familjehundar med lugnt psyke om jag förstod honom rätt.

Har ingenaning om hanhundsägaren vet om hälsoproblemen hos tiken. Vet inte heller hur hanhunden ser ut på hälsosidan.

Tänkte också på att valparna kan få stora problem när de börjar växa upp och har ärvt dessa höfter och armbågar när de är en tung ras.

[Zlarviig]
1

#6 Hon är pantad! Hon säger att först och främst så skulle hon vilja sälja dem som polishundar, om det inte går så påstår hon att hon har kompisar och kusiner som skulle kunna ta varsin valp och att hon skulle kunna bli av med runt 12 valpar då, vilket jag INTE tror på. Och om det inte skulle gå "så är det ju bara att sälja dem på blocket". Jag tror inte att hon kommer orka planera och slösa så mycket pengar på valpar så jag får hoppas att det aldrig blir av. Jag märker att hon även tror att hon ska kunna tjäna pengar på det…

#7 Hon skulle bara svara att "Men hon är jätte lekfull och aldrig aggressiv", hon förskönar hunden så otroligt mycket så det finns inte! När hon gör utfall mot en hund så säger hon ungefär "Men han morrade innan, hörde du inte det?". Det är nog helt omöjligt att få henne att förstå, det ända jag kan göra är att se till så att hon åtminstonde röntgar och hälsotestar hunden innan och ser till så att valparna får det så bra som möjligt om hon parar henne.

#10 Jo, det hoppas jag också! Någon med en renrasig hund är väl kanske svårare att övertala men det skulle inte förvåna mig om hon tog första bästa hanhunden som har åtminstonde någon procent schäfer i sig.

Hursomhelst så hoppas jag att hon inser att det krävs tid och pengar för att ta en kull och kanske ångrar hon sig. Bara det att hon förmodligen kommer att skaffa en blandis i framtiden också och då kan inte jag göra så mycket…

[RMSLiners]
3

#4 Avskräck henne med att måla siffran i hennes huvud om att det kostar närmare 8-10 000 kr innan parning och det inkluderar tester, röntgen, försäkringar, språngavgifter mm. Sen när valpkullen kommer kostar varje valp i genomsnitt 2000kr med vaccinationer, reggningar, mat mm till 8 veckors ålder och får hon då låt säga 6 valpar så blir summan 2000*6 = 12 000kr som hon ska ha i buffert för 8 veckor. Mer blir det om kejsarsnitt på hunden dyker upp, sjukdomar kommer in i bilden mm.

Detta är bara ett rundatal sen kan summan diffa på tusenlappen ner eller tusenlappen upp.

Avskräcker inte det henne så vill jag inte veta hur hon tänker ekonomiskt.

[Zlarviig]
0

#16 Har redan sagt det men hon bryr sig inte ett dugg om tester, röntgen osv. Hon kommer troligtvis varken regga eller vaccinera valparna och hon tror att hon ska få dem sålda för ungefär sex till åtta tusen… Obestämd Jag sa åt henne att ingen kommer vilja ha hennes valpar, särskilt inte för det priset och då ble hon hur förbannad som helst.

[RMSLiners]
1

#17 Förvånad WHAT!
Ja då vet jag inte, bara att inte regga hundarna är att bryta mot lagen.

[Zlarviig]
1

#18 Jag vet Rynkar på näsan Det är det att när jag vill göra något, som jag verkligen vill (skaffa gerbiler t.ex) så har jag läst på flera månader innan det, men hon tycker att läsa om sånt från internet är dåligt och opålitligt osv. Hon gillar inte att lära sig saker, inte ens om sånt hon tycker om. Hon tror att det ända som behövs för att avla är en tik, en hanhund, en valplåda och köpare. Vad jag än säger så struntar hon i det eller litar inte på det eftersom jag har läst det på internet…

linda88
0

Vad säger hon om du frågar henne om tikens risker då. Om tiken måste snittas o valparna plockas ut har hon pengar till det?

[Zlarviig]
1

#20 Det har jag inte sagt men hon skulle förmodligen säga att hon har pengar till det då. Just nu är hon ju bara 15 men hon tänker skaffa jobb och flytta hemifrån så fort som möjligt och då tänker hon para hunden. Hon har tyvärr ingen erfaren i sin släkt eller av hennes kompisar heller, dem tycker likadant som hon..

[RMSLiners]
2

#21 Gå den långa vägen då, prata med hennes föräldrar och förklara det hela för dem. Det är ändå de som har ansvaret för sin dotter och ändå de som ska lära henne ta ansvar.

linda88
1

O hur skall hon ha råd o köpa ett boende? Få ett jobb utan utbildning och sen ha tid för en valpkull när hon jobbar heltid? Din kompis verkar ju helt dum i huvudet. Få henne o gå med här eller i ett annat hundforum o skriva om hennes planer så kanske andra kan hjälpa henne att få upp ögonen.

[Zlarviig]
1

#22 Dem är inte så mycket smartare när det gäller hundar heller… Obestämd Dem ser inget fel med att avla på en blandis utan att ha gjort några undersökningar osv..

#23 Ja du.. Det har hon inte tänkt på. Men verkligheten kommer nog ikapp henne snart när hon börjar på gymnasiet och verkligen får veta hur svårt det är. Om någon skulle skriva något sånt här till henne skulle hon bara tycka att dem var dumma i huvudet och hon skulle inte lyssna för fem öre på en främling tyvärr…

Men hon säger iallafall att hon ska göra det när hon har skaffat jobb och eget boende osv. och jag tror att det kommer ta tid och då kommer nog hunden vara gammal och skruttig. Men fram till dess så ska jag försöka få henne att förstå hur det måste gå till om hon tvunget ska avla på henne och förhoppningsvis så avskräcker det henne.

[RMSLiners]
0

#24 fram till dess kanske hon har vuxit till sig i huvudet också.

[Nightcat]
0

#24 Hon kan ju lycka till med att få jobb! Läser hon inte jobbprognoserna för unga?